32 663 läst · 95 svar
33k läst
95 svar
AKUT! Frys saknar stickpropp, julmaten går åt skogen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 773 inlägg
Om jag monterar en stickpropp på en sladd till en maskin, ny som gammal, så provar jag givetvis kontinuiteten mellan stickpropp och maskin. Det är ett väldigt naturligt prov av det arbete man gjort och tar bara 3 sekunder med spänningsprovaren och undanröjer blunders och slitage av endera slag, i båda ändar. Det har hänt att en elradiator var felkopplad från fabrik.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det var inte det Fotografen kommenterade, han sa inte något om testning alls.H HenrikHuslöse skrev:
Du påstod att det var irrelevant (spelar ingen roll) huruvida jordsladden var ansluten i apparaten eller inte.
Fotografen påpekade bara att det var viktigt att jordsladden även var ansluten i apparatänden.H HenrikHuslöse skrev:
Man kan ju typiskt inte öppna moderna elapparater, så det enda sättet är att mäta.D Dilato skrev:
Att utgå från att all el i hela världen är korrekt leder till att vi har kylskåp som exploderar. Jag utför alltid test på betydande apparater som bergvärmepump, värmeaggregat, tv och KYLSKÅP. Brukar också låta elektriker utföra en del besiktningar på andra elektrikers jobb när de är hos oss och fixar någon dragning. Därför kan jag släcka lampan om nätterna och sova riktigt gott med vetskapen om att inget är felkopplat så att kylskåpet exploderar. Men så finns det slarvpellar som ska dra elen själv och begår misstag. Hemma hos min vän upptäcktes att tidigare ägare dragit grå elsladd utomhus utan att skydda denna från solljus eller annan yttre påverkan. Vidare från lampan gick sladden in i jordkällaren. Det är inte så bra.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
Det gör jag också, men jag förväntar mig inte att en "normal" person ska göra något sånt när de sätter en stickpropp på en apparat som t.ex kyl eller tvättmaskin. För oss med kunskap kan det ses som självklart att göra. Men att byta stickpropp är ej behörighetskrävande och ett sådant jobb kräver knappast kunskaper som kontinuitetsmätning.Bo.Siltberg skrev:Om jag monterar en stickpropp på en sladd till en maskin, ny som gammal, så provar jag givetvis kontinuiteten mellan stickpropp och maskin. Det är ett väldigt naturligt prov av det arbete man gjort och tar bara 3 sekunder med spänningsprovaren och undanröjer blunders och slitage av endera slag, i båda ändar. Det har hänt att en elradiator var felkopplad från fabrik.
Exploderande kylskåp har vanligtvis absolut inget med elanslutningen att göra.J Jontha skrev:
Ulf Erlandsson är brandorsaksutredare på statens räddningsverk. - För några år sedan undersökte jag det, och det visade sig då att det varje år inträffar 80-90 sådana bränder. Vad beror de på? - Det var materialfel i Danfoss kylskåpskompressorer fram till 1997. Eftersom de finns i de allra flesta kylskåp så kan det drabba alla märken fram till 1997, säger Ulf Erlandsson.
Mindre gasexplosion Han berättar att det är en keramisk isolator som kan bli så varm att plasten smälter. - Då blir det en mindre gasexplosion. Det blir ett flertal allvarliga bränder varje år på grund av det. Kan man förebygga detta? - Det enda säkra sättet är att byta ut sitt kylskåp om det är äldre än xx år.
Eller det nuvarande:
Enligt Peter Hjort stod kylskåpet utomhus.
Enligt polisen så ska kylskåpet ha exploderat i samband med att ägaren ”gjort något slags arbete på det”.
Eller den här:
Någon hade tappat ner en glasflaska bakom ett kylskåp i hotellets matsal. Flaskan träffade kylröret och då exploderade kylskåpet, säger Jimmy Göransson, insatsledare vid räddningstjänsten i Sotenäs.
Ursäkta men va f*n... Kallar du mitt skåp för skit? Det är faktiskt jättefint, Electrolux gjort i Sverige och riktigt fräscht och fint! Det här skåpet kommer förmodligen rulla på till apokalypsen. Eller tills jag fått en ny frys. Det som verkligen är skit är den nya dyra frysen som knappt funkat alls och heller inte går att laga. Även den Electrolux, men riktigt skit.P Paintball1 skrev:Ahhhohojaja!
