1 086 116 läst · 13 093 svar
1086k läst
13,1k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Vår katt hade en vit liten tyg mus som hon var galen i den kunde hon kasta runt med hela natten och den hamnade i matskålarna, både för blötmat och torrfoder samt vattenskålen även i kattlådan,,,, och på min kudde. Vet inte varför hon var som besatt av just den musen???(det var en som följde med i kattunge lådan från Royal Canin) Enbart för att få nya möss köpte jag 3 extra kattungelådor, bra grejer med blötmat och torrfoder anpassat för kattungar musen och någon liten duk/snuttelapp för ungen att torka ren i ansiktet suga på som tröst samt rabattkuponger på Royal Canin för 1 månad torrfoder anpassat till kattunge. Tiggde till mig extra möss i affären när jag köpte annat. Den lilla vita musen kunde hon komma med på morgonen innan jag stigit upp för att "apportera", när hon ledsnat efter 7-8 ggr fick jag gå och leta och då låg musen i vattenskålenStefan N skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten katt som varit hos tandläkaren i dag.
Lite tandsten och en framtand som var mycket tidigt drabbad av TR. Jag är så glad att den blev upptäckt så tidigt att han inte haft ont av den. Nu är den utdragen och det blir årliga kontroller. Det är så lömskt med TR, vi borstar tänderna och tittar därför honom i munnen dagligen men så här tidigt syns inget om man inte röntgar.
Man blir lite suddig av att ha varit sövd.
Fin katt men jag blev att fundera, hur bär man sig åt för att borsta tänderna på en katt? Börjar när de är små och vänjer dem? Jag tycker det är tillräckligt våldsamt att ge dem p-piller. Är ju som att slåss med tigrarJiji skrev:[bild]
Liten katt som varit hos tandläkaren i dag.
Lite tandsten och en framtand som var mycket tidigt drabbad av TR. Jag är så glad att den blev upptäckt så tidigt att han inte haft ont av den. Nu är den utdragen och det blir årliga kontroller. Det är så lömskt med TR, vi borstar tänderna och tittar därför honom i munnen dagligen men så här tidigt syns inget om man inte röntgar.
Man blir lite suddig av att ha varit sövd.
Tack!Keiller skrev:
Vi lägger honom på rygg i knät och så borstar vi. Vi har gjort det sedan han var liten och det är nog en förklaring men rasen är väldigt lätthanterlig. Klippa klor, rensa öron, duscha, ingenting är ett problem.
Ja börja tidigt, veterinären kan ge tips , vi fick tips om någon gummitopp man träder på fingret och gnuggar kan vara svårt att få dem att acceptera borste i munnen. Katter verkar ha oerhört stark aversion mot att man grejar med deras munnarKeiller skrev:
Åh, jisses! Skulle jag ta med mig katten in i duschen och vrida på vattnet skulle jag behöva åka till akutmottagningen med ilfartJiji skrev:
Ja, att vänja dem när de är små är ju logiskt. Kul att det har fungerat så bra med eran.
En av anledningarna till att vi borstar är att det är lättare att få en känsla för om ngt är fel. Om man tittar varje dag och vet hur det brukar se ut och hur djuret brukar reagera kan man förhoppningsvis upptäcka saker innan det gått så långt att djuret går mer ständig värk.
Känner mig sjukt oansvarig här. Det enda jag gör med min katt är att ge honom mat och vatten, kelar en hel del med honom och ser till att han får komma in och ut när han vill.
Någon tandvård, kloklippning eller schamponering har jag inte ens funderat över. Behöver man det?
Ja, han är vaccinerad, chippad och kastrerad också, men förutom det förstnämnda är det väl inget som är till gagn för honom direkt.
Någon tandvård, kloklippning eller schamponering har jag inte ens funderat över. Behöver man det?
Ja, han är vaccinerad, chippad och kastrerad också, men förutom det förstnämnda är det väl inget som är till gagn för honom direkt.
Kloklippning och schamponering behöver din katt sannolikt inte. Du kan ju kolla att inga klor växer tokigt, men en utekatt sliter oftast själv på sina klor.
Men tandvård behöver katten. TR, tidigare Forl är en hemsk åkomma som drabbar väldigt många katter. Tandvövnaden försvinner och det gör tillslut mycket ont. De tidiga stadierna går inte att se med ögonen utan man måste röntga.
Väldigt många katter har ont i onödan. Det är inte säkert att man som ägare förstår att katten har ont i munnen.
Men tandvård behöver katten. TR, tidigare Forl är en hemsk åkomma som drabbar väldigt många katter. Tandvövnaden försvinner och det gör tillslut mycket ont. De tidiga stadierna går inte att se med ögonen utan man måste röntga.
Väldigt många katter har ont i onödan. Det är inte säkert att man som ägare förstår att katten har ont i munnen.
Jag har en stark aversion mot den som grejar med min mun. Får påminna mig om att jag är vuxen och att tandläkaren är snäll..S Sona2012 skrev:
Imponerad av kisse och dig @Jiji, själv har jag bara lätt dåligt samvete över att jag inte ens försökt med Signe - försöken med Svea för 10 år sedan avskräckte.