H hempularen skrev:
så släpper jag bara varorna ned på golvet i kassakön och går ut. Och varje gång kommer jag ihåg varför jag inte skulle handla på Bauhaus något mer.
P Putte 9497 skrev:
På Bauhaus får man visa upp bilen invändigt när man kör in i driven men de tittar aldrig när man ska ut så jag förstår inte vitsen med titten i infarten.
De är nog oroliga att de ska ha runnit över för någon ilsken före detta kund och att denne kommer tillbaka med något otrevligt som hämnd... :)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
På Bauhaus får man visa upp bilen invändigt när man kör in i driven men de tittar aldrig när man ska ut så jag förstår inte vitsen med titten i infarten.
För att om det blir en diskussion så ska kunden inte komma på tanken att säga "Det där låg i bilen när jag körde in."

Man har förmodligen blivit bränd en gång av någon kund som blåst dem och det här var lösningen man kom på vid fikabordet på måndag morgon.
 
H hempularen skrev:
Ungefär var 3e gång när jag försöker handla på Bauhaus, så släpper jag bara varorna ned på golvet i kassakön och går ut. Och varje gång kommer jag ihåg varför jag inte skulle handla på Bauhaus något mer.
Det har jag också gjort ett par gånger.
Men det är vissa saker de har bra sortiment på, och de ligger bra till här på hemväg från jobbet.
Man får åka dit när det är lite folk, fre-lör kväll tex...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att om det blir en diskussion så ska kunden inte komma på tanken att säga "Det där låg i bilen när jag körde in."

Man har förmodligen blivit bränd en gång av någon kund som blåst dem och det här var lösningen man kom på vid fikabordet på måndag morgon.
På mitt Bauhaus har de låst dörrarna mellan driven och varuhuset just för att det förekommit stölder. Så ska man ha några brädor och färg får man betala två gånger
 
optimum
Verkar vara rätt så stressade och otåliga personer här. Undrar om ni ska bygga överhuvudtaget.
Finns nog trevligare sysselsättning. En promenad i skogen, måla en tavla eller börja spela något instrument?

Visst kan man få vänta ibland i kassan men sådant får man räkna in. Annars så finns ju fantastiska Beijer eller andra högpris butiker.
Förresten var det inte Beijer som skrev en bok, "Idioter som handlar"
Nej nu syftar jag inte på er kära forumsvänner utan bara lite humor om Beijer. Le lite, det sägs att ett skratt förlänger livet, ja åtminstone gör det det trevligare
 
  • Ledsen
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Verkar vara rätt så stressade och otåliga personer här. Undrar om ni ska bygga överhuvudtaget.
Tja, eller så ska vi bara handla någon annanstans.
Jag skulle köpa trestavig ekparkett och åkte till Bauhaus. Jag vet vad jag ska ha, så då ska det väl fungera?! Tyvärr låg alla paket på en hylla 5 meter upp. Trots att jag sträckte mig allt vad jag kunde lyckades jag inte få ner något paket. Ingen personal på avdelningen, så jag kollade runt lite och hittade en på avdelningen bredvid. Den personen kunde inte hjälpa mig eftersom det var fel avdelningen. Hon kunde dock försöka få tag på någon som kunde hjälpa mig. 15 minuter senare kommer någon gående, men det var också från en annan avdelning. Jag gav det 10 minuter till sen åkte jag till en annan bygghandel. Hann knappt fram till golven innan någon kom och hjälpte mig. Jag fick hjälp att lassa på vagnen och in i bilen. Samma pris som Bauhaus.

Jag fortsätter nog bygga, men köper helst mina varor någon annanstans.
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
G
J jimbomas skrev:
Faktiskt rätt ofta det händer mig, dock på Hemköp. Man får kolla kvittot det är säkert minst var 5:e gång jag handlar som något är fel. Förvisso småsummor men ändå irriterande och håller med dig jag tror också det är satt i system. Så klantig kan man inte vara gång på gång.
Självskannar man varorna medans man går och plockar, så ser man direkt om det är fel.
 
