En långhårig, grå katt ligger på en vit hylla med surt ansiktsuttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ge mig mer fisk, säger Doris
(Veterinären säger att vi bara får ge henne allergifoder)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Alfredo och 20 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Om du läser på innehållsdeklarationen, står det sannolikt bla. "cellulosa". Då kan du fundera över hur ofta Doris av fri vilja äter tidningspapper/trä till middag.
Problemet med veterinär, ,är att de även är försäljare och därför på inget sätt är neutrala i sina foderrekommendationer. Så mitt råd är att ge Doris den mat hon föredrar och mår bra av.

Minnie
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Det är ganska tydligt vem som är högst i hierarkin. En hund står på trappsteg med en katt sittande på översta trappan, tittar nedåt. Domesticerade djurvänner i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Myckling skrev:
Det är ganska tydligt vem som är högst i hierarkin.[bild]
Jag lägger märke till att du står längst ner. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 18 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lägger märke till att du står längst ner. :rofl:
Du har helt rätt:). De där två krabaterna har total makt över mig.:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Myckling skrev:
Du har helt rätt:). De där två krabaterna har total makt över mig.:heart:
Jag har ju bara en krabat, men jag känner igen mig. ;)
 
  • Älska
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Om du läser på innehållsdeklarationen, står det sannolikt bla. "cellulosa". Då kan du fundera över hur ofta Doris av fri vilja äter tidningspapper/trä till middag.
Problemet med veterinär, ,är att de även är försäljare och därför på inget sätt är neutrala i sina foderrekommendationer. Så mitt råd är att ge Doris den mat hon föredrar och mår bra av.

Minnie
Vänta lite här nu. Cellulosa är kostfiber, sånt som man helst ska äta 35 gram av dagligen i form av grova grönsaker och fullkornsprodukter. Äter du inget sånt? Jag tänker att veterinärer säkert premierar vissa märken, men jag tror inte att de gör det på bekostnad av djurens hälsa. Mvh leg. dietisten (för människor...)
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Etikett på kattfoder med näringsinformation och kontaktuppgifter. Texten är på svenska, delvis suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är Hills prescription diet, food sensitivities. Innehållet låter bra, det verkar vara en genomtänkt sammansättning, se bild av innehållsförteckningen.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vänta lite här nu. Cellulosa är kostfiber, sånt som man helst ska äta 35 gram av dagligen i form av grova grönsaker och fullkornsprodukter. Äter du inget sånt? Jag tänker att veterinärer säkert premierar vissa märken, men jag tror inte att de gör det på bekostnad av djurens hälsa. Mvh leg. dietisten (för människor...)
Sedär! Man lär sig så länge man lever. Svenska cellulosaaktiebolaget, tänkte jag. Därför tog jag för givet att det var träfibrer, ifall det nu är någon ursäkt:p.
Men om vi nu säger såhär: Veterinären bedömmer att Torsk och den mat de själva säljer, är likvärdig. Då vill det nog till att de säger det.
Sedan är det en ständig diskussion om torrfodrets skadliga inverkan på njurarna pga kattens (o)vana att dricka för lite när de äter just torrfoder. DVS när de äter möss och annat som är deras naturliga föda behöver de inte mycket kompletterande vätska då musen är våt av naturen (60%vatten?) Därför förespråkar många veterinärer mjukfoder med mottot -Även det sämsta mjukfoder är bättre än det bästa torrfoder. Om det finns någon absolut sanning, är det nog ingen som vet. Men resonemanget låter logiskt, för en mycket vanlig dödsorsak hos äldre katter är just dålig njurfunktion. Men torrfoder rekommenderas likväl till katter med dålig aptit för att det smakar bättre än mjukfodret. Lite som att välja mellan Skylla eller Karybdis.

