1 072 587 läst · 12 907 svar
1073k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Jag tycker väl alla katter ska vara innerkatter då de inte har att göra i svensk natur. Men på en innergård i stan är det ju lite mindre natur att störa. Men klart småfåglar finns ju även här.Alfredo skrev:Rätt sällsynt såvitt jag vet. Men visst, naturligt umgänge med artfränder är absolut inte riskfritt för en katt. Var och får väl värdera för och nackdelar för något självklart rätt svar finns nog inte.
För oss är lösningen att katterna är 100 procent innekatter i stan och 100 procent "frilevande" utekatter på landet. Har fungerat många år för oss med ett antal katter men är säkert inte en lösning som passar alla.
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Stör de naturen mer än vad de själva har ut av att springa ute? Seriös fråga alltså. Jag har en kattunge som kommer få hålla sig inne hela vintern, men till våren kanske vi kommer "skola ut" honom. Hade jag varit katt hade jag definitivt velat springa ute och störa naturen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Vad katten vill är ointressant, faktum är att den stör naturen. Samt snittåldern för utekatt är lägre. Finns en anledning kattförbund osv officiellt inte rekomenderar utekattMariaiÖstergötland skrev:
Vill och vill, jag tänker att man vill att djuren ska ha det så bra som möjligt. Men intressant att höra olika infallsvinklar.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Jag hoppar gärna diskussionen om inne- respektive utekatt men är lite nyfiken hur en innergård kan vara så "tät" att en katt inte riskerar att rymma? Finns det ingen risk att andra användare av innergården råkar "släppa ut" katten?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Finns ju en liten risk att någon släpper in han i något av trapphusen och sedan någon släpper ut han på andra sidan. Sedan finns det ju risk han tar småfågel så lever inte riktigt som jag lär kan man sägaAlfredo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 892 inlägg