Alfredo Alfredo skrev:
Rätt sällsynt såvitt jag vet. Men visst, naturligt umgänge med artfränder är absolut inte riskfritt för en katt. Var och får väl värdera för och nackdelar för något självklart rätt svar finns nog inte.

För oss är lösningen att katterna är 100 procent innekatter i stan och 100 procent "frilevande" utekatter på landet. Har fungerat många år för oss med ett antal katter men är säkert inte en lösning som passar alla.
Jag tycker väl alla katter ska vara innerkatter då de inte har att göra i svensk natur. Men på en innergård i stan är det ju lite mindre natur att störa. Men klart småfåglar finns ju även här.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker väl alla katter ska vara innerkatter då de inte har att göra i svensk natur. Men på en innergård i stan är det ju lite mindre natur att störa. Men klart småfåglar finns ju även här.
Vill du utveckla ditt resonemang? :)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vill du utveckla ditt resonemang? :)
Katter stör naturen. Samt de far offer för trafik.

Katter stör naturen. Samt de far offer för trafik.
Stör de naturen mer än vad de själva har ut av att springa ute? Seriös fråga alltså. Jag har en kattunge som kommer få hålla sig inne hela vintern, men till våren kanske vi kommer "skola ut" honom. Hade jag varit katt hade jag definitivt velat springa ute och störa naturen. ;)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Stör de naturen mer än vad de själva har ut av att springa ute? Seriös fråga alltså. Jag har en kattunge som kommer få hålla sig inne hela vintern, men till våren kanske vi kommer "skola ut" honom. Hade jag varit katt hade jag definitivt velat springa ute och störa naturen. ;)
Vad katten vill är ointressant, faktum är att den stör naturen. Samt snittåldern för utekatt är lägre. Finns en anledning kattförbund osv officiellt inte rekomenderar utekatt

Vad katten vill är ointressant, faktum är att den stör naturen. Samt snittåldern för utekatt är lägre. Finns en anledning kattförbund osv officiellt inte rekomenderar utekatt
Vill och vill, jag tänker att man vill att djuren ska ha det så bra som möjligt. Men intressant att höra olika infallsvinklar. :D

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Vill och vill, jag tänker att man vill att djuren ska ha det så bra som möjligt. Men intressant att höra olika infallsvinklar. :D
Koppel och rastgård finns. Vi kör vår innergård vilket fungerar som stor rastgård

Vi kör vår innergård vilket fungerar som stor rastgård
Jag hoppar gärna diskussionen om inne- respektive utekatt men är lite nyfiken hur en innergård kan vara så "tät" att en katt inte riskerar att rymma? Finns det ingen risk att andra användare av innergården råkar "släppa ut" katten?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hoppar gärna diskussionen om inne- respektive utekatt men är lite nyfiken hur en innergård kan vara så "tät" att en katt inte riskerar att rymma? Finns det ingen risk att andra användare av innergården råkar "släppa ut" katten?
Finns ju en liten risk att någon släpper in han i något av trapphusen och sedan någon släpper ut han på andra sidan. Sedan finns det ju risk han tar småfågel så lever inte riktigt som jag lär kan man säga

Döttrarnas val av fredagsfilm fick tydligen godkänt. TV-skärm visar "Den gode dinosaurien", katt bredvid, i ett vardagsrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Paulina123 och 7 till
  • Laddar…
Döttrarnas val av fredagsfilm fick tydligen godkänt. [bild]
Testa nyproduktionen av Lejonkungen. Vår katt älskar den.

Katt sitter framför TV-skärm som visar savannscen med gepard från Lejonkungen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Paulina123 och 10 till
  • Laddar…
Testa nyproduktionen av Lejonkungen. Vår katt älskar den
Ska göra! Äldsta dottern såg den på bio men bokningsansvarige föräldern hade råkat boka den på engelska (hon var 8 år då...) Får sätta upp på filmschemat framöver. :D

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Långhårig katt njuter av en massage av en person i grönt.
Skapa konto

Doris firar in helgen med en shiatsumassage hos lillhusse.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Paulina123 och 15 till
  • Laddar…
Två röda katter som äter ur skålar på ett köksgolv.
Skapa konto

Fredagsmus, eller iaf mys, tonfisk.

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 10 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Doris firar in helgen med en shiatsumassage hos lillhusse.
Massage är mysigt men gör det bara inte med en klädvårdsrulle!

En vit katt som blir "masserad" med en klädvårdsrulle, ser missnöjd ut i nedre bilden.
Skapa konto

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Paulina123 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.