Minnie
.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Sedär! Man lär sig så länge man lever. Svenska cellulosaaktiebolaget, tänkte jag. Därför tog jag för givet att det var träfibrer, ifall det nu är någon ursäkt:p.
Men om vi nu säger såhär: Veterinären bedömmer att Torsk och den mat de själva säljer, är likvärdig. Då vill det nog till att de säger det.
Sedan är det en ständig diskussion om torrfodrets skadliga inverkan på njurarna pga kattens (o)vana att dricka för lite när de äter just torrfoder. DVS när de äter möss och annat som är deras naturliga föda behöver de inte mycket kompletterande vätska då musen är våt av naturen (60%vatten?) Därför förespråkar många veterinärer mjukfoder med mottot -Även det sämsta mjukfoder är bättre än det bästa torrfoder. Om det finns någon absolut sanning, är det nog ingen som vet. Men resonemanget låter logiskt, för en mycket vanlig dödsorsak hos äldre katter är just dålig njurfunktion. Men torrfoder rekommenderas likväl till katter med dålig aptit för att det smakar bättre än mjukfodret. Lite som att välja mellan Skylla eller Karybdis.

Minnie
.
Absolut, jag tror att du har rätt i det. Och det där med njurarna är ju jättetrist. Men jag har hört om katter som inte gillar blötmat?! Vår får bara torrfoder just nu för hans mage klarade inte den blötmaten vi gav honom. Han dricker dock (enligt mig) ganska mycket.
Det var just det om cellulosa jag ville poängtera, så inte alla tror att de matar djuren med trä, det lät så tråkigt. :p:heart:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Absolut, jag tror att du har rätt i det. Och det där med njurarna är ju jättetrist. Men jag har hört om katter som inte gillar blötmat?! Vår får bara torrfoder just nu för hans mage klarade inte den blötmaten vi gav honom. Han dricker dock (enligt mig) ganska mycket.
Det var just det om cellulosa jag ville poängtera, så inte alla tror att de matar djuren med trä, det lät så tråkigt. :p:heart:
Prova blöta torrfodret med sås från blötmaten ifall katten bara äter torrfoder... Då får den åtminstone i sig viss vätska utöver vatten.... Eller blanda såsen med vatten och blöt torrfodret. Svårt det där med njurarna, vår katt avlivades pga njurfel. Det besked vi fick var att det kanske gick att operera men normal utfallet brukade vara negativt och leda till ett ovärdigt liv med lidande så vi valde avlivning...
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Prova blöta torrfodret med sås från blötmaten ifall katten bara äter torrfoder... Då får den åtminstone i sig viss vätska utöver vatten.... Eller blanda såsen med vatten och blöt torrfodret. Svårt det där med njurarna, vår katt avlivades pga njurfel. Det besked vi fick var att det kanske gick att operera men normal utfallet brukade vara negativt och leda till ett ovärdigt liv med lidande så vi valde avlivning...
Hur gammal var er katt när den avlivades? :heart:
Vår katt skulle leva på bara blötmat om han fick, men han blir som sagt dålig i magen av den.... :thinking:
 
Maken provade att ta upp katten och sätta sig i soffan, första gången katten låg kvar i knät! Britter är ju inga knäkatter.... :p Grå katt sover bekvämt på någons knä, medan den blir smekt av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Etrompa och 10 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur gammal var er katt när den avlivades? :heart:
Vår katt skulle leva på bara blötmat om han fick, men han blir som sagt dålig i magen av den.... :thinking:
Hon blev 6,5 år( blåmaskad Birma), tyvärr har jag inga bilder att dela.
 
  • Älska
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
En person med tatueringar håller en hårlös katt i en tjock tröja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag var 14åringen på kombinerat tandläkarbesök och åldersrelaterad hälsokontroll. Veterinärens professionella utlåtande efter att han gått igenom varenda prov och kontroll utan minsta anmärkning var ”Frisk som en fisk” :D (hon har rötterna i Norge, man kanske använder det uttrycket där?)
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.