J jimbomas skrev:
Faktiskt rätt ofta det händer mig, dock på Hemköp. Man får kolla kvittot det är säkert minst var 5:e gång jag handlar som något är fel. Förvisso småsummor men ändå irriterande och håller med dig jag tror också det är satt i system. Så klantig kan man inte vara gång på gång.
När vi handlar på Netto händer det varje gång. Det diffar ofta 30-35 kr sammanlagt på flera varor. Upptäckte detta för två månader sedan, nu kollar jag kvittot varenda gång.
 
M
optimum optimum skrev:
Den som inte fattar affärsmodellen för Bauhaus borde nog inte försöka handla där.
Nej det bygger inte på att man har butiken full av experter på allt. Man har givetvis snålt med personal för att just kunna hålla låga priser.
Jag tror dom flesta har fattat att detta ingår i affärsplanen. Men att prisuppgift på skylt sällan stämmer med priset inlagt i datasystemet var en del av affärsplanen kände iaf. inte jag till. I min värld är detta bedrägeri. Skulle jag annonsera ut något på blocket för 100kr och när första spekulanten dyker upp så säger jag ”priset är 150kr”, så skulle jag nog snart åka på stryk.
Lyckligtvis så har vi forum likt detta där vi kan ventilera våra åsikter och delge våra erfarenheter med oseriösa företag som konstant försöker blåsa oss!
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, eller så ska vi bara handla någon annanstans.
Jag skulle köpa trestavig ekparkett och åkte till Bauhaus. Jag vet vad jag ska ha, så då ska det väl fungera?! Tyvärr låg alla paket på en hylla 5 meter upp. Trots att jag sträckte mig allt vad jag kunde lyckades jag inte få ner något paket. Ingen personal på avdelningen, så jag kollade runt lite och hittade en på avdelningen bredvid. Den personen kunde inte hjälpa mig eftersom det var fel avdelningen. Hon kunde dock försöka få tag på någon som kunde hjälpa mig. 15 minuter senare kommer någon gående, men det var också från en annan avdelning. Jag gav det 10 minuter till sen åkte jag till en annan bygghandel. Hann knappt fram till golven innan någon kom och hjälpte mig. Jag fick hjälp att lassa på vagnen och in i bilen. Samma pris som Bauhaus.

Jag fortsätter nog bygga, men köper helst mina varor någon annanstans.
Klockrent exempel på hur man ska agera som kund! För mig spelar numera inte priset så stor roll. Jag har förvisso inga megastora projekt kvar att göra. Men om jag ska köpra virke för 1000 spänn så är det skit samma om jag åker till Beijer och det kostar 3-400kr mera än Byggmax. På Byggmax så brukar virket ligga längst ned i en skithög. Tydligen vet Letterna och Polackerna när det öppnas nya buntar med virke och är där direkt och börjar plocka och slänger det dom inte vill ha i högen under. När jag sedan kommer så vill jag knappast ha andrasortering och frågar personalen om dom kan lyfta ned en ny bunt. ”Nej det står redan en öppnad bunt längst ned”...ooookej, jag åker nog till Beijer istället. Hos mitt Beijer ligger ALLT virke inomhus, i fack där man drar ut bräda för bräda. Rejält tilltagen gång mellan facken, säkert 15m mellan gångarna. Allt virke ligger placerat efter sort och längd. I princip allt virke är rakt och betydligt mindre kvist än Byggmax skit som vrider sig som hockeyklubbor innan man parkerat släpet hemma på uppfarten.
 
  • Gilla
abc12345
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt klart ligger det något i det, men i Bauhaus fall har man dragit ner det för långt många gånger. När man får vänta 30 minuter på att någon ska ta trucken och lyfta ner grejer från hyllorna så tappar man kunder som går någon annanstans.

Hornbach har mycket mer personal och de är duktiga. Priset i samma nivå som Bauhaus.
Hornbach är bra, men de verkar inte ha samma typ av kampanjer på verktyg och annat som Bauhaus kör emellanåt.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Bauhaus har ett bra sortiment, lite annorlunda än hornbach, de är framförallt bättre sorterade på olika beslag. De har bra priser. Men sedan sluta det. Finns (nästan) ingen som kan något överhuvudtaget om produkterna. Deras kassor fungerar inte. De kan ha kö igenom halva butiken med en kassa öppen samtidigt som 5 personal släntrar förbi och tittar på kön.