Beställt den billigaste skiten du kan hitta på nätet? Japp, förmodligen.
Tummen mitt i handen? Ja, utan tvekan.
Sätt dit en ny stickpropp - om uppgiften känns överjävlig så kan jag trösta dig med att även en person med ovanligt låg IQ klarar detta enkla moment. Googla och lös problemet. Jisses.
Hej!A Amatörtorparen skrev:Vilken diskussion det blev! Jag förstår att det kan se tokigt ut att greja med el själv med hjälp av internet. Men, jag har tillräckligt med respekt för el för att be om hjälp och kan så det räcker för att sätta fast en stickkontakt. Uttaget sitter i vår lägenhet i stan och är jordat, vi hade varit ute på torpet och hämtar hem saker från frysboxen då vi saknat frys ett tag inne i stan. Jag har snurrat ihop koppartrådarna och inget spretar och dom är ordentligt intryckta. Det här är ju heller inte någon permanent lösning utan en nödlösning för att rädda maten och så vi slipper vara utan frys tills vår ordinarie är fixad.
Har följt den här tråden lite...du har gjort 100% rätt. Du frågade när du kände dig osäker. Helt rätt, el är "stenhårt" på den punkten av säkerhetsskäl, rätt eller fel och inget mittemellan. En sån här operation är f ö en av de ganska få du får göra själv. Såvitt jag kan se har du gjort ett snyggt jobb.
Tack 🤗P purrfect skrev:Hej!
Har följt den här tråden lite...du har gjort 100% rätt. Du frågade när du kände dig osäker. Helt rätt, el är "stenhårt" på den punkten av säkerhetsskäl, rätt eller fel och inget mittemellan. En sån här operation är f ö en av de ganska få du får göra själv. Såvitt jag kan se har du gjort ett snyggt jobb.
Att något inte är behörighetkrävande betyder absolut inte att man kan göra det utan kunskap och utrustning. Det finns mängder av saker som kräver en rejäl dos kunskap utan att det finns några formella behörighetskrav.S SueCia skrev:Det gör jag också, men jag förväntar mig inte att en "normal" person ska göra något sånt när de sätter en stickpropp på en apparat som t.ex kyl eller tvättmaskin. För oss med kunskap kan det ses som självklart att göra. Men att byta stickpropp är ej behörighetskrävande och ett sådant jobb kräver knappast kunskaper som kontinuitetsmätning.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
Med ditt sätt att se på saken så ska man inte få byta bromsbelägg på bilen utan att ha tillgång till testhall för att testa bromsverkan?D Daniel 109 skrev:
PS. du har målat in dig i ett hörn här, du kan omöjligt svara något annat än ja på den frågan, och då måste jag ändå undra om du inte inser hur orimligt det är?
Nu läste du inte vad jag skrev va? Läs en gång till.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
Ja, med tanke på vad vi diskuterar så anser du att man måste ha instrument för att kontinuitetsmäta ett sånt här jobb, även om det inte finns ett formellt behörighetskrav.D Daniel 109 skrev:
Detsamma måste alltså gälla i situationen med bromsbeläggen.
När frugan gått och lagt sig så kliar det i chatfingrarna. ” nu ska vi se vem vi kan underkasta idag 👺”P Paintball1 skrev:Ahhhohojaja!
Beställt den billigaste skiten du kan hitta på nätet? Japp, förmodligen.
Tummen mitt i handen? Ja, utan tvekan.
Sätt dit en ny stickpropp - om uppgiften känns överjävlig så kan jag trösta dig med att även en person med ovanligt låg IQ klarar detta enkla moment. Googla och lös problemet. Jisses.
Jag skrev att det faktum att formellt krav saknas inte betyder att det inte behövs utrustning eller kunskap. Jag får bygga min egen frys om jag vill. (Om jag undviker F-gaser) Jag får bygga mig en bil eller flygplan. Jag får laga bromsar och bränslesystem på bilen. Det finns en helmassa saker jag får göra utan behörighet.
Du kan inte dra slutsatsen att det inte behövs en multimeter eftersom man inte behöver behörighet.
Du kan inte dra slutsatsen att det inte behövs en multimeter eftersom man inte behöver behörighet.