1 077 789 läst · 12 969 svar
1078k läst
13,0k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Jag mosade avmaskningsmedel i tonfisk. Det funkar på vår katt och han är rätt misstänksam av sig.jocke4u skrev:Jo, håller med om att det delvis är en teknikfråga.
Min förra katt fick p-piler och det var inga som helst problem.
Nuvarande kisse gillar inte piller alls. Nu får hon bara avmaskning och det sker ju inte så ofta så husse tappar väl tekniken och sen är dessa piller ganska stora. Provade sist att lösa upp det i lite vatten och spruta in det. Funkade bättre men ska nog testa något riktigt smarrigt som hon glufsar i sig utan att tänka. Dock är hon inte så glufsande utan mer finätare
Katten är ju förvisso innekatt (ute i trädgården) men hans två hundsyskon har väldigt äckliga smakpreferenser och äter snabbt och effektivt allt de hittar ute så jag avmaskar även katten.
Ja tonfisk och räkor är nog högst på listanJiji skrev:
Får testa detta nästa gång så sparar det på husses tålamod också
Mmm, men jag är försiktig med sådana medel. Det går bra med tablett i tonfisk.Alfredo skrev:
Till hundarna räcker det att ge dem samtidigt. De unnar inte den andre ngt som ev är en godis. (fast de brukar få lite kött också ).
Jag har ingen koll utan tycker bara det är praktiskt. Vad är nackdelarna/riskerna jämfört med tabletter?Jiji skrev:
Det beror allt på katt det. Hade en gång en rätt besvärlig liten jamare. Skull man ge henne ett piller var det grov jacka, grova handskar och skyddsglasögon som gällde. Och nej, jag skämtar inte ett dugg. Då är droppar i nacken rätt bra för alla.Jiji skrev:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Jo jag vet hur det kan vara med katter. Jag jobbade på djursjukhus för en massa år sedan och det hände att det krävdes röntgenhandskar för att hålla katter.
En del sådana droppar har rätt hemska biverkningar och det kan vara rasbundet hur katten reagerar, eller hunden för den delen. Jag undviker dem. Men som med all medicin får man ju väga om "soten är värre än boten", som de sa förr.
Den här katten är den första katten vi har på riktigt. Har bara haft stallkatter förut. Devon rex är ju extremt lätthanterade så det skulle ju gå att stoppa ner tabletter i svaljet också. Jag borstar tänderna på honom (och hundarna) varje dag.
En del sådana droppar har rätt hemska biverkningar och det kan vara rasbundet hur katten reagerar, eller hunden för den delen. Jag undviker dem. Men som med all medicin får man ju väga om "soten är värre än boten", som de sa förr.
Den här katten är den första katten vi har på riktigt. Har bara haft stallkatter förut. Devon rex är ju extremt lätthanterade så det skulle ju gå att stoppa ner tabletter i svaljet också. Jag borstar tänderna på honom (och hundarna) varje dag.
Ja de är verkligen olika individer. Vi har två nu. En använder aldrig klorna hur mycket man än busar. Den andra hindrar en effektivt med en vass klotass om man skulle få för sig att sluta klia innan man kliat klart.Jiji skrev:
Får läsa på lite inser jag!Jiji skrev:
Katten vi har använder både klor och tänder när vi busar, men inte så att det blir hål på skinnet eller gör ont. Han kärleksnafsar lite, rasbundet, men kollar alltid att det är ok. Han gör så med hundarna också. Det är ju pudlar och de använder också munnen socialt, "håller handen" typ, så de fattar och gör samma tillbaka. Fast då blir det ju typ hela kattens huvud i munnen eftersom han är så liten och pudlar har stor mun.Alfredo skrev:
Hur ofta avmaskar du?
Våra är utekatter sommartid på landet och innekatter på vintern i stan. Det fungerar helt otroligt bra. Det verkar i princip nöjda med stadslivet inomhus men är ändå fullvärdiga musjägare på sommaren.Jiji skrev:
Vi brukar avmaska dom på hösten när sommarsäsongen är över, alltså en gång om året.
Vad härligt att de kan vara ute på landet.Alfredo skrev:
Vår har inhägnad trädgård i stan men tyvärr bara inhägnad veranda på landet. Vi har inte hunnit göra ordentlig inhägnad på landet än.
Jag avmaskar enligt äldre rekommendationer, två gånger per år men det är bara för att hundarna äter så mkt as.
Jag kör dessutom så att jag varierar mellan två olika maktmedel av den äldre sorten.
Det är nog för att jag är gammalmodig. Utbildad djurvårdare på 90-talet. Blev arkitekt sedan så jag är dåligt uppdaterad på modern veterinärvård.
Efter behov tror jag är inne just nu inom alla djurslag. Gick en kurs på SLU i Fårproduktion för ngt år sedan och även där gällde efter behov. Detta eftersom parasiterna utvecklar resistens. Men om man känner sig säker på att hunden eller katten har mask tycker jag att två gånger per år är att rekommendera. Det är ju inte alltid det märks tydligt om de har mask och det är onödigt att de går med det. Men det är min åsikt.