2 006 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Akut: laga hål i tak
Kan du inte bara tillverka ett plåtlock? det kan ju inte vara speciellt svårt.M Mjolnir skrev:
Tycker du ska ta bort takgenomföringen om du inte ska använda detta längre. Det riskerar att bli en kall punkt på vinden där fukt kondenserar och droppar.
Jag skulle ta en bit av samma material du redan har i taket (samma tjocklek och typ) och sedan lägga en remsa uppe och nere i hålet, på insidan. Därefter skruva fast biten i hålet. Inget ovanpå den biten som täcker hålet. Därefter skulle jag ta någon fogmassa gjort för att täta mellan byggnadsdelar (billigt och finns i alla byggvaruhus) och täta så gott det går i springan runt din lagning. Klart.
Jag skulle ta en bit av samma material du redan har i taket (samma tjocklek och typ) och sedan lägga en remsa uppe och nere i hålet, på insidan. Därefter skruva fast biten i hålet. Inget ovanpå den biten som täcker hålet. Därefter skulle jag ta någon fogmassa gjort för att täta mellan byggnadsdelar (billigt och finns i alla byggvaruhus) och täta så gott det går i springan runt din lagning. Klart.
Jag har isolerat den del som går in i kallvinden. Borde inte orsaka kondens. Skillnaden mot tidigare är att det nu sitter ett isolerat täcklock mot huvens nippel i vinden, istället för ett isolerat ventilationsrör. Postade bild på hur jag isolerade innan jag monterade tillbaks allt. Sen finns det säkert bättre lösningar som du beskriver, men om det jag gjort duger tänker jag att det får vara så tillsvidare.MathiasS skrev:
Tycker du ska ta bort takgenomföringen om du inte ska använda detta längre. Det riskerar att bli en kall punkt på vinden där fukt kondenserar och droppar.
Några synpunkter på detta tidigare inlägg? Se tillhörande bilder ovan i tråden 👆M Mjolnir skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara