1 073 217 läst · 12 910 svar
1073k läst
12,9k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 710 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 710 inlägg
En bild till på Julia som är ca 3 år nu och en katt jag träffade på ett katthem. Tidigare omhändertagen av Länsstyrelsen, återlämnad till hemmet en gång av första adoptanterna, tyvärr. Kom med väldigt dålig mage som jag lyckades fixa till på ca ett halvår. Troligen aldrig haft någon kattlåda så jag fick även jobba med det i början.
Blev kärlek vid första ögonkastet och nu är hon en helt underbar katt, fullt i nivå både i intelligens och sociala förmågor som min tidigare Abessinier. Det trodde jag aldrig skulle hända.
Blev kärlek vid första ögonkastet och nu är hon en helt underbar katt, fullt i nivå både i intelligens och sociala förmågor som min tidigare Abessinier. Det trodde jag aldrig skulle hända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Kattunge är svårt, det tar den lång tid att lära sig.. Beroende på, när vi fick vår kattunge för drygt ett år sedan lärde hon sig supersnabbt var gamla katten vässade sina - mattan och soffan.. Idag använder hon framförallt klöspelare, gamla katten använder soffan..
Husets åldrade ordningsman är mycket social, vänlig och tämligen försynt så länge av honom godkända rutiner upprätthålls. Han markerar tydligt åsikter om vilka aktiviteter som inte bör eller får förekomma i hemmet.
Till icke godkända aktiviteter hör utan tvekan hustruns yogaövningar.
Beter sig enligt bifogad video när yoga praktiseras i angränsade rum (han vill inte gå närmare). Pass om 45 minuter, likartat beteende under hel seans.
Den karaktäristiska sprätten med framtass i slutsekunden utförs regelmässigt i obehagliga situationer. Exempelvis inför nödvändig utgång i snö eller regn (han vägrar gå på låda), eller då ej godkänd föda serveras.
I särskilt svåra fall som dammsugning kombineras sprätten med huvudskakning som även uppvisas här. De klagande ljudliga missnöjesyttringarna tillämpas uteslutande vid extremt obehag.
Indikerar att yoga betraktas som jämförbar med, kanske rentav överträffar, dammsugning som psykisk belastning betraktat.
Till icke godkända aktiviteter hör utan tvekan hustruns yogaövningar.
Beter sig enligt bifogad video när yoga praktiseras i angränsade rum (han vill inte gå närmare). Pass om 45 minuter, likartat beteende under hel seans.
Den karaktäristiska sprätten med framtass i slutsekunden utförs regelmässigt i obehagliga situationer. Exempelvis inför nödvändig utgång i snö eller regn (han vägrar gå på låda), eller då ej godkänd föda serveras.
I särskilt svåra fall som dammsugning kombineras sprätten med huvudskakning som även uppvisas här. De klagande ljudliga missnöjesyttringarna tillämpas uteslutande vid extremt obehag.
Indikerar att yoga betraktas som jämförbar med, kanske rentav överträffar, dammsugning som psykisk belastning betraktat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Min förra katt gick aldrig på något annat än klöspelare, bara att nöta när de är små så fort de är på soffan eller annan möbel så är man där och flyttar dem till klöspelaren.
Men tyvärr har man ju en del möbler som blir förstörda direkt på förta gången. Luckorna kostar ju iof bara 2k styck så får väl köpa nya när katten lärt sig. Men trodde det fanns produkter som gjorde att katten höll sig borta
Men tyvärr har man ju en del möbler som blir förstörda direkt på förta gången. Luckorna kostar ju iof bara 2k styck så får väl köpa nya när katten lärt sig. Men trodde det fanns produkter som gjorde att katten höll sig borta
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 710 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 710 inlägg
Finns ju massor men jag skrev inte eftersom jag aldrig behövt (och därmed inga erfarenheter) utan lyckats med att köpa ställningar (som huset numera är fullt av), men här är sortimentet hos en Stockholmsbutik som jag brukar handla av ibland: https://www.zoo.se/produkter/katt-kattbutik-online/traning-avvisning-anti-klos-for-katter.htmlAndersMalmgren skrev:Min förra katt gick aldrig på något annat än klöspelare, bara att nöta när de är små så fort de är på soffan eller annan möbel så är man där och flyttar dem till klöspelaren.
Butiken som sådan är utmärkt, iaf via postorder,
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Jo det finns massor men tänkte mer någon som har hands on av någon produkt.MultiMan skrev:
Jag har provat det mesta utan succé. Hands on på piss off, bla. Den största blåsningen var när jag köpte ferhormonutsöndringsapparaturen. Lika dyr som dålig. Tålamod och oöm inredning anbefalles!AndersMalmgren skrev:
Staffan
Jag har också provat något scratch off i samband med ny soffa. Vi lyckades få katterna att inte riva, men det var för att vi visade dem till klösbrädan som stod bredvid. De fick aldrig in vanan där. Dessutom var soffan på vinden, inte vidare använd av oss, så den är inte lika spännande som soffan i vardagsrummet.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 441 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 441 inlägg
Vi köpte en variant som jag tror hette Fy-spray (googlar nu, det finns olika varianter med namn som Anti-Scratch t ex) då vi hastigt fick överta en katt som hade lite olika hyss för sig, som klösa på tapeten invid dörrkarm, riva fåtöljerna med mera. Kan bara säga - köp inte!!!!! Den lukten av sprayen kommer från Citronella, samma som i såna här myggljus som endast ska användas utomhus. Katten sprang och gömde sig bakom tvättmaskinen och både jag och maken fick migrän...tog flera dagar innan eländet successivt försvann. Att införskaffa flera, många, såna bra och billiga klösbrädor av wellpapp tror jag är en mycket bättre idé. Samt ta ner gardinerna tillfälligt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 403 inlägg
Sorry om jag spammare men de är ju så söta