Karlia
Hon är ju det :love:

D dicliff skrev:
Om de drabbade tänderna inte dras ut (= om man inte har märkt det),
sprider det sig till närliggande tänder då eller sprider det sig vilket som? :worried:
Det är ingen som vet hur det sprider sig, men en tand som är angripen blir tillslut så angripen att det gör ont. Om tanden blir kvar går den oftas av, det gör faktiskt att det kan göra mindre ont för att tandköttet kan bädda in roten.

Men före dess kan katten haft väldigt ont.

Dessutom kan katten få infektioner i munhålan och i tandbenet.

På röntgen ser man om roten är påverkad som i vår katts fall. Det gör inte ont när det bara är roten, så om man drar ut den tanden får katten inte ont.

Såg precis att vårt försäkringsbolag höjt summan för hur mycket de ersätter med vid just TR.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är ingen som vet hur det sprider sig, men en tand som är angripen blir tillslut så angripen att det gör ont. Om tanden blir kvar går den oftas av, det gör faktiskt att det kan göra mindre ont för att tandköttet kan bädda in roten.

Men före dess kan katten haft väldigt ont.

Dessutom kan katten få infektioner i munhålan och i tandbenet.

På röntgen ser man om roten är påverkad som i vår katts fall. Det gör inte ont när det bara är roten, så om man drar ut den tanden får katten inte ont.

Såg precis att vårt försäkringsbolag höjt summan för hur mycket de ersätter med vid just TR.
Jag har ingen försäkring på Gustav. De vägrade teckna en då han var 8 år vid adoptionen. :cry:
Har undrat ibland varför han kniper ihop ögonen då han knaprar på torrfoder
men samtidigt har jag tänkt att om det gör ont borde han väl föredra blötfodret,
vilket han inte gör. :sweat: (Han äter båda med lika god aptit och har fri tillgång till dem.)
Jag nämnde det för veterinären och hon tryckte lite på och runt tänderna
och det tycktes inte vara någon större fara. :giggle:

Jag rekommenderar ändå en tandröntgen för Gustav. Det är inte så dyrt. Då vet du om det är något problem eller inte. Förhoppningsvis har han hur fina tänder som helst och allt är frid och fröjd. :love:

Karlia
Svea har vi oförsäkrad, från början inte ett medvetet val men nu är det det. Hon mår så dåligt av att bli hanterad, tvingas att vara inomhus, åka bil eller något annat otäckt så hon skulle inte klara av att vara patient.

Tandoperation bedömde vi vara så kortvarigt att det gjorde vi, några kattbett har behandlats under åren, förra sommaren gjorde hon illa benet efter vad veterinären trodde var ett fall.

Jiji Jiji skrev:
Jag rekommenderar ändå en tandröntgen för Gustav. Det är inte så dyrt. Då vet du om det är något problem eller inte. Förhoppningsvis har han hur fina tänder som helst och allt är frid och fröjd. :love:
Törs man åka med en obadad katt till röntgen? :oops: Kanske blir anmäld till Länsstyrelsen...:worried:
Han är dock ganska bra hos veterinär, står och trycker sig mot mig för skydd men biter inte.:giggle:
Just nu i pandemitider vill de helst inte ha något som inte är akut...:confused: så jag ska nog vänta lite...:p

Nästan ett halvkilo har denna damen lyckats gått ner i vikt sedan jag tog över henne förra hösten, superduktiga Nova hade från början en strulig uppväxt med ägare som inte bör ha husdjur, dock hade hon tur att ha en bra uppfödare som noterade detta och erbjöd sig att köpa tillbaka henne.
Långhårig brun och vit katt som ligger bekvämt på en grå soffa och ser in i kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

super-reserverad de första dagarna hos mig förra hösten men nu är hon världens goaste katt... hur någon kan ha velat henne illa är utom mitt förstånd...

• Älska
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 16 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Törs man åka med en obadad katt till röntgen? :oops: Kanske blir anmäld till Länsstyrelsen...:worried:
Jag misstänker att du mestadels skämtar, men utifall du inte gör det(eller någon annan för den delen) - givetvis törs du åka till veterinären med en obadad katt. Katter, likt många andra djur, "badar"(tvättar sig) själva och har så gjort sedan långt innan människors inflytande :)
En veterinär kollar inte vilken doft av schampo katten har, dom kollar hur skicket på pälsen är och ev. eksem på huden.

