M
tttomten tttomten skrev:
Det spelar ingen roll vad det faktiskt väger per ton om du ändå betalar för vikt. Men du säger att dom tog betalt för volym med en felaktig omräkningsfaktor?
”betalar för VOLYM” hoppas jag du menar
 
M
M Mikaelzii skrev:
Rucker Bauhaus är bra på alla sätt.
Fantastiskt sortiment,jättebillig hemkörning (99kr), generösa öppettider,
Sen kan man inte begära att personalen skall vara utbildade snickare, är nog så svårt att få tag i hantverkare ändå.

däremot byggmax lämnar mycket att önska
Väldigt begränsat sortiment, extremt lite personal iallafall i Kungsbacka butiken.
Vi pratar 50-75 meter kö på mätningen och nästan lika lång kö till kassan varje helg.
Personal?
Jodå 1 person ute för att mäta och 1 i kassan....
Jag var på Byggmax igår, 2 bilar framför i utfarten. Tog 2 minuter innan en kille kom och mätte, 2 kassapersonal, 2 körde truckar och en gick och plockade bland trävarorna. Virket var lika hopplöst utplockat dåligt som vanligt, men jag var inte i behov av några ”finbitar” så det bekom mig inte.

När jag handlar virke till huset, typ panel, fönsterfoder, vindskivor osv. så åker jag till Beijer. Kostar 10-40% mer än Byggmax men värt varenda krona. Kundkretsen ser lite annorlunda ut mot Byggmax så det kanske inte är konstigt.
 
JanneJanne123
wildeside wildeside skrev:
Måste gå bra för Bauhaus!
Skulle köpa virke till en altan men när jag ska köra in och lasta så står det en stor skyllt Att dom inte tar emot kontanter i drive in delen.
Så tydligen går det så bra för dom att mina kontanter inte duger utan att jag ska åka in och lasta gå bort till kassan och betala gå tillbaks till bilen och köra ut. Tror att dom kunder som skulle ha hamnat bakom mej i kön i drive in delen skulle bli jätte imponerade.
Och ja jag är lat och vill lösa allt den enklaste vägen, så jag åkte till en konkurrent med mina kontanter som välvilligt tog emot dom.
Så kontenta blev att Bauhaus missa 26000 kr den här gången och jag har svårt att tänka mej att åka dit igen även om jag ska betala med kort.
Sverige är fantastiskt riksbanken ger ut sedlar och mynt som sen inte fungerar som betalnings medel, hur f**n täkte dom då?
Vet inte om det här med Corona har gått dig förbi, men många väljer ju att minska kontanthanteringen på grund av hygieniska skäl. Förstår förövrigt inte det smidiga i att glida runt med 26k i kontanter istället för ett kort, men det hör ju inte till den här tråden...
 
  • Gilla
abc12345 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
”betalar för VOLYM” hoppas jag du menar
Nej.
40 öre/kg menar jag, då får du enligt prislappen.
 
wildeside wildeside skrev:
Måste gå bra för Bauhaus!
Skulle köpa virke till en altan men när jag ska köra in och lasta så står det en stor skyllt Att dom inte tar emot kontanter i drive in delen.
Så tydligen går det så bra för dom att mina kontanter inte duger utan att jag ska åka in och lasta gå bort till kassan och betala gå tillbaks till bilen och köra ut. Tror att dom kunder som skulle ha hamnat bakom mej i kön i drive in delen skulle bli jätte imponerade.
Och ja jag är lat och vill lösa allt den enklaste vägen, så jag åkte till en konkurrent med mina kontanter som välvilligt tog emot dom.
Så kontenta blev att Bauhaus missa 26000 kr den här gången och jag har svårt att tänka mej att åka dit igen även om jag ska betala med kort.
Sverige är fantastiskt riksbanken ger ut sedlar och mynt som sen inte fungerar som betalnings medel, hur f**n täkte dom då?

Du hittat snart till 2000 talet också där fler å fler inte tar emot kontanter ;)
 
