Behåll den som den är, går den för långsamt är det enkelt att dreva om den för fart.
Man kan alltid bygga om saker men när man gör det har det oftast en förmåga att bli för stort och ta för lång tid, det är ju nu barnen tycker det verkar roligt.
Perfekt att saker går sönder också, så får de lära sig att laga och om man kör som ett svin kommer saker gå sönder, men i detta fall till en mindre kostnad och mindre sura miner från dig då du inte lagt någon tid på den.
 
  • Gilla
Börjes Pöjk och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att just den modellen är ett bra objekt att utgå ifrån.
Enkel och billig teknik.
En sådan vann faktiskt ett 2h-race på ett gärde jag var inblandad i för många år sedan trots att den var långt ifrån snabbast.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag skulle säga att just den modellen är ett bra objekt att utgå ifrån.
Enkel och billig teknik.
En sådan vann faktiskt ett 2h-race på ett gärde jag var inblandad i för många år sedan trots att den var långt ifrån snabbast.
Pratar du om Stigan på bilden längre upp?

Har inte den modellen nån rätt konstig bakaxel, och motoraxeln vertikal, med nån udda variant av drivning?

Har man svets så tror jag det är bättre att bygga något från scratch, än att köpa en halvtaskig gräsklippare...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har man svets så tror jag det är bättre att bygga något från scratch, än att köpa en halvtaskig gräsklippare...
Å andra sidan är det enklare att komma till skott och få nånting som rör sig om man utgår från en halvtaskig gräsklippare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Å andra sidan är det enklare att komma till skott och få nånting som rör sig om man utgår från en halvtaskig gräsklippare.
Sant.. Men ska man köpa en gräsklippare så går det att hitta bättre utgångspunkter..
 
Det är sant. Jag fick för mig att TS hade en klippare över. I Så fall hade jag köpt en trädgårdstraktor med motorn fram istället för en sån där klippare.
 
A
leta en klippare hydrostat drift..

varva motorn rejält och trycka platta i matta så driver den gott(y)
 
M Mikael K. skrev:
Blir ju såklart inte i närheten av en riktig gokart. Tanken är att få med dem i processen. Tänkte behålla det mesta, bara bygga om så sätet hamnar nära marken, ger nån form av fartkänsla. Grabbarna är 12 och 10 så bra att det går sakta.
Om du är seriös med att odla motorintresset, och kan tänka dig att själv lägga tid och pengar på det föreslår jag att ni besöker närmaste kartingklubb. Slå en signal till klubben så kommer ni få lite guidning på plats, eller så åker ni bara dit när det är träning. Det brukar vara en väldigt öppen och hjälpsam stämning på banorna så ni blir nog väl omhändertagna bara ni dyker upp.

Är man 10 och 12 så kör man Mini eller J60, den senare är det bra fart i. När man är 12 kan man även börja köra storkart i j125 - där går det fort såinihelvete. Ett år i j60 för att fatta hur det funkar kan vara bra, många andra som kör började när de var 6.

Det finns mycket beggat att köpa i dessa klasser och det är inte svindyrt. Träna gokart är billigt, tävla är dyrt pga resorna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
[bild] En sån här eller liknande borde vara ganska lätt att bygga om till något roligt till barn! Ta bort stolen så man sitter på batteri/elmotor och sen sänka styret.

Nåt liknande du tänker på?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Klipparen i TS första inlägg har ju typ färdig wheelie-bar!
När vi var yngre så hade min kompis farmor en sådan klippare som bara stod i uthuset, så vi tog av klippagget och försökte bygga om avgassystemet, sen körde vi runt och lekte med den. Gick ju åka lite på bakhjulen om man frestade kopplingen lite vill jag minnas :D

Men det finns ju roligare fordon och mer lämpliga. :p
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Pratar du om Stigan på bilden längre upp?

Har inte den modellen nån rätt konstig bakaxel, och motoraxeln vertikal, med nån udda variant av drivning?

Har man svets så tror jag det är bättre att bygga något från scratch, än att köpa en halvtaskig gräsklippare...
Om jag inte minns alldeles fel så är bakaxeln driven av en kedja, motorn har mycket riktigt vertikal axel och växellådan är också vinkelväxel.
Diffen svetsar man ihop så att man har stel bakaxel.
Klart att det kan bli bättre om man svetsar ihop något eget, men detta har som redan påtalats en ganska kort startsträcka, och det är inte alldeles oviktigt heller.
Det kan också bli jäkla mycket sämre om man svetsar ihop något eget, även om man råkar äga en svets;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Diffen svetsar man ihop så att man har stel bakaxel.
Det brukar inte vara någon riktig diff på dom där, utan bara en typ av frihjulskopplingar som gör att ena hjulet kan snurra fortare än det andra.
 
Kul att det blev snack! :)

Väl medveten om att det skulle gå att få till coolare/bättre lösningar. Och om det blir succe så kanske det blir ett framtida projekt. Nu tänker jag mig att enkelt att komma igång är högprioriterat.

Har tänkt köpa nån gammal klippare så tar gärna emot förslag på vilka som kan vara bra. Just denna tyckte jag såg bra ut av en enda anledning. Ser inte alldeles för komplicerat ut att få ned sätet lågt. Bra för fartkänsla och låg tyngdpunkt för att undvika vältningar. Tyngdpunkten blir rimligen sämre när man slänger bort klippaggregatet...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Om jag inte minns alldeles fel så är bakaxeln driven av en kedja, motorn har mycket riktigt vertikal axel och växellådan är också vinkelväxel.
Diffen svetsar man ihop så att man har stel bakaxel.
Har inte kollat på någon ännu men det låter bra. Såg på nån trimmad variant av just denna på Youtube och där verkade ena bakhjulet driva klart mer... Ett större / eller mindre, minns aldrig vilket :crysmile: drev på bakaxeln borde då ge lite mer fart utan att plåga motorn med högre varv. Och svetsa ihop den då. Bra steg 2 grej att gå vidare med :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som sagt, sikta på en vanlig av "traktormodell"..

Och se till så du har horisontell utgående axel på motorn, då har du större frihet att ta med dig motorn till framtida uppgradering av "carten"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.