Mikael_L
Grå katt vilar i en liten trähusbox bredvid en ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så roligt väder, men vara ute och åtminstone spana måste jag.

Men Husse är glad, Frasses låda bredvid ytterdörren används tyvärr inte så mycket, så jag tycker det är trevligt att den inte är helt bortglömd.

• Gilla
  • Älska
Paulina123 och 11 till
  • Laddar…
Idag, 3 veckor efter att vi höll upp med blötmaten, har vi köpt några små påsar blötmat. Började med 1 tsk nu, så nu håller vi tummarna att magen inte ballar ur alltför mycket. En person som klappar en grå kattunge i famnen.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Paulina123 och 18 till
  • Laddar…
Katten kör fortfarande med att bunkra upp och äta extra mycket mat inför vintern.. är dock inte riktigt säker på att han planerat att gå i ide.. egentligen :thinking:

Tror inte "sova över vintern" är ett acceptabelt skäl till att ens missa en måltid i hans värld!

Snigla Snigla skrev:
Katten kör fortfarande med att bunkra upp och äta extra mycket mat inför vintern.. är dock inte riktigt säker på att han planerat att gå i ide.. egentligen :thinking:

Tror inte "sova över vintern" är ett acceptabelt skäl till att ens missa en måltid i hans värld!
Dom vet något vi inte vet, än.
Tycker vår äldre äter mer än vanligt. :love:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Katter stör naturen. Samt de far offer för trafik.
Gör människan också - jag skulle faktiskt vilja påstå att vi stör både naturen, miljön, djurlivet (vi både äter kött, dödar djur för nöje, jagar, utrotar och har djur som husdjur :oops:).. och trafiken mer än något annat i vår värld :thinking: (det dör väldigt många människor i trafiken varje år).

Dock kan jag fortfarande förstå att beroende på hur man bor själv, ibland måste få avgöra lite hur man låter både djur och människor röra sig i närområdet. Både människor och djur kan behöva låsas in och enbart "rastas" med sällskap.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Dom vet något vi inte vet, än.
Tycker vår äldre äter mer än vanligt. :love:
Betyder det att vi ska börja bunkra mat hemma då?..
.. och isf.. till oss själva eller katterna??

:rofl:

Snigla Snigla skrev:
Betyder det att vi ska börja bunkra mat hemma då?..
.. och isf.. till oss själva eller katterna??

:rofl:
Mat, gasol, vatten, ved, värmeljus...? ;)
Och tonfisk, köttfärs, torrfoder och blötmat. :love:

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Får jag förresten fråga er vad era katter får för mat och hur? Läser så mycket olika teorier och rekommendationer, alla är väl saliga i sin tro antar jag...

Men torr, blöt, båda? Fri tillgång, fasta tider?
Läste också att katter inte vill ha vatten och mat på samma ställe? Det var nytt för både mig och katten för han äter och dricker med god aptit med skålarna jämte varann...

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Får jag förresten fråga er vad era katter får för mat och hur? Läser så mycket olika teorier och rekommendationer, alla är väl saliga i sin tro antar jag...

Läste också att katter inte vill ha vatten och mat på samma ställe? Det var nytt för både mig och katten för han äter och dricker med god aptit med skålarna jämte varann...
Torrfoder, Rasmus, den äldre har fri tillgång.
Bärra, den tyngre, får en knapp dl. torrfoder morgon, middag och kväll
Sen händer det att dom skäms bort med diverse, allt från en ostbit till nötkött och tonfisk.
Båda får mat i Surefeeders då dom äter olika foder.

Har vatten nere vid maten, uppe i badrummet och Rasmus dricker gärna från kranarna. :love:

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…

Har tre katter, fri tillgång till torrfoder. Mellan katten( till ålder sett) får blöt foder då det är lite dåligt med tänder( forl) och lite knepig i magen. Naturligtvis så lyckas de andra katterna snika till sig lite blöt mat också:crysmile:. Vattenskål, står lite vid sidan om, kanske 10cm ifrån matskål, har även ett litet dricksglas med vatten där då den yngsta katten gillar att dricka ur det. Torrfoder är royal Canin outdoor tror jag det heter, blöt mat är blandat, bara det är sås(gravy), gelé går inte.
Mvh mindis

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
J

Våra får torrfoder (royal canin för kastrerade katter), den lilla vill gärna ha den storas mat och tvärtom... om vi är hemma brukar de äta rätt mat när vi är i närheten men annars byter de gärna. Båda har fri tillgång, när den stora var liten fick vi begränsa hans tillgång men nu kan han sköta det. De brukar få blötmat (stora äter bara mousse blandat med vatten, lilla det mesta) några gånger i veckan och frun ger dem havremjölk....

