4integration jocke4u skrev:
Jo, håller med om att det delvis är en teknikfråga.
Min förra katt fick p-piler och det var inga som helst problem.
Nuvarande kisse gillar inte piller alls. Nu får hon bara avmaskning och det sker ju inte så ofta så husse tappar väl tekniken och sen är dessa piller ganska stora. Provade sist att lösa upp det i lite vatten och spruta in det. Funkade bättre men ska nog testa något riktigt smarrigt som hon glufsar i sig utan att tänka. Dock är hon inte så glufsande utan mer finätare ;)
Jag mosade avmaskningsmedel i tonfisk. Det funkar på vår katt och han är rätt misstänksam av sig.
Katten är ju förvisso innekatt (ute i trädgården) men hans två hundsyskon har väldigt äckliga smakpreferenser och äter snabbt och effektivt allt de hittar ute så jag avmaskar även katten.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag mosade avmaskningsmedel i tonfisk. Det funkar på vår katt och han är rätt misstänksam av sig.
Katten är ju förvisso innekatt (ute i trädgården) men hans två hundsyskon har väldigt äckliga smakpreferenser och äter snabbt och effektivt allt de hittar ute så jag avmaskar även katten.
Ja tonfisk och räkor är nog högst på listan ;) :D
Får testa detta nästa gång så sparar det på husses tålamod också ;)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Varit på Ikea, köpt ett gäng stolar..
En katt gömmer sig i en öppen, platt kartong på ett trägolv, med manual synlig inuti kartongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koja, sa Bärra!

• Gilla
  • Älska
Destrier och 14 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag mosade avmaskningsmedel i tonfisk.
Det finns avmaskningsmedel som man droppar i nacken, vilket kan vara bra om man har riktiga "pillervägrare". Tror bara att det finns på recept dock.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns avmaskningsmedel som man droppar i nacken, vilket kan vara bra om man har riktiga "pillervägrare". Tror bara att det finns på recept dock.
Mmm, men jag är försiktig med sådana medel. Det går bra med tablett i tonfisk.:D
Till hundarna räcker det att ge dem samtidigt. De unnar inte den andre ngt som ev är en godis. (fast de brukar få lite kött också ;)).

Jiji Jiji skrev:
jag är försiktig med sådana medel.
Jag har ingen koll utan tycker bara det är praktiskt. Vad är nackdelarna/riskerna jämfört med tabletter?

Jiji Jiji skrev:
Det går bra med tablett i tonfisk.:D
Det beror allt på katt det. ;) Hade en gång en rätt besvärlig liten jamare. Skull man ge henne ett piller var det grov jacka, grova handskar och skyddsglasögon som gällde. Och nej, jag skämtar inte ett dugg. :worried: Då är droppar i nacken rätt bra för alla.

Jo jag vet hur det kan vara med katter. Jag jobbade på djursjukhus för en massa år sedan och det hände att det krävdes röntgenhandskar för att hålla katter.

En del sådana droppar har rätt hemska biverkningar och det kan vara rasbundet hur katten reagerar, eller hunden för den delen. Jag undviker dem. Men som med all medicin får man ju väga om "soten är värre än boten", som de sa förr.

Den här katten är den första katten vi har på riktigt. Har bara haft stallkatter förut. Devon rex är ju extremt lätthanterade så det skulle ju gå att stoppa ner tabletter i svaljet också. Jag borstar tänderna på honom (och hundarna) varje dag.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jo jag vet hur det kan vara med katter.
Ja de är verkligen olika individer. Vi har två nu. En använder aldrig klorna hur mycket man än busar. Den andra hindrar en effektivt med en vass klotass om man skulle få för sig att sluta klia innan man kliat klart.

Jiji Jiji skrev:
En del sådana droppar har rätt hemska biverkningar
Får läsa på lite inser jag!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja de är verkligen olika individer. Vi har två nu. En använder aldrig klorna hur mycket man än busar. Den andra hindrar en effektivt med en vass klotass om man skulle få för sig att sluta klia innan man kliat klart.

Får läsa på lite inser jag!
Katten vi har använder både klor och tänder när vi busar, men inte så att det blir hål på skinnet eller gör ont. Han kärleksnafsar lite, rasbundet, men kollar alltid att det är ok. Han gör så med hundarna också. Det är ju pudlar och de använder också munnen socialt, "håller handen" typ, så de fattar och gör samma tillbaka. Fast då blir det ju typ hela kattens huvud i munnen ;) eftersom han är så liten och pudlar har stor mun.

Hur ofta avmaskar du?

Jiji Jiji skrev:
Hur ofta avmaskar du?
Våra är utekatter sommartid på landet och innekatter på vintern i stan. Det fungerar helt otroligt bra. Det verkar i princip nöjda med stadslivet inomhus men är ändå fullvärdiga musjägare på sommaren.

Vi brukar avmaska dom på hösten när sommarsäsongen är över, alltså en gång om året.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Våra är utekatter sommartid på landet och innekatter på vintern i stan. Det fungerar helt otroligt bra. Det verkar i princip nöjda med stadslivet inomhus men är ändå fullvärdiga musjägare på sommaren.

Vi brukar avmaska dom på hösten när sommarsäsongen är över, alltså en gång om året.
Vad härligt att de kan vara ute på landet.
Vår har inhägnad trädgård i stan men tyvärr bara inhägnad veranda på landet. Vi har inte hunnit göra ordentlig inhägnad på landet än.
Jag avmaskar enligt äldre rekommendationer, två gånger per år men det är bara för att hundarna äter så mkt as.
Jag kör dessutom så att jag varierar mellan två olika maktmedel av den äldre sorten.
Det är nog för att jag är gammalmodig. Utbildad djurvårdare på 90-talet. Blev arkitekt sedan så jag är dåligt uppdaterad på modern veterinärvård. ;)

Hemmakatten
Vi har alltid gett avmaskningsmedel till både hundar och katter två gånger per år. Tror att det fortfarande är rekommendationer för utgående katter.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Efter behov tror jag är inne just nu inom alla djurslag. Gick en kurs på SLU i Fårproduktion för ngt år sedan och även där gällde efter behov. Detta eftersom parasiterna utvecklar resistens. Men om man känner sig säker på att hunden eller katten har mask tycker jag att två gånger per år är att rekommendera. Det är ju inte alltid det märks tydligt om de har mask och det är onödigt att de går med det. Men det är min åsikt.

• Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Vi brukar ge våra , som går in och ut som dom vill även om det mest är inne den vita tiden, vid behov. När dom spyr upp godsaker så blir det tablett

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vi brukar ge våra , som går in och ut som dom vill även om det mest är inne den vita tiden, vid behov. När dom spyr upp godsaker så blir det tablett
Det är nog egentligen helt rätt, enligt gällande tankar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.