Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om Bauhaus vill förklara hur man arbetar och bemöta kritiken ska svaret mailas till support@byggahus.se, så publicerar vi det. Vi tillåter inte företag i diskussionen i övrigt.

/Moderator
Det var väl trist. Hade ju varit intressant att höra mer.
Ex. Sweclockers har särskilda trådar för olika dator-företag där man kan ställa frågor och där de svarar. Mycket bra.
 
E erkka skrev:
I denna tråd var det just Bauhaus som utmärkte sig.

En annan sak som slog mig var också att många jämförde just Hornbach och Bauhaus, o likt mig hade alla bara gott att säga om Hornbach. Så nej alla är inte lika dåliga/bra.
Utmärkte sig pga TS har dåliga erfarenheter av dem, det är ju då man ska ge perspektiv på saker :)
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
"Det är inte ens fel att två träter."
TS bör fundera på var felet sitter.
Det är väl inte två som träter.
Utan en som inte sköter sig och en som klagar på det ..?
 
Mikael_L
Ola C Ola C skrev:
Nä, nästa gång jag e på Bauhaus lyfter jag för säkerhets skull denna luren o dubbelkollar innan jag gör bort mig igen.
Senast jag lyfte den hände absolut noll o ingenting men det kanske e bättre nu.

[bild]
Ja den luren är kopplad så den genererar en varningssignal till personalen. Så de vet att de ska undvika att befinna sig i närheten en halvtimme framåt om de vill slippa frågor de inte kan besvara.
Det är ett led i Bauhaus kvalitetsstyrning, de vill tvätta bort ryktet att ingen i personalen kan svara på något, så genom att ingen kund kan ställa några frågor så är målet snart nått.

Personalen inne i varuhuset har två uppgifter: 1. fylla på i hyllor och belamra gångar. 2. Röra sig lite i varuhuset för att hålla ner stölderna.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men om man inte behöver någon att prata med är väl bristen på personal oväsentlig, eller? Räcker om det finns personal i kassan.
Det händer att man måste fråga om var något finns och om det finns. Inte alltid så enkelt att hitta det man är ute efter. Att sen personalen ofta inte heller hittar är ett annat problem...
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Personalen inne i varuhuset har två uppgifter: 1. fylla på i hyllor och belamra gångar. 2. Röra sig lite i varuhuset för att hålla ner stölderna.
Det där är faktiskt Ikeas motto. Målsättningen är att kunderna ska hjälpa sig själva, inte att personalen ska göra det.
 
hsd
Men IKEA fungerar bra
Jag har inte varit på Bauhaus men är det som på IKEA så är det bra (y)
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Mikael_L
Jaja, nu har jag äntligen orkat genom hela tråden.

Och JA!! , jag sällar mig till skaran som "ALDRIG mer kommer handla på Bauhaus!!!" :mad:

Men jag ljuger som en häst travar, förstås. :) Det finns samtidigt så mycket bra med Bauhaus att jag aldrig kommer kunna runda det varuhuset helt och hållet.


Jag har egentligen bara ett problem med bauhaus, det är hur det funkar i kassan och i kundtjänsten, det är ju huuuur seeeegt som helst. Jag har inte tid att offra min tid där, så därför väljer jag bort Bauhaus så mycket som möjligt.


Att de har lite personal och okunnig personal, det stör mig inte. Det tycker jag ingår i konceptet "byggvarulada".
Kunskapen köper jag på detta forum, prylarna köper i olika lador utan att behöva fråga personalen och riskera helt felaktiga råd.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det som tråden mest handlade om ursprungligen, att pris i reklamblad inte stämmer sen har jag ingen koll på, ty jag har nog aldrig ens läst ett Bauhaus reklamblad (med "Ingen reklam tack" på lådan i många många år).
Jag har definitivt aldrig köpt något som jag hittat i deras reklamblad, och därmed har jag noll statistik över hur ofta priser inte stämmer.


Men detta ger mig dock en ledtråd till det andra jag upptäckt, som gjort att jag numera undviker Bauhaus.
Att det tar totalstopp i kassan vid ungefär var tredje kund.
Och nästa upptäckt är att de har ingen rutin för att hantera detta. Varje gång vidtar det först en 5-10 minuters snack mellan kund-kassör(ska) och lite blippande i dator och kassa och kanske lite bläddrande i papper.
Sen fortsätter det rätt ofta med att kassapersonal kilar iväg till kundtjänst, eller kassapersonal går tillsammans med kund ut i varuhuset, eller att båda står och väntar ett tag på att någon annan ska dyka upp.
Och kön stannar, ingen ny kassa öppnas.
Jag lämnar mina grejer på golvet och går ut.

Ser jag att det är typ 6 pers i kön så lämnar jag grejerna och varuhuset, ty jag vet att jag kommer annars offra en timme där i kön.
Är det bra en i kön som precis börjat expedieras så är det ofta OK, bara ca 10-30% risk att jag blir stående där en 15 minuter. Är det två i kön ökar risken till kanske 50%, fortfarande hanterbart.
Men med 3 pers i kön, ja då börjar det verkligen bli tveksamt.


Prisgaranti samma sak, har helt slutat greja med det, det måste vara en vinst på minst 1000 spänn för att jag ska idas offra så lång tid på det.
Är
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tycker jag ingår i konceptet "byggvarulada".
Kunskapen köper jag på detta forum, prylarna köper i olika lador utan att behöva fråga personalen och riskera helt felaktiga råd.
Håller med. Men jag tycker ändå att man ska kunna förvänta sig att hitta någon att fråga var saker finns och att kassan är effektiv. Tycker tex inte att Hornbachs system med drive in är speciellt bra, jämfört med andra.
 