De har vatten bredvid sina matskålar, men sen vi satte en vattenskål i badrummet med så föredrar de helt klart att dricka där. Den lilla är duktig på att dricka, men den stora såg jag bara dricka någon enstaka gång innan vattenskålen i badrummet där han gärna dricker. De dricker gärna ur kranen med men är olika duktiga på det...
Två katter vid köksvasken, en dricker vatten från kranen och den andra väntar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Mat, gasol, vatten, ved, värmeljus...? ;)
Och tonfisk, köttfärs, torrfoder och blötmat. :love:
Precis.
Men även hygienartiklar, tvättmedel, rengöring etc. :p

Det är stopp för leverans av gods från
vissa amerikanska hamnar och
sånt tenderar att sprida sig till oss...:worried:
Det skadar inte att vara förberedd!:cool:

Har f.n. blötfoder åt Gustav för ett år framåt
och torrfoder för ca tre månader men det ökar hela tiden. :heart:
Kattsand också. :giggle:

Källvatten finns i dunkar sedan i somras.:)

Man kan även lagra vissa "onyttiga" produkter :oops:
(som man inte vill använda själv)
för att kunna byta med andra i en krissituation.:giggle:

Allt för sina husdjur!:love::heart:

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Så fort jag bunkrar blötfoder lessnar Svea på den maten och jag får ge bort den :rolleyes:

Här får de blötmat på morgonen, övrig tid fri tillgång till torrfoder. Tror egentligen att barf är det som är bäst för dem men orkar inte meckla med det.

Ute-innekatt: Där tror jag att katter mår bra av att vara ute, Svea kommer inte gå att göras om till innekatt. Signe däremot stortrivs i dotterns lilla lägenhet, igår undvek hon mig när jag var där. Så katter är olika, en del är mer anpassningsbara än andra.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Så fort jag bunkrar blötfoder lessnar Svea på den maten och jag får ge bort den :rolleyes:

Här får de blötmat på morgonen, övrig tid fri tillgång till torrfoder. Tror egentligen att barf är det som är bäst för dem men orkar inte meckla med det.

Ute-innekatt: Där tror jag att katter mår bra av att vara ute, Svea kommer inte gå att göras om till innekatt. Signe däremot stortrivs i dotterns lilla lägenhet, igår undvek hon mig när jag var där. Så katter är olika, en del är mer anpassningsbara än andra.
Hur mycket blötmat får de på morgonen? Jag blev så bekväm med att bara ge torrfoder att jag nu är ängslig att börja med blötmat igen. Andra dagen idag, gårdagen gick bra. Dock var det maken som tömde första bajskorven imorse och hans svar på min fråga om bajset såg ut som vanligt var "Jag vet inte". :sweat: Så jag har inte kunnat utvärdera än hur magen har påverkats av 1 tsk blötmat... Eftersom det teoretiskt sett går att bara ge torrfoder så undrar jag därför hur lite blötmat man kan ge... Vår katt dricker enligt mig ganska mycket, jag har inte mätt, men han har en låg vattenskål som jag fyller nästan ända upp på morgonen och han dricker upp ungefär hälften till em, då fyller jag på till natten. Min fråga är inte direkt riktad till dig, det är bara jag som tänker högt. ;):heart:

Vår katt brukade få blandat blötmat och torrfoder, ungefär 50-50, men vi har dragit ner på blötmaten till en portionspåse i veckan. (En påse räcker för övrigt till 3-4 måltider för henne, om man lägger till samma mängd torrfoder. Det märks tydligt att hon uppskattar blötmaten mer än torrfodret.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.