1 085 388 läst · 13 086 svar
1085k läst
13,1k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Om du läser på innehållsdeklarationen, står det sannolikt bla. "cellulosa". Då kan du fundera över hur ofta Doris av fri vilja äter tidningspapper/trä till middag.
Problemet med veterinär, ,är att de även är försäljare och därför på inget sätt är neutrala i sina foderrekommendationer. Så mitt råd är att ge Doris den mat hon föredrar och mår bra av.
Minnie
Problemet med veterinär, ,är att de även är försäljare och därför på inget sätt är neutrala i sina foderrekommendationer. Så mitt råd är att ge Doris den mat hon föredrar och mår bra av.
Minnie
Vänta lite här nu. Cellulosa är kostfiber, sånt som man helst ska äta 35 gram av dagligen i form av grova grönsaker och fullkornsprodukter. Äter du inget sånt? Jag tänker att veterinärer säkert premierar vissa märken, men jag tror inte att de gör det på bekostnad av djurens hälsa. Mvh leg. dietisten (för människor...)Minnie Mesola skrev:Om du läser på innehållsdeklarationen, står det sannolikt bla. "cellulosa". Då kan du fundera över hur ofta Doris av fri vilja äter tidningspapper/trä till middag.
Minnie
Administrator
· Skåne
· 7 902 inlägg
Sedär! Man lär sig så länge man lever. Svenska cellulosaaktiebolaget, tänkte jag. Därför tog jag för givet att det var träfibrer, ifall det nu är någon ursäkt.MariaiÖstergötland skrev:Vänta lite här nu. Cellulosa är kostfiber, sånt som man helst ska äta 35 gram av dagligen i form av grova grönsaker och fullkornsprodukter. Äter du inget sånt? Jag tänker att veterinärer säkert premierar vissa märken, men jag tror inte att de gör det på bekostnad av djurens hälsa. Mvh leg. dietisten (för människor...)
Men om vi nu säger såhär: Veterinären bedömmer att Torsk och den mat de själva säljer, är likvärdig. Då vill det nog till att de säger det.
Sedan är det en ständig diskussion om torrfodrets skadliga inverkan på njurarna pga kattens (o)vana att dricka för lite när de äter just torrfoder. DVS när de äter möss och annat som är deras naturliga föda behöver de inte mycket kompletterande vätska då musen är våt av naturen (60%vatten?) Därför förespråkar många veterinärer mjukfoder med mottot -Även det sämsta mjukfoder är bättre än det bästa torrfoder. Om det finns någon absolut sanning, är det nog ingen som vet. Men resonemanget låter logiskt, för en mycket vanlig dödsorsak hos äldre katter är just dålig njurfunktion. Men torrfoder rekommenderas likväl till katter med dålig aptit för att det smakar bättre än mjukfodret. Lite som att välja mellan Skylla eller Karybdis.
Minnie
.
Absolut, jag tror att du har rätt i det. Och det där med njurarna är ju jättetrist. Men jag har hört om katter som inte gillar blötmat?! Vår får bara torrfoder just nu för hans mage klarade inte den blötmaten vi gav honom. Han dricker dock (enligt mig) ganska mycket.Minnie Mesola skrev:Sedär! Man lär sig så länge man lever. Svenska cellulosaaktiebolaget, tänkte jag. Därför tog jag för givet att det var träfibrer, ifall det nu är någon ursäkt.
Men om vi nu säger såhär: Veterinären bedömmer att Torsk och den mat de själva säljer, är likvärdig. Då vill det nog till att de säger det.
Sedan är det en ständig diskussion om torrfodrets skadliga inverkan på njurarna pga kattens (o)vana att dricka för lite när de äter just torrfoder. DVS när de äter möss och annat som är deras naturliga föda behöver de inte mycket kompletterande vätska då musen är våt av naturen (60%vatten?) Därför förespråkar många veterinärer mjukfoder med mottot -Även det sämsta mjukfoder är bättre än det bästa torrfoder. Om det finns någon absolut sanning, är det nog ingen som vet. Men resonemanget låter logiskt, för en mycket vanlig dödsorsak hos äldre katter är just dålig njurfunktion. Men torrfoder rekommenderas likväl till katter med dålig aptit för att det smakar bättre än mjukfodret. Lite som att välja mellan Skylla eller Karybdis.
Minnie
.
Det var just det om cellulosa jag ville poängtera, så inte alla tror att de matar djuren med trä, det lät så tråkigt.
Prova blöta torrfodret med sås från blötmaten ifall katten bara äter torrfoder... Då får den åtminstone i sig viss vätska utöver vatten.... Eller blanda såsen med vatten och blöt torrfodret. Svårt det där med njurarna, vår katt avlivades pga njurfel. Det besked vi fick var att det kanske gick att operera men normal utfallet brukade vara negativt och leda till ett ovärdigt liv med lidande så vi valde avlivning...MariaiÖstergötland skrev:Absolut, jag tror att du har rätt i det. Och det där med njurarna är ju jättetrist. Men jag har hört om katter som inte gillar blötmat?! Vår får bara torrfoder just nu för hans mage klarade inte den blötmaten vi gav honom. Han dricker dock (enligt mig) ganska mycket.
Det var just det om cellulosa jag ville poängtera, så inte alla tror att de matar djuren med trä, det lät så tråkigt.
Hur gammal var er katt när den avlivades?S Sona2012 skrev:Prova blöta torrfodret med sås från blötmaten ifall katten bara äter torrfoder... Då får den åtminstone i sig viss vätska utöver vatten.... Eller blanda såsen med vatten och blöt torrfodret. Svårt det där med njurarna, vår katt avlivades pga njurfel. Det besked vi fick var att det kanske gick att operera men normal utfallet brukade vara negativt och leda till ett ovärdigt liv med lidande så vi valde avlivning...
Vår katt skulle leva på bara blötmat om han fick, men han blir som sagt dålig i magen av den....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag var 14åringen på kombinerat tandläkarbesök och åldersrelaterad hälsokontroll. Veterinärens professionella utlåtande efter att han gått igenom varenda prov och kontroll utan minsta anmärkning var ”Frisk som en fisk” (hon har rötterna i Norge, man kanske använder det uttrycket där?)