Mikael_L
Men sen är ju Bauhaus helt omöjligt för mig att runda helt.
Så jag blåljuger ju när jag säger att jag aldrig sätter min fot där, jag väljer andra alternativ så länge realistiska alternativ finns, att det andra alternativet möjligen är lite dyrare spelar ingen roll.

Men sen är ju Bauhaus så otroligt bra vad gäller sortiment, att jag alltså inte kan motstå det.

*Deras lamparmatur.avdelning, men sååå bra, ett otroligt sortiment och det mesta uppackat och uppkopplad så man kolla hur det lyser. Helt outstanding, jag har inte sett något liknande förutom IKAE och en del specialiserade och svindyra lampbutiker, som dock har ett mindre sortiment.
Går absolut inte att komma runt!

* Självplock av en sån otrolig massa slags skruv och andra fästdon, i alla möjliga material, mer än guld värt! Och sen deras sortiment av olika plåtar och metallprofiler och sånt, finns ingen konkurrent.

* Deras verktygsavdelning går verkligen inte av för hackor, och flera hyggliga fabrikat som man inte hittar någon annanstans.

* Deras sortiment med avloppsdelar, utbudet och priset - mycket bra!

*Sen deras utställning med kakel/klinker/golv/väggplattor osv. De låter verkligen mig som kund att se och bedöma ett brett sortiment av material, även bänkskivor och sånt.




Så lösningen är att ta sig dit mitt på dagen, någon timme innan arbetande folk går på lunch, då funkar hela varuhuset riktigt bra (utom möjligen för felaktiga priser i datasystemet då ;))


Tänk om Bauhaus kunde ta tag i detta, en ordentlig skärpning av rutinerna vad gäller priser och annat i kassa och datasystem.
Och en ordentlig uppryckning vad gäller rutiner kring kassan och kundtjänst, t.ex. hur man lite snabbt parkerar köpet och tar kunden åt sidan för att denne snabbt ska få enskild hjälp av kundtjänsten med problemet.

För mig skulle Bauhaus med ganska liten insats kunna vändas till att bli min favvobutik från att vara den butik jag mest av allt undviker. Jag misstänker att det kan gälla många kunder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
P
Första gången jag va på bauhaus i Sundsvall, det va strax innan dom öppnat så va personalen där efter en hela tiden och undrade om man ville ha hjälp.. tror jag hade 8 pers som ville hjälpa.. nu idag går dom bara förbi som frågetecken.. ska man ha nåt vid färgdisken så får man oftast gå till infot för att ropa dit personal.. sen att många kunder parkerar inne på driven för att gå in och handla, så man själv inte kommer fram.. även om de inte ska ha nåt.. sist jag va dit med släpvagn va för nåt år sedan så fick jag psykbryt o la mig på tutan för han framför hade parkerat som ett mähä så jag kom inte fram.. gubbj”velen kom ut o fråga om vi skulle ha hjälp o backa! Personalen stog där o gruvade sig för att säga nåt.. hur det är idag vet ja inte men dom har bra personal åtgång där! Ne tacka vet jag k-bygg fresks!
 
En gång sprang jag in och frågade var jag kunde hitta lite tegelsten - blev hänvisad till VVS-avdelningen....
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Första gången jag va på bauhaus i Sundsvall, det va strax innan dom öppnat så va personalen där efter en hela tiden och undrade om man ville ha hjälp.. tror jag hade 8 pers som ville hjälpa.. nu idag går dom bara förbi som frågetecken.. ska man ha nåt vid färgdisken så får man oftast gå till infot för att ropa dit personal.. sen att många kunder parkerar inne på driven för att gå in och handla, så man själv inte kommer fram.. även om de inte ska ha nåt.. sist jag va dit med släpvagn va för nåt år sedan så fick jag psykbryt o la mig på tutan för han framför hade parkerat som ett mähä så jag kom inte fram.. gubbj”velen kom ut o fråga om vi skulle ha hjälp o backa! Personalen stog där o gruvade sig för att säga nåt.. hur det är idag vet ja inte men dom har bra personal åtgång där! Ne tacka vet jag k-bygg fresks!
Jag har handlat mycket där och aldrig haft minsta problem. Så känns som om problemet främst ligger på din sidan i detta.

Skämt å sido. :D
Har haft mycket problem också men kommit fram till följande: aldeles för lite butikspersonal!
Varuhuset är fullt av irriterade kunder som försöker hitta någon att fråga. Helt tomt oftast. Antar de hukar bakom nån kartong :D
Blir ju lite så att stämningen eskalerar när man på endaste stället man hittar personal att fråga ären lång lång kö. Sedan medarga och irriterade kunder hela tiden klart det smittar av sig på de få stackare som jobbar där. Vissa blir själva sura och buttra och snorkiga.
Enda som varit bra är att man köpt via nätet på Bajhaus.se så har varufel och andra returer funkat ok. Fast kön till retur har varit löjligt lång några gånger. :/
 
Chubba Chubba skrev:
En gång sprang jag in och frågade var jag kunde hitta lite tegelsten - blev hänvisad till VVS-avdelningen....
Fast det finns ju (eller fanns förr) tegelrör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.