215 274 läst · 764 svar
215k läst
764 svar
Aldrig mera Bauhaus!
Bauhaus i linköping är ju en utmärkt butik! Förutom att det alltid tar lång tid att betala. Men jämfört med typ K-Rauta som är sämre på exakt alla sätt (prismässigt, utbud etc.) så är det ju givet vart man åker.
Aldrig varit på den ny-flyttade XL-Bygg men jag får alltid såna jävla scam-vibbar när de inte klarar av att ha priser på sin hemsida utan kör med "Kontakta butiken för pris". Lite som sjukvården i USA eller Ahlsell typ.
Aldrig varit på den ny-flyttade XL-Bygg men jag får alltid såna jävla scam-vibbar när de inte klarar av att ha priser på sin hemsida utan kör med "Kontakta butiken för pris". Lite som sjukvården i USA eller Ahlsell typ.
wildeside skrev:Ja ¨löjligt enkelt, finns en automat i stan ska ta mej in i centrum leta parkering gå till automaten 3 gånger under en 21 dagarsperiod pga att man bara får sätta in 10000 kr per 7 dagars period.
Sen får jag förfrågan från banken varför jag satt in kontanter, får redovisa till banken med kopior på kvitton på alla större insättningar och uttag senaste året, annars spärrar dom mitt konto.
Det känns löjligt enkelt!
Japp löjligt enkelt är pengarna bara vita eller legala som du kallar det så kan du sätta in alltihopa direkt.
men kontant betalning kan väll omöjligt vara svarta pengar framförallt inte när dom flesta utnyttjar rotavdraget vilket.
alltså kasta inte skit på samhället när du bil öste utanför det.
Hur går "lat och vill lösa allt den enklaste vägen" ihop med "betala kontant"?wildeside skrev:Måste gå bra för Bauhaus!
Skulle köpa virke till en altan men när jag ska köra in och lasta så står det en stor skyllt Att dom inte tar emot kontanter i drive in delen.
Så tydligen går det så bra för dom att mina kontanter inte duger utan att jag ska åka in och lasta gå bort till kassan och betala gå tillbaks till bilen och köra ut. Tror att dom kunder som skulle ha hamnat bakom mej i kön i drive in delen skulle bli jätte imponerade.
Och ja jag är lat och vill lösa allt den enklaste vägen, så jag åkte till en konkurrent med mina kontanter som välvilligt tog emot dom.
Så kontenta blev att Bauhaus missa 26000 kr den här gången och jag har svårt att tänka mej att åka dit igen även om jag ska betala med kort.
Sverige är fantastiskt riksbanken ger ut sedlar och mynt som sen inte fungerar som betalnings medel, hur f**n täkte dom då?
(Jag säger inte att det inte finns anledning att använda kontanter, men jag är också lat och vill lösa allt den enklaste vägen och det skulle aldrig falla mig in att orka hålla på med kontanter.)
Bauhaus i Örebro är bra. Jag förväntar mig inte att personalen ska vara hantverkare eller kunna allt om alla produkter/byggvaror utan jag ser dem som butikspersonal och kassörer/kassörskor och handlar utifrån det. Det vill säga, jag tar oftast själv reda på vad jag ska ha innan jag åker dit och köper det jag behöver.
Däremot får man ha lite koll i kassan för en del av deras butikserbjudanden "ligger inte inne i systemet". Senast jag var in så skyltade man med 40% på fasadfärg men i kassan var det fullt pris. Ett påpekande till den trevliga tjejen i kassan och ett samtal med berörd avdelning löste dock problemet till min fördel.
Då är det mer andra kunder i butiken och på drivein-avdelningen jag kan störa mig på men det är en annan sak.
Däremot får man ha lite koll i kassan för en del av deras butikserbjudanden "ligger inte inne i systemet". Senast jag var in så skyltade man med 40% på fasadfärg men i kassan var det fullt pris. Ett påpekande till den trevliga tjejen i kassan och ett samtal med berörd avdelning löste dock problemet till min fördel.
Då är det mer andra kunder i butiken och på drivein-avdelningen jag kan störa mig på men det är en annan sak.
https://www.swedbank.se/privat/kort...ar-ditt-kort/kontantuttag-och-insattning.htmlM Mikaelzii skrev:
Går bra att läsa regler kring kontantinsättning på swedbank i länken.
