Karlia
Jag tänker att naturligt för katter är jaga, äta, sova. Inte riktigt jag som kommit på, tittade på Jackson galaxys "my cat from hell" där han hjälpte problemkatter (problemägare).

Övervikt är ett vanligt problem hos katter, enligt kattforum är torrfodret en del av problemet, det är lättare att äta för mycket av. Grainfree brukar nämnas som bra, katter är köttätare, spannmål ingår inte i den normala kosten. Det är inte kattens naturliga föda, möss, som gör dem tjocka.

Samtidigt, så länge katt/ägare mår bra så kanske allt är tillräckligt bra? Hur mycket vill man krångla till det?

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vår katt brukade få blandat blötmat och torrfoder, ungefär 50-50, men vi har dragit ner på blötmaten till en portionspåse i veckan. (En påse räcker för övrigt till 3-4 måltider för henne, om man lägger till samma mängd torrfoder. Det märks tydligt att hon uppskattar blötmaten mer än torrfodret.
1 påse/vecka? Det måste ju vara jättelite, i jämförelse med "doseringsanvisningarna" på fp?

Karlia Karlia skrev:
Jag tänker att naturligt för katter är jaga, äta, sova. Inte riktigt jag som kommit på, tittade på Jackson galaxys "my cat from hell" där han hjälpte problemkatter (problemägare).

Övervikt är ett vanligt problem hos katter, enligt kattforum är torrfodret en del av problemet, det är lättare att äta för mycket av. Grainfree brukar nämnas som bra, katter är köttätare, spannmål ingår inte i den normala kosten. Det är inte kattens naturliga föda, möss, som gör dem tjocka.

Samtidigt, så länge katt/ägare mår bra så kanske allt är tillräckligt bra? Hur mycket vill man krångla till det?
Ja, det är det jag också läst... Det jag ger nu är Royal Canin Kitten torrfoder och innehåller både majs, ris och betmassa, vad det nu är...

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
1 påse/vecka? Det måste ju vara jättelite, i jämförelse med "doseringsanvisningarna" på fp?
Hon får totalt ca 2dl mat per dag, uppdelat på tre tillfällen. En sån där påse är ungefär 1dl. Plus alla möss hon själv kan fånga. ;)

• Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Mikael_L
Första katten jag hade (Smulan) var en ganska nöjd innekatt, hon var ute helt fritt en del, brukade vara och sniffa runt i skogsområdet bakom husen där vi bodde. Men kom hem igen typiskt efter någon timme, var aldrig ute på natten (som jag minns). Kunde vara helt inomhus i några dagar i sträck också, och var nöjd med det också.

Frasse som vi har nu fick vi tag på för att förra ägaren ville ha en innekatt, men märkte att Frasse inte mådde bra av. Så vi fick ta över, och jag kan helt hålla med om att det här är en riktig utekatt, främst märks det på knepiga beteenden om han är för mycket inne.
Under sommaren ser vi inte till Frasse många timmar/dygn, men han ligger och slappar och sover mer här hemma nu på hösten, och det kommer bli ännu mer till vinter.

Livet som utekatt är naturligtvis inte helt oproblematisk. En dag hade Frasse ett elakt sår tvärs över ryggen. Hos veterinären rakades päls bort och veterinären kunde slå fast att det var ett bett av en mindre hund eller räv, de 4 hörntänderna hade punkterat Frasses skinn lite prydligt.
Renspolning, antibiotika i såren så var det snart fint och bra igen.
Det hade kunnat gått värre förstås.

Nu hoppas vi att katten har blivit lite klokare. Han verkar också se till att hålla sig undan bilar, vilket vi är glad över. Grannens katt mitt emot ligger ibland mitt på gatan och gitter knappt flytta sig när det kommer en bil. Tur att det som regel körs väldigt sakta och försiktigt här.

Men kontentan, själv håller jag mig ifrån att fördöma eller ha åsikter om att ha inomhuskatt eller utekatt. Jag är 100% övertygad om att det är den individuella situationen som är avgörande, det finns inget universellt rätt eller fel här.

• Älska
  • Gilla
Grumsgrums och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Här går jag efter vad Svea väljer att äta - hon är en smal finlemmad 12-åring. Är det blötfoder med betmassa hon äter så får hon det. Är det dyraste torrfodret hos veterinären så får hon det, så mycket hon vill.

Då och då försöker jag med sådant som "ska" vara bra. Ibland fungerar det så länge hon tror att det är godis, när det serveras som vanlig mat lessnar hon.

Svält är inte bra för kissar, det är viktigare att de faktiskt äter även om maten inte är den bästa. För en del katter behöver maten ransoneras, övervikt är skadligt det också. Men än har jag inte erfarenhet av det, får se om det kommer med de andra kissarna.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Första katten jag hade (Smulan) var en ganska nöjd innekatt, hon var ute helt fritt en del, brukade vara och sniffa runt i skogsområdet bakom husen där vi bodde. Men kom hem igen typiskt efter någon timme, var aldrig ute på natten (som jag minns). Kunde vara helt inomhus i några dagar i sträck också, och var nöjd med det också.