  • Gilla
abc12345 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte om det här med Corona har gått dig förbi, men många väljer ju att minska kontanthanteringen på grund av hygieniska skäl. Förstår förövrigt inte det smidiga i att glida runt med 26k i kontanter istället för ett kort, men det hör ju inte till den här tråden...
Tja har man sålt något och fått kontant betalning så vill jag gärna kunna betala med ett legalt betalningsmedel=kontanter för att slippa glida omkring med kontanterna i fickan.
Det här fenomenet dök väll inte upp efter att coronan blev känt. det har pågåt något år redan med att allt fler inte tar emot kontanter.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
wildeside
M Mikaelzii skrev:
Du hittat snart till 2000 talet också där fler å fler inte tar emot kontanter ;)
Tja vad vet du om i vilket årtal jag befinner mig i, anser bara att man ska kunna betala med alla legitima betalmetoder.
Vill dom inte ha kontanter så är det upp till dom, men jag tänker fortsätta betala med kontanter när jag har sådana, som det är just nu så är det svårare att få dom insatta på sitt konto än att välja vart man handlar.
Där jag är välkommen att betala med valfri betalmetod, där kommer jag att handla det jag behöver.
Så enkelt är det.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Köpte lite stenmjöl på lösvikt 0,40kr/kg. Fyllde mina hinkar med cirka 15 Liter styck.
När jag väl skall betala så hävdar dom att 1L väger 3 Kg och att det minsann står så i deras listor. Jag försökte förklara för 3 personer att 1,8T/m3 är mer rimligt men att jag kunde sträcka mig till att godta 2T/m3.
Till slut gav dom vika, men det var fan inte lätt. Handlade inte om många kronor, det var mer en principsak.
Hade de ingen våg? Låter ju jättekonstigt att sälja saker på vikt och sen räkna om det till volym....
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tja vad vet du om i vilket årtal jag befinner mig i, anser bara att man ska kunna betala med alla legitima betalmetoder.
Vill dom inte ha kontanter så är det upp till dom, men jag tänker fortsätta betala med kontanter när jag har sådana, som det är just nu så är det svårare att få dom insatta på sitt konto än att välja vart man


handlar.
Där jag är välkommen att betala med valfri betalmetod, där kommer jag att handla det jag behöver.
Så enkelt är det.

Löjligt enkelt att få pengarna på kontot.

gå till en bankomat med insättning finns på väldigt många platser.
Stoppa in kortet å lägg in pengarna...
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
K
tttomten tttomten skrev:
Det spelar ingen roll vad det faktiskt väger per ton om du ändå betalar för vikt. Men du säger att dom tog betalt för volym med en felaktig omräkningsfaktor?
Ja, dom tog betalt för vikt, men vikten bedömde dom på en enligt mig felaktig faktor.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade de ingen våg? Låter ju jättekonstigt att sälja saker på vikt och sen räkna om det till volym....
Dom hade ingen våg utan omvandlade volym till vikt där de utgick från att 1L väger 3Kg.
Handlar jag från grustaget så räknar dom på 1,83 Ton per kubikmeter för stenmjöl 0-4, vilket ger 1,83 Kg per Liter.

Tror tom. 1,83/m3 avser komprimerat grus.

Jag tycker i sig inte att det är fel att räkna om, däremot bör man ju hålla sig inom rimliga ramar. :D

En sak är jag säger på, när jag bar två hinkar till bilen var det iaf inte 90Kg jag bar på.. Så stark är jag inte.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
wildeside
M Mikaelzii skrev:
Löjligt enkelt att få pengarna på kontot.

gå till en bankomat med insättning finns på väldigt många platser.
Stoppa in kortet å lägg in pengarna...
Ja ¨löjligt enkelt, finns en automat i stan ska ta mej in i centrum leta parkering gå till automaten 3 gånger under en 21 dagarsperiod pga att man bara får sätta in 10000 kr per 7 dagars period.
Sen får jag förfrågan från banken varför jag satt in kontanter, får redovisa till banken med kopior på kvitton på alla större insättningar och uttag senaste året, annars spärrar dom mitt konto.
Det känns löjligt enkelt!
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Måste gå bra för Bauhaus!
Skulle köpa virke till en altan men när jag ska köra in och lasta så står det en stor skyllt Att dom inte tar emot kontanter i drive in delen.
Så tydligen går det så bra för dom att mina kontanter inte duger utan att jag ska åka in och lasta gå bort till kassan och betala gå tillbaks till bilen och köra ut. Tror att dom kunder som skulle ha hamnat bakom mej i kön i drive in delen skulle bli jätte imponerade.
Och ja jag är lat och vill lösa allt den enklaste vägen, så jag åkte till en konkurrent med mina kontanter som välvilligt tog emot dom.
Så kontenta blev att Bauhaus missa 26000 kr den här gången och jag har svårt att tänka mej att åka dit igen även om jag ska betala med kort.
Sverige är fantastiskt riksbanken ger ut sedlar och mynt som sen inte fungerar som betalnings medel, hur f**n täkte dom då?
De kanske inte vill tvätta dina svarta pengar;)
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
26k i cash, påverkas man inte av penningtvättlagen då också?
 
wildeside
raveper raveper skrev:
De kanske inte vill tvätta dina svarta pengar;)
Ja du röv per vad vet du om det är svarta pengar eller inte?
 
wildeside
A ajn82 skrev:
26k i cash, påverkas man inte av penningtvättlagen då också?
Än så länge finns det ingen lag om att man inte får göra kontanta affärer privat, inte vad jag vet iaf.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.