17 923 läst · 63 svar
18k läst
63 svar
Åkgräsklippare till "gokart"?
Bor i villaområde och det var nån unge som åkte runt på en "lättad" åkgräsklippare för något år sedan. Nu är han nog moppeburen istället? I alla fall. Det störiga med den var att den var så långsam att det tog evigheter innan den kom ur hörhåll. Så visst går det att göra.
Svärsysterbarnet åker riktig go-cart istället. Hon verkar ha rätt kul!
Svärsysterbarnet åker riktig go-cart istället. Hon verkar ha rätt kul!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Objektet är inköpt. En riktig skönhet!!!
Chansade och köpte en där ägaren tröttnat på att försöka få igång den... Inte speciellt mycket rost, bra däck och hyffsad sits för åldern så tänkte att det blir ett bra start projekt!
Helgens jobb. Bland annat. Slänga bort klippaggregat. Pillra bort alla klistermärken. Gå igenom motorn bytt olja, rengjort luftfilter, fixat fastsättning luftfilter som inte innefattade buntband , fixat nån packning, ställt tillbaka till utgångslägesinställningen på förgasaren. Fixat nytt handtag till startsnöret. I med startgas, en jäkla massa ryck, 17 helvete och 3 satan senare så hostar den igång! Efter varmkörning så gick den helt ok. Ingen vidare tomgång så ska klura ut vilken skruv det är . Jag är rätt kass på motorer .
Barnen är överlyckliga och har provkört. Knappt varit med om att de frivilligt prioriterar bort spel och frågar om vi kan gå ut i garaget.
Nu är det bara att planera svetsjobben. Sitsen ska ned så lågt som möjligt. Ratten måste ned då med och vinklas förstås... Undra om jag kan vinkla hela eller om en rattknut är rätt väg att gå? Ska klura på hur jag får fram växelspaken. Kass att ha bakom ryggen förstås.
Allt ska såklart bli svart i slutändan. Med ELDFLAMES!!!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
M Mikael K. skrev:[bild]
Objektet är inköpt. En riktig skönhet!!!
Chansade och köpte en där ägaren tröttnat på att försöka få igång den... Inte speciellt mycket rost, bra däck och hyffsad sits för åldern så tänkte att det blir ett bra start projekt!
Helgens jobb. Bland annat. Slänga bort klippaggregat. Pillra bort alla klistermärken. Gå igenom motorn bytt olja, rengjort luftfilter, fixat fastsättning luftfilter som inte innefattade buntband , fixat nån packning, ställt tillbaka till utgångslägesinställningen på förgasaren. Fixat nytt handtag till startsnöret. I med startgas, en jäkla massa ryck, 17 helvete och 3 satan senare så hostar den igång! Efter varmkörning så gick den helt ok. Ingen vidare tomgång så ska klura ut vilken skruv det är . Jag är rätt kass på motorer .
Barnen är överlyckliga och har provkört. Knappt varit med om att de frivilligt prioriterar bort spel och frågar om vi kan gå ut i garaget.
Nu är det bara att planera svetsjobben. Sitsen ska ned så lågt som möjligt. Ratten måste ned då med och vinklas förstås... Undra om jag kan vinkla hela eller om en rattknut är rätt väg att gå? Ska klura på hur jag får fram växelspaken. Kass att ha bakom ryggen förstås.
Allt ska såklart bli svart i slutändan. Med ELDFLAMES!!!
Kan bjuda på min första upload på Youtube, 14 år sen...
Nu är jag dåligt insatt i hur den är byggd, men om du sänker och flyttar bak sätet (samt ger det ett ryggstöd) så blir det lättare med wheelies för de små, samtidigt så blir det mindre krångel med en växelspaksförlängning? Sedan borde det väl gå att flytta bak rattstångsfästet och korta det lite om man sätter dit kedja och kugghjul som bibehåller styrmekanismens geometri? (om den är värd att spara?)
Eller var planen att sätta sätet på plattformen och förlänga chassit? Då blir det lite mer spännande att växla.
Eller var planen att sätta sätet på plattformen och förlänga chassit? Då blir det lite mer spännande att växla.
Uppdatering!
Bestämde oss för att kapa av den och förlänga 26 cm. Mer fartkänsla för barnen om de sitter nära marken .
Kommer även förstärka med plåtar längst sidorna så det blir snyggt och stabilare.
Sedan ska vi klura ut hur ratten bäst kortas och vrids ned till lagom läge.
Funderar också på vad jag kan hitta på med motorn... Vill ha lite mer fart. Typ 15-20 km/h. Dreva måste vara lättast..? hur många kugg ska man gå upp?
Vad tror ni om ljuddämpare? Den som sitter är gammal och dämpar typ inget... Vill ha lite tystare. Dum fråga men funkar det som på moppar? Där hade man ju effektljuddämpare... Om jag köper en ljuddämpare anpassad för lite större motor går det då att få den lite tystare och snabbare? Är kass på motorer . En typ moppeljuddämpare hade ju sett coolt ut .