Frasse som vi har nu fick vi tag på för att förra ägaren ville ha en innekatt, men märkte att Frasse inte mådde bra av. Så vi fick ta över, och jag kan helt hålla med om att det här är en riktig utekatt, främst märks det på knepiga beteenden om han är för mycket inne.
Under sommaren ser vi inte till Frasse många timmar/dygn, men han ligger och slappar och sover mer här hemma nu på hösten, och det kommer bli ännu mer till vinter.

Livet som utekatt är naturligtvis inte helt oproblematisk. En dag hade Frasse ett elakt sår tvärs över ryggen. Hos veterinären rakades päls bort och veterinären kunde slå fast att det var ett bett av en mindre hund eller räv, de 4 hörntänderna hade punkterat Frasses skinn lite prydligt.
Renspolning, antibiotika i såren så var det snart fint och bra igen.
Det hade kunnat gått värre förstås.

Nu hoppas vi att katten har blivit lite klokare. Han verkar också se till att hålla sig undan bilar, vilket vi är glad över. Grannens katt mitt emot ligger ibland mitt på gatan och gitter knappt flytta sig när det kommer en bil. Tur att det som regel körs väldigt sakta och försiktigt här.

Men kontentan, själv håller jag mig ifrån att fördöma eller ha åsikter om att ha inomhuskatt eller utekatt. Jag är 100% övertygad om att det är den individuella situationen som är avgörande, det finns inget universellt rätt eller fel här.
Jag vill gärna ha en katt som är mer som Smulan, eller åtminstone en katt som kommer hem i rimlig tid på kvällen. :rofl:

Karlia Karlia skrev:
Här går jag efter vad Svea väljer att äta - hon är en smal finlemmad 12-åring. Är det blötfoder med betmassa hon äter så får hon det. Är det dyraste torrfodret hos veterinären så får hon det, så mycket hon vill.

Då och då försöker jag med sådant som "ska" vara bra. Ibland fungerar det så länge hon tror att det är godis, när det serveras som vanlig mat lessnar hon.

Svält är inte bra för kissar, det är viktigare att de faktiskt äter även om maten inte är den bästa. För en del katter behöver maten ransoneras, övervikt är skadligt det också. Men än har jag inte erfarenhet av det, får se om det kommer med de andra kissarna.
Ja, jag resonerar som dig och katter äter ju förhållandevis små mängder så kostnaden blir ju inte så hög ändå förstås. Jag har läst att kattungar inte "kan" bli överviktiga och att man aldrig bör begränsa deras mat. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Jag inser också att jag kommer ha svårt att se om katten blir överviktig, man vet ju inte hur mycket som är päls tex. En supertjock katt känner man ju igen, men lite övervikt kanske är klurigare att se...

Maria T
Karlia Karlia skrev:
Ett av mina favoritprogram, tittar sällan på andra kanaler än Animal Planet och BBC. Har köpt två av Jacksons böcker, mycket läsvärda.

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Maria T Maria T skrev:
Ett av mina favoritprogram, tittar sällan på andra kanaler än Animal Planet och BBC. Har köpt två av Jacksons böcker, mycket läsvärda.
Han har en väldigt trevlig inställning till katter. Sedan får man stå ut med mallen till programmet, när man bingetittar så blir det gärna överdramatiskt med deltagare som ska skiljas på grund av katten.. Men lite av en idol är han för mig :D (någonstans strax efter Bowie)

• Älska
Maria T
  • Laddar…
En av våra pälsklingar.

• Vit och grå katt som ligger på ryggstödet till en soffa, ser ner i kameran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Paulina123 och 13 till
  • Laddar…
richardtenggren
Gällande mängden mat är väl ej att förglömma att den varierar beroende på matens kvalitet :)
Så egentligen är det dumt att stirra sig blind på kilopriset, det intressanta är ju egentligen energi/kr. När jag pluggade fick jag förklara fördelen med dyrare kyckling för mina snåla studentkamrater, gärna färsk kyckling, då man annars betalar för vatten/saltlag :)

• Gilla
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Det här är exempel på matsituation jag inte rekommenderar - mina matrester. Men Svea börjar försiktigt acceptera att dottern inte finns här längre, vill hon ha något av mig så får hon det. Spännande tycker Smilla som inte får slicka av några tallrikar..

En katt ligger på en röd soffa medan en annan katt äter från en tallrik på golvet.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
...och den andra

• Fluffig orangevit katt sitter på en svart soffa med benen utsträckta och tittar åt sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Paulina123 och 11 till
  • Laddar…
Nybyggd utomhus-kattong och hon är så nöjd vilket kanske syns :love:
Katt i nybyggd utomhus-kattong med zebramönster i solskenet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Paulina123 och 12 till
  • Laddar…

• Ledsen
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Elektra och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.