1 077 694 läst · 12 969 svar
1078k läst
13,0k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Jo, jag har gått på den. Var fullkomligt nöjd med Svea som bott med oss i nio år. Kompisen jag fick henne av hade kattungar brittisk korthår för ett år sedan. Jag skulle bara åka dit och titta.. Jomen eller hur? Nu bor det två katter hos mig.AndersMalmgren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Inte nödvändigtvis. Vi har tagit två kattungar från katthem. Den ena hade hittats med två syskon och kattmamma. Alla fyra hamnade till sist i fyra olika nya hem. Den andra hade någon sett när den "dumpades" från en bil på en skogsväg.AndersMalmgren skrev:
Åldern är naturligtvis lite osäker men de var 12v-ish.
Är det inte så att det är lättare att ha en raskatt som innekatt/lättare utegångskatt än en bondkatt?
Jag har dålig erfarenhet av bondkatter - inte känslomässigt förstås. De två vildkattsungar jag tog hand om blev inte året gamla (trafiken). Min dotter har två raskatter som innekatter. De kan dock vara lösa i koloniträdgården. Under uppsikt, naturligtvis.
Jag har dålig erfarenhet av bondkatter - inte känslomässigt förstås. De två vildkattsungar jag tog hand om blev inte året gamla (trafiken). Min dotter har två raskatter som innekatter. De kan dock vara lösa i koloniträdgården. Under uppsikt, naturligtvis.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Mycket handlar om tid för uppfostran. Jag och exflickvännen var student när jag skaffade min förra katt. Vi hade mycket tid för uppfostran, tex så fort han var på möbler så var vi där och tillrättvisade och visade han var klöspelaren var osv. Och såklart massor med gos. Blev en riktigt bra katt av honom.
Sedan såklart är det en del tur med DNA också, precis som för människor
Sedan såklart är det en del tur med DNA också, precis som för människor
Jag har en helt annan uppfattning. Katterna bör stanna med mamma klart mer än 12v. Vi har två katter som kom vis katthem. De klöser aldrig. Det trotts att de utsätts för småbarn.AndersMalmgren skrev:
Jag skulle inte ta en katt vid 12veckor. Erfaren stämmer även bra för den kattunge som fick stanna hos sin mor. Jag är av uppfattningen att en kattunge behöver uppfostras av en katt.
Har numera liknande problem med min katt.galento skrev:
Hjälpte kortison?
Receptbelagt?
Är ju sååå kul att ge katter tabletter...
Därför vågar jag inte ha gran. Vår katt är dessutom väldigt hjälpsam och brukar ge den yngsta hunden saker som han inte når. Jag kan därför se framför mig hur katten skulle sitta i granen och slänga ner roliga "bollar" till hunden...Mikael_L skrev:
Ingen gran för oss i år heller. Med Svea har det aldrig varit problem, det har räckt att vänligt säga nej, inte leka med granen. Signe ett år lyssnar inte på samma sätt..
Å andra sidan har jag aldrig varit med om kisse som är så lätt att ge piller. Ramlar det ur ostbiten knaprar hon i sig pillret vid sidan av - det luktar ju ost om det.
Å andra sidan har jag aldrig varit med om kisse som är så lätt att ge piller. Ramlar det ur ostbiten knaprar hon i sig pillret vid sidan av - det luktar ju ost om det.
Det är en teknikfrågajocke4u skrev:
En del katter fixar det själva om man petar in pillret i mungipan, men då får man passa lite så den inte bara ligger kvar där. Och det går inte med stora, avbrutna bitar, utan bara med små dragerade piller.
Ett säkrare sätt är att blixtsnabbt lägga det långt bak i gapet och sedan stryka katten över underkäken och strupen så sväljreflexen stimuleras.
Man får stå bakom katten så den inte backar ur.
Annars så finns det pillergivare att köpa. Bra redskap till kattungar, har jag hört.
https://www.apotea.se/tablettingiva...MIv6iCv_PG5gIVTOaaCh1gggq9EAQYAiABEgJd-vD_BwE
Jo, håller med om att det delvis är en teknikfråga.Igen skrev:Det är en teknikfråga
En del katter fixar det själva om man petar in pillret i mungipan, men då får man passa lite så den inte bara ligger kvar där. Och det går inte med stora, avbrutna bitar, utan bara med små dragerade piller.
Ett säkrare sätt är att blixtsnabbt lägga det långt bak i gapet och sedan stryka katten över underkäken och strupen så sväljreflexen stimuleras.
Man får stå bakom katten så den inte backar ur.
Annars så finns det pillergivare att köpa. Bra redskap till kattungar, har jag hört.
[länk]
Min förra katt fick p-piler och det var inga som helst problem.
Nuvarande kisse gillar inte piller alls. Nu får hon bara avmaskning och det sker ju inte så ofta så husse tappar väl tekniken och sen är dessa piller ganska stora. Provade sist att lösa upp det i lite vatten och spruta in det. Funkade bättre men ska nog testa något riktigt smarrigt som hon glufsar i sig utan att tänka. Dock är hon inte så glufsande utan mer finätare