Bestämde oss för att kapa av den och förlänga 26 cm. Mer fartkänsla för barnen om de sitter nära marken .
Kommer även förstärka med plåtar längst sidorna så det blir snyggt och stabilare.
Sedan ska vi klura ut hur ratten bäst kortas och vrids ned till lagom läge.
Funderar också på vad jag kan hitta på med motorn... Vill ha lite mer fart. Typ 15-20 km/h. Dreva måste vara lättast..? hur många kugg ska man gå upp?
Vad tror ni om ljuddämpare? Den som sitter är gammal och dämpar typ inget... Vill ha lite tystare. Dum fråga men funkar det som på moppar? Där hade man ju effektljuddämpare... Om jag köper en ljuddämpare anpassad för lite större motor går det då att få den lite tystare och snabbare? Är kass på motorer . En typ moppeljuddämpare hade ju sett coolt ut .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande. Jag skulle nog har letat en annan stol också så ni får nåt med lite mera ryggstöd. Blir tröttsamt annars att sitta med benen så högt och tvingas tjurhålla fast sig i ratten.M Mikael K. skrev:Uppdatering!
Bestämde oss för att kapa av den och förlänga 26 cm. Mer fartkänsla för barnen om de sitter nära marken .
Kommer även förstärka med plåtar längst sidorna så det blir snyggt och stabilare.
Sedan ska vi klura ut hur ratten bäst kortas och vrids ned till lagom läge.
Funderar också på vad jag kan hitta på med motorn... Vill ha lite mer fart. Typ 15-20 km/h. Dreva måste vara lättast..? hur många kugg ska man gå upp?
Vad tror ni om ljuddämpare? Den som sitter är gammal och dämpar typ inget... Vill ha lite tystare. Dum fråga men funkar det som på moppar? Där hade man ju effektljuddämpare... Om jag köper en ljuddämpare anpassad för lite större motor går det då att få den lite tystare och snabbare? Är kass på motorer . En typ moppeljuddämpare hade ju sett coolt ut .
[bild]
Effektljuddämpare eller annan typ av motortrim tycker jag ni ska skippa. Ni har ju säkert redan mer kraft än de flesta mopeder.
Drev går enkelt att räkna fram hur mycket det ger. Räkna hur många kugg ni har på dreven idag så får ni fram utväxlingen. Och så kollar ni upp vad ni har för toppfart idag att utgå ifrån.
Lite fart kan ni ju såklart också vinna om ni börjar pilla med motorn varvstopp men då på bekostnad av livslängden
M Mikael K. skrev:
mindre drev bak eller större drev fram ger högre topphastighet men den blir ju svagare.
på gokarten räknar vi 1,5km/h per kugg ungefär
Jag skulle också ha riktat in mig på att dreva efter växellådan, tror det är enklast.
Effektljuddämpare skulle jag tro ger mellan 0 och inget i effekt, men ett coolare ljud ska absolut inte underskattas för fartkänslan
Kolla om du kan hitta någon gammal billig ljuddämpare för mc.
Undrar hur ett 1/2" universalknut skulle göra sig för att ändra rattvinkeln?
Edit: universalknut heter det visst
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/krafthylsor/universalknut-12-2000034736
Effektljuddämpare skulle jag tro ger mellan 0 och inget i effekt, men ett coolare ljud ska absolut inte underskattas för fartkänslan
Kolla om du kan hitta någon gammal billig ljuddämpare för mc.
Undrar hur ett 1/2" universalknut skulle göra sig för att ändra rattvinkeln?
Edit: universalknut heter det visst
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/krafthylsor/universalknut-12-2000034736
Uppdatering!
Köpte en likadan klippare till men med fungerande motor. Motorn var dock bytt så osäker på vad det är för motor. Nyare modell Stiga någonting. Bra med en reservdelsmaskin i övrigt.
Nu är den svart, med eldflames. En ihopsvetsad kedja som ratt, en variant på störtbåge, egensvetsat avgasrör m m.
Styrningen löstes med universalknut vilket fungerar kanon. Tack för tippset!
Gör bortåt 15 km/h skulle jag tippa.
Letar just nu efter nytt drev att sätta på växellådan. Typ 13-15 kugg borde bli lagom enligt tips ovan. Vet i fasen vart man hittar det dock. Stiga säljer bara original verkar det som...
Köpte en likadan klippare till men med fungerande motor. Motorn var dock bytt så osäker på vad det är för motor. Nyare modell Stiga någonting. Bra med en reservdelsmaskin i övrigt.
Nu är den svart, med eldflames. En ihopsvetsad kedja som ratt, en variant på störtbåge, egensvetsat avgasrör m m.
Styrningen löstes med universalknut vilket fungerar kanon. Tack för tippset!
Gör bortåt 15 km/h skulle jag tippa.
Letar just nu efter nytt drev att sätta på växellådan. Typ 13-15 kugg borde bli lagom enligt tips ovan. Vet i fasen vart man hittar det dock. Stiga säljer bara original verkar det som...