6 228 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Aktivering av larm via tillhållarlås
Nej. Det handlar inte om någon enkel larmförbikopplare. Larmet aktiveras vid låsning men det innebär inte att larmet behöver kopplas från vid upplåsning. Även om man skulle välja att göra så är det inte troligt att man lyckas bryta upp dörren på ett sätt som skulle ge en godkänd avlarmningssekvens, alltså att bägge tungelementen aktiveras i rätt ordning och inom godkänt tidsfönster. Vill man avaktivera larmet med denna anordning så är det dessutom bättre att välja att gå från fullt larm till larm med fördröjning, dvs det går att öppna ytterdörren utan att larmet löser ut men man måste stänga av helt inom viss tid via knappsats eller på annat sätt när man kommer in genom dörren.hsd skrev:
Huvudsyftet med anordningen är att åstadkomma ett enkelt och naturligt sätt att koppla på larmet och även möjliggöra övervakning av fallet att jag lämnar bostaden men inte har låst och larmat. Då kan jag åtminstone larma på via mobilen.
Tillhållarlåset är inte låst när någon är hemma, i alla fall inte på normala dörren (har flera ytterdörrar). Men normala rutinen när sista personen lämnar huset är att låsa med tillhållarlåset och då är det bekvämt att larma på via den manövern. Hur jag väljer att larma av (har olika sätt att göra detta på) behåller jag för mig själv.
Därför att jag redan har lås i dörrarna och inte har lust att byta. Det blir precis lika bra att ha det i karmen för mina behov. Kostaden för hela installationen inklusive elektronik på insidan av dörren för att ta hand om informationen blir ungefär 100kr. Skulle jag byta till nya lås med inbyggda brytare och till alla dörrar så hamnar det väl på minst 10 000.
Jag håller på att uppgradera min lösning. Microbrytaren i polislåset funkar klockrent. När man låser det låset aktiveras rörelsesensorer inomhus, låser man upp avaktiveras dom. Så om någon tar sig in utan att dyrka upp låset triggar sensorn. Nu skall jag bara fixa källardörren samt lägga till sirener.
Själv får jag SMS och mail om onormal aktivitet och kan styra allt via en app.
Själv får jag SMS och mail om onormal aktivitet och kan styra allt via en app.
Jag har rörelsesensorer aktiverade dygnet runt för olika ända mål, inte bara för larm. Styra belysning exempelvis. Så även om larmet inte är till så kan jag se i loggar etc. vad som händer. Kan även ha "tyst larm", vilket jag hade då jag hade hantverkare hemma sist som ville låna nyckel för att kunna gå till toaletten. Kunde då se på loggar och på bilder att de faktiskt inte gjort något annat, till skillnad från en byggfirma som var inne och snokade i huset vilket man tydligt kunde se. För sådana ändamål är det dumt att koppla allt till om larmet är till eller från. Larmet kan givetvis ha flera nivåer:
- Fullt larm
- Fördröjt larm
- Trygghetslarm vissa zoner
- Tyst larm
- Bara loggning av händelser
- Inget alls (vill jag inte använda, minst loggning till textfil om vad som händer i huset)
Jag får SMS/push samt info på Apple Watch direkt under klockvisningen om det viktigaste, resten kan jag kolla i olika loggfiler via Dropbox i mobilen.
Förutom larm så har jag övervakning av att systemet fungerar, givare levererar uppdaterade och konsistenta data, kommunikation med omvärlden inte fungerar fullt ut (tappad redundans), kraft finns etc.
- Fullt larm
- Fördröjt larm
- Trygghetslarm vissa zoner
- Tyst larm
- Bara loggning av händelser
- Inget alls (vill jag inte använda, minst loggning till textfil om vad som händer i huset)
Jag får SMS/push samt info på Apple Watch direkt under klockvisningen om det viktigaste, resten kan jag kolla i olika loggfiler via Dropbox i mobilen.
Förutom larm så har jag övervakning av att systemet fungerar, givare levererar uppdaterade och konsistenta data, kommunikation med omvärlden inte fungerar fullt ut (tappad redundans), kraft finns etc.
Nu är jag på gång igen. Satte en microbrytare i källardörren som aktiverar en rörelsesensor där inne. Tänkte även få till att jag får sms vid 22 om källardörren är olåst, då den ibland glöms bort...
Kör med Vera Edge och dörr/fönster brytare från Classe som även kan ta en signal in.
Har ett niotillhållarlås som jag öppnade och limmade in en microbrytare. Borrade ett hål för kabeln i undersidan av kistan.
Sen gjorde jag ett spår under kistan där jag kan dra kabeln. Borrade ett hål till insidan av dörren.
Satte brytaren under handtaget så man inte skall gå emot den så lätt, inte så snyggt draget men är i källarens verkstad....
Kör med Vera Edge och dörr/fönster brytare från Classe som även kan ta en signal in.
Har ett niotillhållarlås som jag öppnade och limmade in en microbrytare. Borrade ett hål för kabeln i undersidan av kistan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen gjorde jag ett spår under kistan där jag kan dra kabeln. Borrade ett hål till insidan av dörren.

Logga in
Skapa konto
Satte brytaren under handtaget så man inte skall gå emot den så lätt, inte så snyggt draget men är i källarens verkstad....

Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 453 inlägg
Snyggt. Vore snäppet snyggare om du tagit upp bakåt i dörren och gömt brytaren där.Larsa skrev:
Nu är jag på gång igen. Satte en microbrytare i källardörren som aktiverar en rörelsesensor där inne. Tänkte även få till att jag får sms vid 22 om källardörren är olåst, då den ibland glöms bort...
[bild]
[bild]
[bild]
Om någon kommer över nyckeln så är det ju inte bra att stänga av larmet med tillhållarlåset, oavsett om avkänningen sitter i låset eller i karmen. Dock är det lätt att komma runt det problemet liksom att någon lyckas bryta upp dörren på ett sätt som larmar av. Enklast är att ha någon sekvens som larmar av, exempelvis lås upp - lås - lås upp inom en viss tid, om det är fel sekvens larmar man inte av och man kan ju också skicka SMS/push om detta händer ifall det inte är du själv som strulade och behövde ett nytt försök. Det är extremt osannolikt att en tjuv av ren tur skulle lyckas låsa upp eller bryta upp dörren på ett sätt som ger godkänd sekvens för att stänga av larmet. En sådan sekvens gör också att man minskar risken för att något elektriskt fel skulle larma av, typ om man har en switch som glappar, något knas med strömförsörjningen som falsktriggar "öppning" etc.
Sekvensen kan förstås göras mer komplicerad om man vill, hanterar man avkänningen via programvara så går det ju att göra precis vad som helst. Man får då något som liknar kodlås men utan att behöva ha något kodlås.
Sekvensen kan förstås göras mer komplicerad om man vill, hanterar man avkänningen via programvara så går det ju att göra precis vad som helst. Man får då något som liknar kodlås men utan att behöva ha något kodlås.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Styra garageport via verisureapp men har inte något larm, går detta?
Villalarm & Hemautomation -
Hur koppla från nätverkskabel till kamera via larmet?
DSC Power PC1864 larm via Telia Bredbandstelefoni (BBT) ?
Larm, hur lång backup via batteri?
Makroaktivering från manöverpanel Wisdom-larm
Villalarm & Hemautomation