Inte har jag hört talas om rotavdrag på att man säljer lös egendom till privat person.
Vet du vart jag hittar dom reglerna, vill hemskt gärna att du delar med dej av den informationen för framtida kontant affärer.
Får betalt för något jag sålt till en person med utländsk härkomst, där av att jag ville ha kontant betalning litar inte riktigt på varken utländska betalningsmetoder eller köpare.T tanaris skrev:
Ville slippa åka till insättningsautomat 3 gånger under en 3 veckors period.
Tycker det är enklare att åka och handla det jag ville ha och betala kontant.
Jag har nog förutfattade meningar om de som står med tjocka sedelrullar på Bauhaus och Elgiganten. Jag kan förstå att i vissa fall kontanter kan vara att föredra, men jag har köpt och sålt bilar via Swish. Känns nästan säkrare än kontanter tycker jag...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 374 inlägg
Tja, jag kan ju bara tänker på det skulle se ut i mataffären.... Kassörskan tar fram talmeter och skjutmått för att avgöra vad tomaterna ska kosta.. Mäta lösgodispåsen..K KjellTimell skrev:Ja, dom tog betalt för vikt, men vikten bedömde dom på en enligt mig felaktig faktor.
Dom hade ingen våg utan omvandlade volym till vikt där de utgick från att 1L väger 3Kg.
Handlar jag från grustaget så räknar dom på 1,83 Ton per kubikmeter för stenmjöl 0-4, vilket ger 1,83 Kg per Liter.
Tror tom. 1,83/m3 avser komprimerat grus.
Jag tycker i sig inte att det är fel att räkna om, däremot bör man ju hålla sig inom rimliga ramar.
En sak är jag säger på, när jag bar två hinkar till bilen var det iaf inte 90Kg jag bar på.. Så stark är jag inte.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Swish fungerar inte riktigt i alla länder.J JohanLun skrev:
Jem och fix i vår stad har börjat köra helt kontantfritt. De förlorar en del kunder faktiskt. Jag blir nästan vansinnig när jag har lite kontanter och ska ha lite skruv så får jag inte bli av med skiten för då ska de ha kort. Inkompetent personal med som inte vet ett jota om bygg överhuvudtaget. De hade en kille som sa att jag tog helt fel grejjer och att de aldrig kommer funka. Inte ens när jag sa att inköpslistan var från min far som arbetat som murare hela livet dög det. Min far hade helt fel menade den där 20-25 åringen.wildeside skrev:Måste gå bra för Bauhaus!
Skulle köpa virke till en altan men när jag ska köra in och lasta så står det en stor skyllt Att dom inte tar emot kontanter i drive in delen.
Så tydligen går det så bra för dom att mina kontanter inte duger utan att jag ska åka in och lasta gå bort till kassan och betala gå tillbaks till bilen och köra ut. Tror att dom kunder som skulle ha hamnat bakom mej i kön i drive in delen skulle bli jätte imponerade.
Och ja jag är lat och vill lösa allt den enklaste vägen, så jag åkte till en konkurrent med mina kontanter som välvilligt tog emot dom.
Så kontenta blev att Bauhaus missa 26000 kr den här gången och jag har svårt att tänka mej att åka dit igen även om jag ska betala med kort.
Sverige är fantastiskt riksbanken ger ut sedlar och mynt som sen inte fungerar som betalnings medel, hur f**n täkte dom då?
kan nog ha att göra med att de inte vill tvätta massa svarta pengar (generellt sett, avser inte dig) Allt över 10000 måste du ju ha med dokumentation på vart du fått dem.wildeside skrev:Måste gå bra för Bauhaus!
Jag var på Bauhaus i veckan för att beställa klinker. Hade också ett presentkort att lösa in. Fick frågan om jag ville betala med kort eller faktura. Kort blir bra, sa jag. Men då krävdes plötsligt även mobilt bank-ID för att betala med kortet (har jag aldrig varit med om på någon annan butik), och det har jag inte. Så vi fick backa och välja faktura istället. Men när vi backade gick det inte längre att använda presentkortet, det hade redan ”använts” i första försöket med kortbetalningen.
Jaja, allt löste sig efter att personalen suttit ungefär 20 minuters i telefon till någon support. Men inte är det smidigt inte....
Jaja, allt löste sig efter att personalen suttit ungefär 20 minuters i telefon till någon support. Men inte är det smidigt inte....