De har otroligt dålig prismärkning. När man står i kassakön så bromsas den "alltid" upp av att någon köper något som antingen inte finns registrerat i systemet så kassan inte har något pris, eller så är det fel pris. Och så skall kassören ringa efter hjälp med felet, ingen hjälp kommer, kön växer. Och efter 10 15 minuter löser det sig, och så avverkas 3 kunder till ur kön. Sedan är det fel på priset igen för någons osv.

Ungefär var 3e gång när jag försöker handla på Bauhaus, så släpper jag bara varorna ned på golvet i kassakön och går ut. Och varje gång kommer jag ihåg varför jag inte skulle handla på Bauhaus något mer.
Allt detta sammanfattar också mina erfarenheter väldigt bra.
Jag har varit mest irriterad över hur det går till vid kassan, och köerna som uppstår då.
Det är faktiskt i princip enda skälet till att jag undviker Bauhaus rätt hårt.
Denna tråd har fått mig att inse att mycket av problemen kan bero på skillnader i pris mellan div reklamblad och datasystemet, ty då jag aldrig läser något reklamblad whatsoever, så råkar jag själv inte ut för sånt.

Men Bauhaus oförmåga att skapa rutiner kring kassan och att ta hand om problem vid kassan gör att de i huvudsak tappar åtminstone mig, som kund.

Jag skrev det tidigare och upprepar, jag är inte helt borta som kund hos Bauhaus, de har samtidigt sådana kvaliteter, som inte går att runda, att jag ibland måste välja Bauhaus. Men jag väljer lite väl ofta någon annan handlare, särskilt som jag har börjat sätta en prislapp på min egen tid.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
optimum
Rätt så enkelt

Lågt pris = lägre nivå på service
Högt pris = höge nivå på service

Alltså man borde ha råd med mer personal och med högre nivå på kompetens.

MEN det stämmer inte alltid.
Försök få kanonbra service hos "Dyra" firman och det spricker,

Förstår om proffsen har problem med sådant men vi hemmapulare borde lärt oss och får acceptera den nivån vi får till det pris vi är beredda att betala.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Rätt så enkelt

Lågt pris = lägre nivå på service
Högt pris = höge nivå på service

Alltså man borde ha råd med mer personal och med högre nivå på kompetens.

MEN det stämmer inte alltid.
Försök få kanonbra service hos "Dyra" firman och det spricker,

Förstår om proffsen har problem med sådant men vi hemmapulare borde lärt oss och får acceptera den nivån vi får till det pris vi är beredda att betala.
Tycker inte riktigt ditt resonemang håller. Se bara på skillnaden mellan de 2 stora tyska byggvaruhusen i Sverige, Hornbach och Bauhaus. Prismässigt skiljer det i princip ingenting, möjligen att Hornbach har ett sortiment med lite mer inriktning mot proffs. Priserna är dock lika låga på samma/motsvarande varor.
Men Hornbachs service är ljusår bättre än Bauhaus. Själv kör jag genom halva Göteborg och genom den jobbiga Tingstadstunneln bara för att komma dit, trots att Bauhaus finns mycket närmre.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 3 till
  • Laddar…
optimum
V vectrex skrev:
Tycker inte riktigt ditt resonemang håller. Se bara på skillnaden mellan de 2 stora tyska byggvaruhusen i Sverige, Hornbach och Bauhaus. Prismässigt skiljer det i princip ingenting, möjligen att Hornbach har ett sortiment med lite mer inriktning mot proffs. Priserna är dock lika låga på samma/motsvarande varor.
Men Hornbachs service är ljusår bättre än Bauhaus. Själv kör jag genom halva Göteborg och genom den jobbiga Tingstadstunneln bara för att komma dit, trots att Bauhaus finns mycket närmre.
Finns givetvis undantag

GK i Ullared tycker jag personalen är både trevlig och hjälpsam.

Men när det gäller att riktigt proffshjälp på en byggvarufirma så är det nog inte vanligt att du får riktigt bra hjälp i lågprisbutiker.
Lågprisbutiker har oftast lägre lönenivå än proffsbutiker och då söker de duktiga sig vidare till butiker där deras kunskap värderas (=lön)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.