32 455 läst · 95 svar
32k läst
95 svar
AKUT! Frys saknar stickpropp, julmaten går åt skogen
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
fast det är väl ändå rätt mycket överkurs om det inte finns ngn speciell anledning att misstänka fel i installationen? Har jag ett uttag så är det enda rimliga att anta att det är korrekt. Såvida det inte ser ut att vara typ 100 år gammalt, eller har uppenbara fel (typ börjar spraka om man använder det).J jizza1955 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 446 inlägg
Ja, det är vad jag gör, inte vad man ska göra för det finns inga formella krav. Vad folk gör ses ju av många som en rekommendation till andra.TRJBerg skrev:
Efter en fast anslutning av en sådan är kontinuitetskontrollen av skyddsjord en väldigt naturlig del av kontrollen, gammal som ny. Den kostar kanske 1 minut då man bör leta upp ett uttag på annan grupp att mäta mot. Sätter man själv en stickpropp på sladden så ser jag det lika naturligt att mäta mellan stickpropp och apparat. Inte mycket att orda om.
Vi får väl enas om att vi är oense då.TRJBerg skrev:
Nu är du ute på djupt vatten Jag kan mycket väl tänka mig att det finns en skillnad i produktionsflödet och dess kontroll för de två fallen.TRJBerg skrev:
Du svarade aldrig på frågan varför du lägger så mycket tid på att hitta motiv för att inte göra denna kontroll. Tycker du att kontrollen är jobbig på något sätt?
Din sista fråga: därför att det känns orimligt. Ingen jag känner eller jag själv skulle göra det (för en helt ny apparat från en seriös leverantör).Bo.Siltberg skrev:Ja, det är vad jag gör, inte vad man ska göra för det finns inga formella krav. Vad folk gör ses ju av många som en rekommendation till andra.
Efter en fast anslutning av en sådan är kontinuitetskontrollen av skyddsjord en väldigt naturlig del av kontrollen, gammal som ny. Den kostar kanske 1 minut då man bör leta upp ett uttag på annan grupp att mäta mot. Sätter man själv en stickpropp på sladden så ser jag det lika naturligt att mäta mellan stickpropp och apparat. Inte mycket att orda om.
Vi får väl enas om att vi är oense då.
Nu är du ute på djupt vatten Jag kan mycket väl tänka mig att det finns en skillnad i produktionsflödet och dess kontroll för de två fallen.
Du svarade aldrig på frågan varför du lägger så mycket tid på att hitta motiv för att inte göra denna kontroll. Tycker du att kontrollen är jobbig på något sätt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 545 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 545 inlägg
Med tanke på alla möjliga importerade spisar EG säljer, med olika sorters sladdställ och byglingar, så tillhör ditt exempel nog en av de första sakerna jag skulle provmäta jord mot höljet innan jag gör något annat.TRJBerg skrev:Så som du formulerade dig (och andra i tråden) så lät det som att du - åtminstone - menade att att alla apparater som levereras med sladd utan stickpropp, även helt nya, ska kontrollera medelst mätning att jorden är rätt kopplad.
Jag anser att t ex en helt ny spis köpt från Elgiganten inte ska behöva kontrolleras medelst mätning att jorden är rätt kopplad. Oavsett om kabeln är med stickpropp eller inte.
Ur min synpunkt är det ingen skillnad i risk mellan en ny apparat levererad med sladd med stickpropp och samma apparat med stickpropp att jorden är felkopplad i apparaten.
Ska man anta eller veta?H hempularen skrev:fast det är väl ändå rätt mycket överkurs om det inte finns ngn speciell anledning att misstänka fel i installationen? Har jag ett uttag så är det enda rimliga att anta att det är korrekt. Såvida det inte ser ut att vara typ 100 år gammalt, eller har uppenbara fel (typ börjar spraka om man använder det).
Veta känns bättre.
1 minut att kolla.
Nu small jag av🎅🏼💨J Jontha skrev:Många goda råd i tråden men även många dumdristiga. Egentligen finns det inget att ifrågasätta vad gäller elen. Det är behörighet eller inte. Det finns inget mellanting. Ja eller nej. 0 eller 1. En helt binär fråga. Försäkringen kommer aldrig gälla ifall någon ser att det pulats med kontakten. Läs instruktionsboken från leverantören. Det står ALLA GÅNGER att auktoriserad personal krävs för att få behålla garantier och försäkring. Spelar ingen roll hur enkelt jobbet är. Detta är för att du och jag ska kunna sova gott om nätterna utan att något kylskåp/tv/bergvärmepump kommer explodera och orsaka fruktansvärda skador.
Kanske detta är ett sidospår i tråden, men med tanke på hur viktigt det är så måste dessa brasklappar få finnas. Hur skulle det se ut ifall vi inte varnade varandra? Nejfan, bara gräv!
Du får gärna peka ut det undantaget. Du lär inte hitta det. Det regleras nämligen inte alls där.A avh67f skrev:
Nja, det finns ett ytterligare villkor, nämligen kunskap.J Jontha skrev:
Även om du har "behörighet" (får utföra det själv) så måste du även ha kunskap ("nödig kännedom") om hur du gör.
Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
Nej, det är inte ett av undantagen. Stickproppsanslutna apparater är inte del av elanläggningen och omfattas över huvud taget inte av lagen.A avh67f skrev: