Uppdatering en vecka senare om min lille vandrande kiss- och bajsfest. Inte en enda olycka inne sen vi tog bort blötmaten och ställde dit en låda till. Dock bävar jag nu lite inför att återintroducera blötmaten, även om vi kommer göra det jätteförsiktigt... har inte köpt hem nån än så det ligger åtminstone några dagar bort. Han äter torrmaten med relativt god aptit och bajsar 2-3 fasta korvar/dag, så han får nog i sig det han behöver, men jag har ändå fattat att de behöver blötmat också.

• Gilla
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
Vänta några dagar till med blötmaten så att tarmen hinner bli normal. Och ge bara en tsk blötmat om dagen när ni börjar. När det går bra kan du öka.

Det kan vara så enkelt att han blev lite stressad när han flyttade och att det är förklaringen. Men om han har känslig mag-tarmkanal finns det skonkost.
Jag vill minnas att du är dietist? Så det kommer du ju att fixa galant.

Nu har han fler lådor och det gör att även om han blir lite lös i magen kommer han att hinna till lådan.

(Sedan ska katten självklart inte vara lös i magen varje dag men du förstår nog vad jag menar. :D)

Vad skönt att det var så enkelt :heart:

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
B
Apropå blötmat, hur viktigt är det egentligen?

Våra två katter får aldrig det numer. Har provat ganska många gånger med flera olika sorter, ena katten rör den inte alls medan den andra kan slicka i sig lite av såsen eller gelen. Eftersom det inte verkar vara någon som går hem så kör vi bara torrfoder.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
B breakman skrev:

Våra två katter får aldrig det numer. Har provat ganska många gånger med flera olika sorter, ena katten rör den inte alls medan den andra kan slicka i sig lite av såsen eller gelen. Eftersom det inte verkar vara någon som går hem så kör vi bara torrfoder.
Det beror på om era katter dricker ordentligt. Om de gör de och kissar minst tre ggr per dag är blötmat inte viktigt. Är katterna honor är det heller inte lika viktigt.

Katter har en tendens att dricka för lite vilket ger upphov till urinsten och hannar som har trångt urinrör får då gärna urinvägsinfektion och påverkan på njurarna.
Honor har bredare urinrör och kissar ut stenarna vilket gör att de inte är lika känsliga.

Sedan kan man ju inte tvinga katten att äta blötmat, gör den inte det så gör den inte.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
B
Jiji Jiji skrev:
Det beror på om era katter dricker ordentligt. Om de gör de och kissar minst tre ggr per dag är blötmat inte viktigt. Är katterna honor är det heller inte lika viktigt.

Katter har en tendens att dricka för lite vilket ger upphov till urinsten och hannar som har trångt urinrör får då gärna urinvägsinfektion och påverkan på njurarna.
Honor har bredare urinrör och kissar ut stenarna vilket gör att de inte är lika känsliga.

Sedan kan man ju inte tvinga katten att äta blötmat, gör den inte det så gör den inte.
Två hanar... Kan inte säga att de dricker så mycket ur vattenskålen men gissar att de lapar i sig ut nån pöl ute. De får iofs i sig "blötmat" i form av fåglar och möss :p
Aktiviteten i lådan är heller inte då hög på sommaren då de gör ifrån sig ute. Men förra vintern tycker jag det var ganska mycket kissklumpar i lådan, får se hur det blir i lådan så snart det blir jobbigt att krafsa gropar ute.

Det är ju svårare att veta med katter som går ute. Många utekatter dricker säkert ute och som du säger äter de möss får de ju i sig vätska.

Vår katt dricker ur akvarier och kranen samt ur en vattenskål i sovrummet. Han kissar minst tre gånger per dag. Men när vi är på landet dricker han betydligt mindre eftersom vi inte har akvarier där och är så efterblivna att vi inte har rinnande vatten.

Hemma slickar han bara i sig sås/gelé från blötmaten men när vi är på landet smaskar han i sig med god aptit. Jag tolkar det som att i stan behöver han inte den extra vätskan men det gör han när vi är på landet.

