FredrikR FredrikR skrev:
Nu så, äntligen ljust nog och att jag kom ihåg att fota, vår kattgård.
[bild]
Tack, det verkar ändå kunna stå emot lite snö.
Jag planerar en pergola/kattgård till landet. Så att katten kan följa med ut när vi sitter i trädgården. Det går nog att applicera din lösning på den.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Blev lite video igår också.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Stefan N och 16 till
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi bodde i Roslagen kunde vi få stora mängder snö, allt för mycket för katterna att ta sig fram i.

För att undvika att de gjorde sina behov på infartsväg och vändplan brukade maken skotta en 20 meter lång gång till staketet (naturligt gränsande till skog) och några meter längs staketet. Katterna älskade gången och gick alltid i den.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När vi bodde i Roslagen kunde vi få stora mängder snö, allt för mycket för katterna att ta sig fram i.

För att undvika att de gjorde sina behov på infartsväg och vändplan brukade maken skotta en 20 meter lång gång till staketet (naturligt gränsande till skog) och några meter längs staketet. Katterna älskade gången och gick alltid i den.
Tro jag det. Vilken lyx med skottat väg. :D

Har ingen bild på när vår katt såg snö första gången. Men det var förra vintern. Vi har ju nästan aldrig snö här där vi bor men en morgon var världen vit. Hundarna rusade ut lyckliga som små barn och sprang rundor. Katten gick ut under taket vid ytterdörren, där det inte var snö. Stirrade misstroget på den försvunna världen och på mig, satte en tass i snön, vände och gick in.
Som tur var återställdes ordningen senare på dagen och världen kom tillbaka.

• Gilla
  • Haha
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
När Frasse häromdagen stiftade bekantskap med snö första gången i sitt liv så var jag i allra högsta grad närvarande, då jag stod och höll dörren på glänt där på morgonkvisten.

Tre ggr stirrade han bara ut, länge, misstroget, och ville sen att jag skulle öppna igen, för till sist borde det väl bli som det brukar ... :)
Sen tog han ett första trevande steg, lite vatten/snö-slask närmast dörren, det var otäckt . skaka på tassen ...

Till sist stod han ute med alla 4 tassarna i snön, eller nja, lyfte hela tiden en tass, ibland två (häftigt att han kunde balansera på två ben, diagonalt), stod så en stund, och så plötsligt ett litet gällt gnäll och typ lyckades vändhoppa på något märkligt vis tillbaka in. :D

Sen en halvtimme senare så var det nästa försök, men då var det något med grannarna som var tillräckligt intressant, så han skuttade iväg, och jag har aldrig sett han ta så långa skutt . :rofl:
Och sen in under bilen, där det lyckligtvis inte var snö ... :crysmile:

Och sen ville han inte ut något mer under hela dagen, plötsligt började kattlådan bli använd igen. :rolleyes:

Nästa dag hade värsta fobin lagt sig, då var ute flera timmar i sträck i ett par tillfällen.

Men det var riktigt kul att se hur det första mötet med snön avlöpte ... :)

• Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Känner igen det där med att tassarna helst inte skulle ha kontakt med marken i början.

Nu har Svea utekatt lärt mig att jag behöver skotta bort snön från uteplatsen, snö fungerar tydligen bra istället för kattsand.

• Gilla
  • Haha
Myckling och 3 till
  • Laddar…

Inte lätt att sova när katten ligger på min bröstkorg och snarkar.:thinking:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Boilerplate4U och 16 till
  • Laddar…
Microkatten
Det där kunde vara filmat här hemma. En av våra katter gör så här, vid läggdags eller/och i svinottan:

Kommer in i sovrummet. Går till andra sidan sängen. Hoppar upp på sängen. Kliver över människan som ligger bredvid mig (”här är jag, människa som jag inte ligger på, bara så du vet!”). Ber mig lägga mig på rygg om jag inte redan gör det. Går upp på min bröstkorg. Slänger sig ner - inte lägger, slänger - strax under min haka, med magen i vädret, tryckt mot mitt ansikte. Jag andas kattpäls. Katt-tass på kinden. Myspys. Somnar. Vaknar och går ner på golvet en till två timmar senare.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
sinclairhacker och 12 till
  • Laddar…
Svart katt som balanserar på dörrkarm ovanför en röd trappstege i ett sovrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till kattens stora glädje blir vi aldrig klara med projekt Sovrum och har därför en hög trappstege som en del av den permanenta möbleringen. Mycket bra för den som vill vara så högt upp det bara går. Och jo, han balanserar på dörrbladet också...

• Gilla
  • Wow
  • Älska
FredrikR och 16 till
  • Laddar…
Det är nåt med att komma högt upp? Mina små har just lärt sig om man tar sats från köksfläkten kan man hoppa upp på köksskåpen.
Bengalkatt sitter överst på ett vitt köksskåp och tittar ner, med tapet och tak i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Harald Boye och 17 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är nåt med att komma högt upp? Mina små har just lärt sig om man tar sats från köksfläkten kan man hoppa upp på köksskåpen.
[bild]
Ja det verkar vara något att sträva efter. En dag när jag duschade tog sig katten upp på duschväggen. Jag vet inte riktigt hur han gjorde men det var lite väl smalt att stå på.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
"Vad blir det för mat?"

• Katt som tittar över bordskant med förväntansfull blick.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Carro_D och 20 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hade en bekant som hade en stor och tung, gul katt, Tarzan. Han hoppade alltid från en bokhylla rakt ner på min väninnas mage kl 04 när han ville ut. Gick inte att stänga ut katten från sovrummet för då förde han ett herrans liv i timmar utanför dörren.

En morgon fick hon nog. När Tarzan hoppade ner på magen, så tog hon katten och slängde den på makens mage. Sedan dess hoppar katten alltid ner på makens mage.... Och ut kommer han också.

• Haha
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
"Vad blir det för mat?"
Fläskfilé Katt tittar på en tallrik med skivad fläskfilé på ett matbord med en blomvas i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
mejeriet och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.