Det är inte bara att bada en katt heller(utöver risken att få ögonen utslitna av kissen ;)). Gör man "fel"(t ex, använder olämpligt schampo) så kan det göra mer skada än nytta då man tvättar bort viktiga fetter osv ur pälsen.

J jonjoh skrev:
super-reserverad de första dagarna hos mig förra hösten men nu är hon världens goaste katt... hur någon kan ha velat henne illa är utom mitt förstånd...
Det påminde mig om Donna, min första och (hittils) enda hittekatt.
En trist, regnig höstdag så hörde jag hur det jamade och jamade från busken brevid altanen, och ut kommer en liten mager, genomblöt, frusen och tämligen livrädd liten tös. Svårt att säga exakt hur gammal hon var, men gissningsvis runt 7-8 månader.
Med tanke på tidpunkt misstänker vi starkt att det var en sommarkatt som någon idiot bara dumpat efter semestern. :mad:
Helt underbar tös som fick leva livet lyckligt hos oss.

Röd-vit katt som sover ihopkrupen på en mörk filt, med en blå kudde med prickar i bakgrunden.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Paulina123 och 16 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Han är dock ganska bra hos veterinär, står och trycker sig mot mig för skydd men biter inte.:giggle:
Just nu i pandemitider vill de helst inte ha något som inte är akut...:confused: så jag ska nog vänta lite...:p
Du behöver inte bada katten. Är han väldigt smutsig kan du väl göra som en arbetskamrat till mig gör. Hon torkar av sin katt med en disktrasa när katten har grävt i trädgårdslandet. :crysmile: (bara vatten inget mer)
Ofta har veterinärena fasta dagar som de gör tänder. Så ring och kolla.

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
J jonjoh skrev:
Nästan ett halvkilo har denna damen lyckats gått ner i vikt sedan jag tog över henne förra hösten, superduktiga Nova hade från början en strulig uppväxt med ägare som inte bör ha husdjur, dock hade hon tur att ha en bra uppfödare som noterade detta och erbjöd sig att köpa tillbaka henne.
[bild]
Jag tror att det oftast handlar om någon form av övertygelse om att det är rätt sätt. När folk skaffat djur och vanvårdar dem. Dvs de tror att de gör rätt. Det var en annan sak som gjorde att jag inte fortsatte och utbildade mig inom veterinärmedicin. Det kom så mycket djur som var älskade på fel sätt till djursjukhuset jag jobbade på.
Många gånger var någon form av psykisk ohälsa inblandad och gränsdragningen för när man ska reagera är svår. Det blev för stressigt.

Men som sagt... Ibland ångrar jag mig.

• Älska
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
J jonjoh skrev:
[bild]
När jag ser bilden så får jag känslan av lugn och trygghet. En mycket vacker dam.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Varit hos kompis idag. Kattungarna är nu 4 veckor gamla, vobblar när de går, har svårt att träffa rätt när de hugger efter en svans eller ska döda något i allmänhet. Oemotståndliga!

En fyra veckor gammal kattunge med blå ögon vilar i en persons hand.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Snigla och 13 till
  • Laddar…
Maria T
Karlia Karlia skrev:
Varit hos kompis idag. Kattungarna är nu 4 veckor gamla, vobblar när de går, har svårt att träffa rätt när de hugger efter en svans eller ska döda något i allmänhet. Oemotståndliga!

[bild]
Helt oemotståndliga! Är de nån speciell ras? (Menar inget illa, jag känner väl till katter av olika raser men har haft fyra blandraser, så ingen värdering, bara nyfikenhet). Och sååååå sugen på kattsällskap igen :heart:

• Älska
Karlia
  • Laddar…
Långhårig katt bredvid påskris vid fönster, leker med grenarna.
Skapa konto

Doris påskpyntar

• Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 17 till
  • Laddar…
Karlia
Brittisk korthår. Jag har två katter sedan tidigare, en brittisk korthår 2.5år och en ovanligt fin bondkatt 11 år, båda från samma kompis. Jag tycker om bägge två, båda är lika fina men med olika personligheter.

Jag är inte sådan som faller enbart för raskatter, jag faller för alla katter. Särskilt för kattungar :love:

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.