Microkatten
Att sitta på sina ballar gör nog de flesta människor här i Skåne. Varför Anders bara sitter på en balle - eller ännu värre, varför han skulle placera maten på ballen, sin egen eller någon annans - är dock ett mysterium. :thinking:

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Microkatten Microkatten skrev:
Att sitta på sina ballar gör nog de flesta människor här i Skåne. Varför Anders bara sitter på en balle - eller ännu värre, varför han skulle placera maten på ballen, sin egen eller någon annans - är dock ett mysterium. :thinking:
Jag tror att det är ett resultat av hans kosthållning. En molusk på toppen av en liten balle, som i Anders fall, kan var oemotståndlig för några få utvalda, men motbjudabde för den okunninga massan. Lite som tjurkukar i Kina.

Staffans

• Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bondlurkar... :)

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag tror att det är ett resultat av hans kosthållning. En molusk på toppen av en liten balle, som i Anders fall, kan var oemotståndlig för några få utvalda, men motbjudabde för den okunninga massan. Lite som tjurkukar i Kina.

Staffans
Värst är nog ändå Balle (runristaren), som lämnade hela 40 stenar efter sig...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Balle_(runristare)

(Jag är för övrigt övertygad om att Balle hängde ihop med sin polare Snorre...):p

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Värst är nog ändå Balle (runristaren), som lämnade hela 40 stenar efter sig...
[länk]

(Jag är för övrigt övertygad om att Balle hängde ihop med sin polare Snorre...):p
Kan inte vara skönt rista i sten med balle

Apropå att sitta på ballen. Jag kom helt osökt att tänka på en limerick av Hasse Alfredson:

En slöfock ifrån Magelungen
satt en kväll på en sten borti dungen
Han kved "Åh, jag dör"
så jag fråga varför?
"Det gör ont, för jag sitter på pungen"

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå att sitta på ballen. Jag kom helt osökt att tänka på en limerick av Hasse Alfredson:

En slöfock ifrån Magelungen
satt en kväll på en sten borti dungen
Han kved "Åh, jag dör"
så jag fråga varför?
"Det gör ont, för jag sitter på pungen"
Tja, det kan stämma - det är ju bara 3-4 km från Magelungen till Pungpinan... Men nu hamnar vi ruggigt OT.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lite bilder på en numera avliden och saknad katt. Han hade mycket hyss för sig.
En ung ljus kattunge med blå ögon bland röda blommor och gröna blad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket söt redan som liten pojke.

Orange och vit katt interagerar med en igelkott på en gräsmatta.
Skapa konto

Slogs med igelkottar...

Röd och vit katt som luktar på en fågel den fångat, på en grå stenplatta vid en grön presenning.
Skapa konto

Fångade fåglar...

Katt snattar torrfoder ur ett öppnat paket i ett skafferi.
Skapa konto

Snattade torrfoder direkt ur paketet i skafferiet...

Orange katt med tratt runt huvudet går på en matta inne i ett hem.
Skapa konto

Fick en tratt av veterinären...

Katt med tratt och synliga stygn efter veterinärvård på ett sår.
Skapa konto

Han hade blivit biten av något djur och fick ett otäckt sår men det läkte ihop bra.

En ljusorange katt sitter på ett bord och tittar bort från kameran i ett hemtrevligt rum.
Skapa konto

Jimmie blev ett år och tre månader.
Hans dagar slutade ute på riksvägen.

• Ledsen
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 29 till
  • Laddar…
Jag förlorade bägge mina på vägen utanför det första året och inom ett par månader. Därför kan jag inte ha katt :cry:

• Ledsen
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Oj, svårt att välja mellan gråt-smiley och hjärta.
Men jag tycker inlägget var i positiv anda, att minnas allt fint.

• Älska
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
KristinaRT
Karlia Karlia skrev:
Hur är det, kan katter bli solbrända? Bärra ser såklart ståtlig (och smalare) ut även utan päls men behöver huden skyddas?
Tänk på nakenhundar, de behöver solskydd, speciellt de m ljus hud.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Usch, större vägar är inte roliga. vi har också förlorat katter när vi bodde vid en riksväg.

Jag har tyvärr också kört på en katt på landsbygden, det var helt omöjligt att undvika. Katten försvann ut i fältet så jag kunde inte avgöra hur skadad den blev. Stannade och gick till en husklunga i närheten för att försöka ta reda på vem som ägde katten. Det första huset jag gick till hade katt, så de trodde det var deras. I allt elände var de i alla fall tacksamma att jag stannade och sa till. Vi som bor (bodde) vid stora vägar vet ju att katten kan råka illa ut, men att det hjälper om man åtminstone vet om att det har hänt något.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
em72 och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Hur är det, kan katter bli solbrända? Bärra ser såklart ståtlig (och smalare) ut även utan päls men behöver huden skyddas?
Antagligen. Kor blir ju solbrända på juvret.:worried:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Hur är det, kan katter bli solbrända?
Under normala förutsättningar, dvs med pälsen intakt, så blir dom inte det. Pälsen isolerar både mot värme och kyla.
Rakar man däremot av pälsen, eller katten är av en ras med väldigt tunn päls, så blir dom lätt solbrända. Vill påstå lättare än oss t om.

Öronen är dock utsatta på nästan alla raser, så dom bör man alltid hålla koll på om katten är en riktig solbadare :)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Oj vad ni kan om katter, hundar, kossor och sol! Lyckligtvis för mig är varken kissar eller jag soldyrkare - de föredrar att ligga i någon häck, jag sitta i skuggan. Naken katter vet jag kan behöva extra värme.

@Keiller, jag beklagar. Kisse verkar ha hunnit med mycket under sitt korta liv. Bilderna ger en fin bild både av kisse och ert förhållande.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.