S Småbrukaren skrev:
Jag hade nog löst det på samma sätt men det finns ändå viktiga saker att tänka på som att spretande kardeler och dålig kontakt kan leda till värmeutveckling.

Det är ingen som vet om uttaget i stugan var jordat heller 😂 Kanske inte spelar någon roll för ett kylskåp…
Vilken diskussion det blev! Jag förstår att det kan se tokigt ut att greja med el själv med hjälp av internet. Men, jag har tillräckligt med respekt för el för att be om hjälp och kan så det räcker för att sätta fast en stickkontakt. Uttaget sitter i vår lägenhet i stan och är jordat, vi hade varit ute på torpet och hämtar hem saker från frysboxen då vi saknat frys ett tag inne i stan. Jag har snurrat ihop koppartrådarna och inget spretar och dom är ordentligt intryckta. Det här är ju heller inte någon permanent lösning utan en nödlösning för att rädda maten och så vi slipper vara utan frys tills vår ordinarie är fixad.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Tänkte direkt på denna tråd när jag läste nyheten.

[bild]
Haha men HUR skulle man kunna få ett kylskåp att explodera genom att sätta dit en stickkontakt på sladden på det!?! 😄

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A Amatörtorparen skrev:
Vilken diskussion det blev! Jag förstår att det kan se tokigt ut att greja med el själv med hjälp av internet. Men, jag har tillräckligt med respekt för el för att be om hjälp och kan så det räcker för att sätta fast en stickkontakt. Uttaget sitter i vår lägenhet i stan och är jordat, vi hade varit ute på torpet och hämtar hem saker från frysboxen då vi saknat frys ett tag inne i stan. Jag har snurrat ihop koppartrådarna och inget spretar och dom är ordentligt intryckta. Det här är ju heller inte någon permanent lösning utan en nödlösning för att rädda maten och så vi slipper vara utan frys tills vår ordinarie är fixad.
Då är jag med! Bra att du kollat de grejerna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Då är jag med! Bra att du kollat de grejerna.
Tack för omtanken 🤗

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
A Amatörtorparen skrev:
Haha men HUR skulle man kunna få ett kylskåp att explodera genom att sätta dit en stickkontakt på sladden på det!?! 😄
Konstigare saker har hänt! 🤓

• Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Och så ska vi påminna om att elinstallationer ska utföras av auktoriserad elektriker, annars kan försäkringsbolag få anledning att vara tvära. Något att tänka på nu inför jul när det brinner i många hem. Önskar dig en god jul.
Helt rätt. Inte bara brandfara utan även personfara.
Ta aldrig för givet att den gröngula är använd som skyddsjord på
apparatsidan på en anslutningskabel. Det finns många varianter.
Kolla ALLTID att den gröngula ligger rätt på andra sidan när en stickpropp monteras.
Mät också upp den.

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
J jizza1955 skrev:
Helt rätt. Inte bara brandfara utan även personfara.
Ta aldrig för givet att den gröngula är använd som skyddsjord på
apparatsidan på en anslutningskabel. Det finns många varianter.
Kolla ALLTID att den gröngula ligger rätt på andra sidan när en stickpropp monteras.
Mät också upp den.
Det är totalförbjudet att ansluta gulgrön till något annat än jord i en sladd. Det spelar ingen roll hur den är kopplad i andra änden, den ska alltid anslutas till jord i stickproppen.

Vissa saker här i livet är faktiskt väldigt enkla.

• Wow
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det spelar ingen roll hur den är kopplad i andra änden, den ska alltid anslutas till jord i stickproppen.
Jag påstår att det är högst väsentligt att den är kopplad till jord i bägge ändar!

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Hur tänkte du nu?

S
Fotografen Fotografen skrev:
Jag påstår att det är högst väsentligt att den är kopplad till jord i bägge ändar!
Om du köper en ny diskmaskin, öppnar du den och kollar alla jordanslutningar då? Eller en tvättmaskin/kylskåp?

Jag påstår att det inte är någon skillnad på att stoppa i ett nytt kylskåp direkt från butik i ett vägguttag och TS kylskåp.

Visst är det bra att kontinuitetsmäta jorden från stickpropp till chassit, men det är ju knappast något som måste göras enligt lag och inte heller något som görs på 99.99% av kylskåpen som köps hem heller.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag har rensat en del Off Topic inlägg i tråden.

/moderator

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Min granne när jag gick på universitetet hade ett kylskåp som inte längre fungerade, de hade sett nån rök från elkontakten sa de, skar upp den gjutna elektriska proppen, ett par kardeler inuti såg bruna och lite brända ut så skar bort proppen och de skaffade en som skruvades dit på sladden och skåpet fungerade igen, hörde inget om kylskåpet efter det.

Snailman Snailman skrev:
Min granne när jag gick på universitetet hade ett kylskåp som inte längre fungerade, de hade sett nån rök från elkontakten sa de, skar upp den gjutna elektriska proppen, ett par kardeler inuti såg bruna och lite brända ut så skar bort proppen och de skaffade en som skruvades dit på sladden och skåpet fungerade igen, hörde inget om kylskåpet efter det.
Det stod om det skåpet i tidningen häromdan.

Nyhetstext om kylskåpsexplosion, man i 50-årsåldern skadad, utomhus i Bjuv, räddningstjänst involverad, skadeläget oklart.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kul att du lyckades lösa det snabbt!
Kul??
Det här är Byggahus. Här löser vi ingenting snabbt. Allt ska ältas i minst 15 sidor

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Så du testar jordkontinuitet när du köper en ny produkt innan du sätter i stickproppen i vägguttaget? Gör du isolationsprov också?

Hur stor % av alla sladdanslutna elapparater som säljs i Sverige tror du testas på det sättet av slutanvändare?

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.