RoTe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Riktigt så långt skulle jag inte gå med att sätta stämplar på forummedlemmar, offentligt....
Byggahus är det nya Flashback.

J Jontha skrev:
Jag är mest orolig för de yngre förmågor med noll tålamod som bara googlar in för ett snabbt svar.
Tror du inte risken är rätt stor att dessa förmågor bara rågissar om de inte snabbt skulle kunna hitta några svar? Det finns väl otaliga exempel bara här på forumet på förmågor som i princip kopplar utifrån rena gissningar med förhoppning om att funkar det så är det tillräckligt rätt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Framgår det ens någonstans i er tutorial hur detta ska kopplas? Jag är mest orolig för de yngre förmågor med noll tålamod som bara googlar in för ett snabbt svar. Gulgrön sladd fästes var? Kan vara bra att vara övertydlig ibland. Självklarhet för dig kan vara helt omöjligt att uppfatta för någon annan. Därav risken med el-råd på nätet och varför jag brinner så för att auktoriserad personal utför eljobben. Det behöver inte kosta skjortan. Man kan ta med sin elpryl till en butik om man behöver hjälp och inte vill betala servicebil etc. Men tänk till en gång innan ni ger er i kast med eljobb.
Gelia har en guide
https://www.gelia.se/globalassets/g...yr_info_gelia_pdf/4099000011_elguide_1707.pdf
Även elsäkerhetsverket har en kort guide. Den fanns förr i fickformat men hittar den inte nu.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...tag/stickpropp-och-sladduttag-med-skyddsjord/

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Förstås, jag utgår ifrån att dödsfall i Sverige pga felkopplad jord i nya spisar från seriösa leverantörer är extremt sällsynta. De dödsfall som jag läst om gällande spisar har varit hempul, typ en granne som "hjälpt" med installation av spis.
Ja sannolikheten må vara liten. Den andra delen av risk är konsekvens, och den är betydligt värre, speciellt om det sker personskada eller dödsfall. Det kommer att ge stora rubriker som vi inte vill se, mycket beroende på just att olyckor är så ovanliga inom el. Och det kommer att slå tillbaka på BH. Det får inte ske.

För 30-40 år sedan läste jag en historia om en misslyckad uppskjutning från Esrange eller nåt sånt. En noskon riskerade falla inom ett visst område, och man visste att det fanns en person där någonstans i skogen. Sannolikheten att den skulle träffa personen var så låg att det inte ens fanns så små siffror, men man ville inte ta konsekvensen i media utan skickade ut en helikopter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B bbbob skrev:
Varför inte låsa besvarade trådar?
För att detta är ett diskussionforum och inte ett betalt supportforum.

Forum som låser eller raderar besvarade trådar kan brinna i helvetet.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Troligen har säljare stulit frysen från soptippen. Anmäl gärna säljaren till Polisen!
Hur stor tror du sannolikheten är att någon åker till återvinningen, hittar en frys med okänd status, STJÄL denna på ren chansning (medhavd släpkärra ??) och tar hem den, provkör den och klipper sen av kontakten för att sedan sälja den för småpengar ?

..Det känns spontant sett som det finns MYCKET troligare förklaringar än just den.

..Sen anar jag en viss övertro till polisen, så länge det inte rör sej om mord eller piratkopiering så lär inte polisen ens lyfta fingret för din anmälan utan fortsätta fika.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.