1 072 669 läst · 12 909 svar
1073k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Administrator
· Skåne
· 7 892 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 892 inlägg
Tack! Sån ska jag fixa till Dosan också.
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Nej, verkligen inte! Tycker synd om katter med kläder på sig.Alfredo skrev:
Lejon i tropikerna är skyddade mot värme av sin tjocka päls,
så varför skulle det inte också gälla våra tamkatter?
Möjligtvis lite sämre om de är svarta eftersom mörk färg absorberar värme.
De ljusa borde alltså må helt OK om det jag lärt mig är rätt.
Har bott i tropiskt område i drygt nio år. Där fanns dock inga lejon...
Lejon har inte tjock päls, bortsett från lejonhannens man.D dicliff skrev:Nej, verkligen inte! Tycker synd om katter med kläder på sig.
Lejon i tropikerna är skyddade mot värme av sin tjocka päls,
så varför skulle det inte också gälla våra tamkatter?
Möjligtvis lite sämre om de är svarta eftersom mörk färg absorberar värme.
De ljusa borde alltså må helt OK om det jag lärt mig är rätt.
Har bott i tropiskt område i drygt nio år. Där fanns dock inga lejon...
En tunnhårig, nyklippt eller naken katt kan behöva hjälp att hålla värmen om det är kallt, vid t ex resor eller om det är kyligt och värmen inte är påslagen. Övriga har inget behov även om ägaren har det. Det är som med hundar, ägaren har ett större behov av att klä på hunden än vad de oftast har själva. Samma sak med en del hästägare, istället för att lägga på hästen 3 - 4 täcken borde de ta på sig en tröja själva.
Precis så i vårt fall, Bärra ger sken av att frysa nu innan sommarvärmen anlänt.Alfredo skrev:
Han sover i sängar och soffor där han innan klippning bara legat korta stunder.
Redigerat:
Ofta förmänskligar vi djuren och transfererar våra känslor till dem. Värsta fallet är kvinnan i MyCatfrom Hell som hade en katt och två chihuauor. Hon var övertygad om att katten terroriserade hundarna och tänkte döda dem ... Givetvis var det hennes egen rädsla hon transfererade till hundarna, hon hade ett väldigt skevt förhållande till djuren i allmänhet, klädde på hundarna babykläder och bar på dem ständigt för att den elaka katten inte skulle kunna attackera. Hundarna var inte rumsrena så när de skulle ut körde hom dem i en babysulky instängda bakom nät för att de inte skulle springa iväg. Tokigheterna fortsatte när Jackson Galaxy övertygat/ beordrat/ tvingat henne att gå med dem i koppel( = ingen babysulky) då tvättade hon av hundarnas tassar varje gång de varit ute för att få bort alla bakterier (!?!)Tokan tvingade på katten en slags ( tvångs?!?)tröja för att lugna ner katten som givetvis blev sjövild i kampen att slippa otyget. Så en helt lugn katt som inte gjorde något annat än att ligga lugnt i soffan blev uppretad för att kvinnan var rädd att den annars skulle attackera hundarna. Så hela situationen med " Cat from Hell" orsakades av ägaren som lärde hundarna att golvet var farligt för där fanns den mordiska katten och katten blev förbannad när den blev inträngd i ett klädes plagg den hatade. Allt var altså ägarens transferens av egna rädslor/ missuppfattningar om djuren.Under programmet önskar jag bara att de tar djuren från ägaren och att hon beläggs med förbud att ha husdjurE Elektra skrev:Lejon har inte tjock päls, bortsett från lejonhannens man.
En tunnhårig, nyklippt eller naken katt kan behöva hjälp att hålla värmen om det är kallt, vid t ex resor eller om det är kyligt och värmen inte är påslagen. Övriga har inget behov även om ägaren har det. Det är som med hundar, ägaren har ett större behov av att klä på hunden än vad de oftast har själva. Samma sak med en del hästägare, istället för att lägga på hästen 3 - 4 täcken borde de ta på sig en tröja själva.
Alfredo skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 441 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 441 inlägg
Har sett säkert fyra av fem avsnitt av My Cat From Hell, och samtidigt som det är ett bra program (Jackson Galaxy har blivit lite av min idol, som verkligen ger sin helhjärtade hjälp till alla katter) så är det skrämmande att se avsnitt som det du nämner, eller dessa par där den ena "kommer med katt" och den andra tror att katten har en agenda att döda hen, eller där de har varsina katter som håller på att ta kål på varann.S Sona2012 skrev:
En vän till mig har en Borzoi, en hundras tillhörande vinthundar fast med semilång päls. Min vän har blivit utskälld (!) av personer som på vintern tycker hon är hemsk som inte klär på sin hund ett täcke, men detta är inte en Greyhound eller liknande som står och darrar utan en framavlad korsning som skulle stå pall för hårda vintrar då de användes till jakt.
Åter till tråden och katter; de rara missarna som vi delat bostad med har verkligen avskytt kläder, och då kom det ändå aldrig längre än till en Tomteluva
Flera har gillat att gå koppelpromenader men en katt gjorde som @b8q beskriver - frös till is och trillade åt ena sidan, när vi satte på kopplet. Kunde ha använt honom som golvmopp...