1 072 469 läst · 12 907 svar
1072k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Att sitta på sina ballar gör nog de flesta människor här i Skåne. Varför Anders bara sitter på en balle - eller ännu värre, varför han skulle placera maten på ballen, sin egen eller någon annans - är dock ett mysterium.
Jag tror att det är ett resultat av hans kosthållning. En molusk på toppen av en liten balle, som i Anders fall, kan var oemotståndlig för några få utvalda, men motbjudabde för den okunninga massan. Lite som tjurkukar i Kina.Microkatten skrev:
Staffans
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Bondlurkar...
Värst är nog ändå Balle (runristaren), som lämnade hela 40 stenar efter sig...Staffans2000 skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Balle_(runristare)
(Jag är för övrigt övertygad om att Balle hängde ihop med sin polare Snorre...)
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Apropå att sitta på ballen. Jag kom helt osökt att tänka på en limerick av Hasse Alfredson:
En slöfock ifrån Magelungen
satt en kväll på en sten borti dungen
Han kved "Åh, jag dör"
så jag fråga varför?
"Det gör ont, för jag sitter på pungen"
En slöfock ifrån Magelungen
satt en kväll på en sten borti dungen
Han kved "Åh, jag dör"
så jag fråga varför?
"Det gör ont, för jag sitter på pungen"
Tja, det kan stämma - det är ju bara 3-4 km från Magelungen till Pungpinan... Men nu hamnar vi ruggigt OT.Keiller skrev:
Lite bilder på en numera avliden och saknad katt. Han hade mycket hyss för sig.
Mycket söt redan som liten pojke.
Slogs med igelkottar...
Fångade fåglar...
Snattade torrfoder direkt ur paketet i skafferiet...
Fick en tratt av veterinären...
Han hade blivit biten av något djur och fick ett otäckt sår men det läkte ihop bra.
Jimmie blev ett år och tre månader.
Hans dagar slutade ute på riksvägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket söt redan som liten pojke.
Logga in
Skapa konto
Slogs med igelkottar...
Logga in
Skapa konto
Fångade fåglar...
Logga in
Skapa konto
Snattade torrfoder direkt ur paketet i skafferiet...
Logga in
Skapa konto
Fick en tratt av veterinären...
Logga in
Skapa konto
Han hade blivit biten av något djur och fick ett otäckt sår men det läkte ihop bra.
Logga in
Skapa konto
Jimmie blev ett år och tre månader.
Hans dagar slutade ute på riksvägen.
Usch, större vägar är inte roliga. vi har också förlorat katter när vi bodde vid en riksväg.
Jag har tyvärr också kört på en katt på landsbygden, det var helt omöjligt att undvika. Katten försvann ut i fältet så jag kunde inte avgöra hur skadad den blev. Stannade och gick till en husklunga i närheten för att försöka ta reda på vem som ägde katten. Det första huset jag gick till hade katt, så de trodde det var deras. I allt elände var de i alla fall tacksamma att jag stannade och sa till. Vi som bor (bodde) vid stora vägar vet ju att katten kan råka illa ut, men att det hjälper om man åtminstone vet om att det har hänt något.
Jag har tyvärr också kört på en katt på landsbygden, det var helt omöjligt att undvika. Katten försvann ut i fältet så jag kunde inte avgöra hur skadad den blev. Stannade och gick till en husklunga i närheten för att försöka ta reda på vem som ägde katten. Det första huset jag gick till hade katt, så de trodde det var deras. I allt elände var de i alla fall tacksamma att jag stannade och sa till. Vi som bor (bodde) vid stora vägar vet ju att katten kan råka illa ut, men att det hjälper om man åtminstone vet om att det har hänt något.
Redigerat:
Under normala förutsättningar, dvs med pälsen intakt, så blir dom inte det. Pälsen isolerar både mot värme och kyla.Karlia skrev:
Rakar man däremot av pälsen, eller katten är av en ras med väldigt tunn päls, så blir dom lätt solbrända. Vill påstå lättare än oss t om.
Öronen är dock utsatta på nästan alla raser, så dom bör man alltid hålla koll på om katten är en riktig solbadare
Oj vad ni kan om katter, hundar, kossor och sol! Lyckligtvis för mig är varken kissar eller jag soldyrkare - de föredrar att ligga i någon häck, jag sitta i skuggan. Naken katter vet jag kan behöva extra värme.
@Keiller, jag beklagar. Kisse verkar ha hunnit med mycket under sitt korta liv. Bilderna ger en fin bild både av kisse och ert förhållande.
@Keiller, jag beklagar. Kisse verkar ha hunnit med mycket under sitt korta liv. Bilderna ger en fin bild både av kisse och ert förhållande.