Så förhoppningsvis får dina katter i sig tillräckligt med vätska. Och det är ju väldigt svårt att tvinga dem att äta. Har man testar alla sorters mat och de ändå inte äter är det ju inte mkt att göra.

B breakman skrev:

Ingen blötmat här heller, vatten på flera ställen i huset, samt kran-drickande av den "kloke" ;)
Sen kan det ju bli en annan godsak i veckan, tonfisk, köttfärs osv.:whistle:
Innekatter.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Man blir ju lockad att fortsätta med ett vinnande koncept, samtidigt vill man ju inte utsätta katten för onödiga risker att drabbas av njursten...
Jiji, ja jag är dietist, men enbart på människan. Haha. Men jovisst är jag bekant med begreppet skonkost. ;)
Nån som vet om man kan frysa kattmat? Känns som väldans svinn att bara ge 1 tsk/dag om en sån där påse för 16-19 kr bara är hållbar en dag... :sweat:

Mikael_L
B breakman skrev:
Ja den resan verkar Frasse ha gjort.
Blötmaten var inte så superintressant helt enkelt. Precis som din ena så var det mest att slicka i sig sås/gele. Vi lärde oss att mosa bitarna en del, så var det större chans att allt går i.
Och prova andra sorters blötmat resulterade oftast i att det helt ratades. Frasse verkar helt enkelt allt mindre vilja ha det, så vi har i princip hoppat det nu.
Han får sig tillstucket lite annat när vi gör egen mat som kan passa, t.ex. lite köttfärs eller lite av det som rensats bort från en köttbit, eller fisk osv.

Och så har vi upptäckt en sak som än så länge fungerar riktigt bra. Jag häller upp lite vatten i skålen, kanske 5 mm högt. Sen i med ett lager torrfoder och röra runt lite snabbt så att alla bitarna får lite vatten runt om, sen servera omedelbart (har inte ens provat att vänta, kanske funkar lika bra...) så bitarna har inte blöttnats upp än.
Detta äter han med god aptit och slickar sen ren skålen från varenda vattendroppe.
Så detta försöker jag göra typ dagligen i alla fall.
Ärligt talat har vi ingen aning om hur mycket eller lite Frasse dricker.
Det är nackdelen med att ha en utekatt, en katt som får vara ute så mycket han vill.

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Vad skönt att kisses mage är bra och att lådorna används! Och att det gick så snabbt!

Öppnad förpackning blötfoder går också att förvara i kylskåp ett par dagar. Du kanske kan frysa in övrigt i iskuber?

Bortsett från att blötfoder är bra för vätskan tycker jag också att det är lite mysigt att ge dem mat på morgonen.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Vad skönt att kisses mage är bra och att lådorna används! Och att det gick så snabbt!

Öppnad förpackning blötfoder går också att förvara i kylskåp ett par dagar. Du kanske kan frysa in övrigt i iskuber?

Bortsett från att blötfoder är bra för vätskan tycker jag också att det är lite mysigt att ge dem mat på morgonen.
Ja, det känns lite lamt att bara byta vatten på morgonen och nån gång då och då fylla på det torra, jag håller med. Tur jag har 3 ungar som behöver utfodras mer aktivt nån gång ibland. :crysmile:

• Haha
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Min erfarenhet är att katterna blir glada och entusiastiska över maten, de säger aldrig blä. Till skillnad från dottern :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
fribygg och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Man blir ju lockad att fortsätta med ett vinnande koncept, samtidigt vill man ju inte utsätta katten för onödiga risker att drabbas av njursten...
Jiji, ja jag är dietist, men enbart på människan. Haha. Men jovisst är jag bekant med begreppet skonkost. ;)
Nån som vet om man kan frysa kattmat? Känns som väldans svinn att bara ge 1 tsk/dag om en sån där påse för 16-19 kr bara är hållbar en dag... :sweat:
Som dietist tänker jag att du säkert har en massa knep och om du läser på om kattens mag- tarmsystem kommer du säkert att ha lätt för att omsätta det tänket till katter. :love:

Men kanske är magen hur bra som helst när den har fått vila lite. Ibland är saker rätt enkla att fixa. :heart:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Inte min video men den är för bra för att inte länka...

• Haha
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.