1 074 418 läst · 12 928 svar
1074k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Vi borstar också tänderna på vår katt men brukar mest komma ihåg det om han börjar lukta lite unket. Vi var riktigt slarviga på att duscha i början, så vi kom igång sent och fick bråka en del i början men nu är han riktigt medgörlig. Säkert viktigt att börja pilla och greja redan när de är små men har nog ännu mer med rasegenskaper att göra gissar jag. Lyckades till och med dra ut en del mjölktänder när de blev lite väl lösa. Klosaxen är ingen favorit dock, blir sur och biter den och fräser men ligger ändå kvar på rygg i knäetKeiller skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är likadant här. Brukar kika in ibland när katten gäspar och han har nog lika god tandstatus som mig.V vectrex skrev:Känner mig sjukt oansvarig här. Det enda jag gör med min katt är att ge honom mat och vatten, kelar en hel del med honom och ser till att han får komma in och ut när han vill.
Någon tandvård, kloklippning eller schamponering har jag inte ens funderat över. Behöver man det?
Ja, han är vaccinerad, chippad och kastrerad också, men förutom det förstnämnda är det väl inget som är till gagn för honom direkt.
Duscha honom finns inte på kartan men han är ute i regn och snö och är noga att tvätta sig som de flesta katter är. Brukar kamma honom, särskilt så här års när han fäller.
Så du behöver inte känna dig oansvarig. Jag gör det inte åtminstone.
Men du låter väl veterinären titta ibland?Karlia skrev:
Speciellt bland katter som är 10 år och äldre drabbas en hög andel av TR.
Precis, man behöver inte ge sig in och rota själv i munnen på katter. Man kan låta veterinären göra det.
Jag utbildade mig inom djursjukvården (förra årtusendet) och tänkte bli veterinär. Men sen när jag jobbade på djursjukhus kom jag fram till att jag inte ville bli biten av andras djur, så då blev jag landskapsarkitekt istället. Men ibland undrar jag om jag skulle valt annorlunda.
Nåja, jag är också universitetsutbildad fårkonsult.
Jag utbildade mig inom djursjukvården (förra årtusendet) och tänkte bli veterinär. Men sen när jag jobbade på djursjukhus kom jag fram till att jag inte ville bli biten av andras djur, så då blev jag landskapsarkitekt istället. Men ibland undrar jag om jag skulle valt annorlunda.
Nåja, jag är också universitetsutbildad fårkonsult.
Får och landskap hör väl ihop?
Skulle jag ens tänka tanken på att borsta tänderna på någon av mina skulle dom klösa ögonen ur skallen på mig
Inte för att jag har provat men... Jag misstänker starkt att det skulle sluta så
Jag litar på att moder natur och torrfodret sköter deras tänder, och hittils har det gått bra, aldrig haft en katt som fått tandproblem
Fast det kanske är väldigt ras-beroende? Och om det är inne/ute katter? Jag har mestadels hållt mig till "bond-katt" och 2-ras-mixer. Bara haft 2 helt renrasiga(en abbesinier och en norsk skogis) i mina år.
Inte för att jag har provat men... Jag misstänker starkt att det skulle sluta så
Jag litar på att moder natur och torrfodret sköter deras tänder, och hittils har det gått bra, aldrig haft en katt som fått tandproblem
Fast det kanske är väldigt ras-beroende? Och om det är inne/ute katter? Jag har mestadels hållt mig till "bond-katt" och 2-ras-mixer. Bara haft 2 helt renrasiga(en abbesinier och en norsk skogis) i mina år.
Precis detsamma med min Gustav!V vectrex skrev:Känner mig sjukt oansvarig här. Det enda jag gör med min katt är att ge honom mat och vatten, kelar en hel del med honom och ser till att han får komma in och ut när han vill.
Någon tandvård, kloklippning eller schamponering har jag inte ens funderat över. Behöver man det?
Ja, han är vaccinerad, chippad och kastrerad också, men förutom det förstnämnda är det väl inget som är till gagn för honom direkt.
Skulle inte våga bada honom fast jag tycker han ser lite grådaskig ut.
Han var ju minst åtta år när han kom till mig för två år sen.
Jag har ju sett hur irriterad han blir när jag försökt se var han blöder när det är blodspår på bänken.
Han protesterar ljudligt och biter mig. Inte jättehårt, bara för att markera men ändå.
Samma om jag vill torka bort något runt rumpan på honom.
Nej han får nog vara smutsig (och vi båda lyckliga) om inte jag kan hitta en kattbadarservice någonstans.
Som det är nu älskar han mig och jag vill inte förstöra det fina!
Förresten vad är TR?
TR är en hemsk sjukdom som drabbar katter. Tidigare kallades den FORL. TR står för Tandresorption och är precis det. Tandvävnaden löser upp sig och försvinner. Det har inget med foder eller skötsel av tänderna att göra. Man vet inte vad som orsakar det. Det finns även hos vilda katter. Det är väldigt smärtsamt. Till att börja med går det inte att se utan röntgen. När det gått riktigt långt kan man se att tandköttet försöker valla över drabbade tänder.
Det är inte så lätt att se att katten har ont i munnen. Ibland kan katten tappa mat eller se ut att mumla, eller så saliverar den.
Jag rekommenderar att man låter undersöka katten hos veterinären då och då. Det sker under narkos och går snabbt. Drabbade tänder måste dras ut.
Det är inte så lätt att se att katten har ont i munnen. Ibland kan katten tappa mat eller se ut att mumla, eller så saliverar den.
Jag rekommenderar att man låter undersöka katten hos veterinären då och då. Det sker under narkos och går snabbt. Drabbade tänder måste dras ut.
Om de drabbade tänderna inte dras ut (= om man inte har märkt det),Jiji skrev:TR är en hemsk sjukdom som drabbar katter. Tidigare kallades den FORL. TR står för Tandresorption och är precis det. Tandvävnaden löser upp sig och försvinner. Det har inget med foder eller skötsel av tänderna att göra. Man vet inte vad som orsakar det. Det finns även hos vilda katter. Det är väldigt smärtsamt. Till att börja med går det inte att se utan röntgen. När det gått riktigt långt kan man se att tandköttet försöker valla över drabbade tänder.
sprider det sig till närliggande tänder då eller sprider det sig vilket som?