En del finlir kvar kan jag tillägga. Plåten fram ska bytas ut. Ny variant av avgasrör planeras. Sonen vill ha ett stort luftfilter ovanför motorn, klurar på om det kan fungera, då behöver jag fixa ett rör med böj... Någon form av belysning ska till. Kylarprydnaden ska bytas, och en döskalle till växelspaksknopp är på g.

Men första av allt drev.

För de som granskar nära. Inget slipjobb utfört i större utsträckning efter svetsning, bara lackat. Den får vara lite "rough".

Och ja, det är onödigt mycket jobb på något som hade blivit klart bättre genom att bara köpa en 4 hjuling eller crosskart. Men arbetet med barnen är själva målet. Det är de som gjort det allra mesta. Med hjälp förstås.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Bort med kedjeratten kan bli väldigt tråkiga skador av sådana annars kul projekt passerat en sådan här med och en trädgårdstraktor med 4 cyl 550 motor på 🤣
 
E
Hade ju varit drömmen när man var kring 10 bast!
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
En del finlir kvar kan jag tillägga. Plåten fram ska bytas ut. Ny variant av avgasrör planeras. Sonen vill ha ett stort luftfilter ovanför motorn, klurar på om det kan fungera, då behöver jag fixa ett rör med böj... Någon form av belysning ska till. Kylarprydnaden ska bytas, och en döskalle till växelspaksknopp är på g.

Men första av allt drev.

För de som granskar nära. Inget slipjobb utfört i större utsträckning efter svetsning, bara lackat. Den får vara lite "rough".

Och ja, det är onödigt mycket jobb på något som hade blivit klart bättre genom att bara köpa en 4 hjuling eller crosskart. Men arbetet med barnen är själva målet. Det är de som gjort det allra mesta. Med hjälp förstås.
Translev kan ha drev som passar eller som kan anpassas.
 
  • Gilla
Bengt Stark
  • Laddar…
klosp11
Kul projekt!

För alla intresserade av bygga något liknade, men kanske inte till sina barn, kolla dessa Nederländska killar;


Och gillar man motorer osv glöm inte att titta deras renovering/provkörning av en stridsvagn 😁

helt fantastiskt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Motorerna i åkgräsklippare är varvtalsreglerade, om du plockar bort den så går den ungefär dubbelt så fort, dock så är inte motorerna byggda för det så det kan rasa.

När man var barn så var man ibland på kompisens landställe där dom hade en gammal stigaåkgräsklippare moddad med en extraspak som lät föraren gå förbi varvtalsregleringen och gasa fullt, jag skulle tro att den kördes så i typ 80% av tiden och just den höll i minst 10 år iaf :) ..Den gräsklipparen fick slita ont som både gräsklippare men ofta även allmän transportör (gärna typ 4 pers på den), dragfordon (ganska stort släp, gärna tugnt lastat) eller bara som allmänt lekfordon - ofta i skogen, helt otroligt att den höll ihop.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klurade också på ratten och skaderisk men det blev så coolt 😎. Grabbarna fick en crosshjälm och crosshandskar som alltid ska vara på. Vilket de bara tyckte blev ännu coolare.

Varvtalsregleringen har jag redan varit på 😁. Har världens märkligaste lösning med 2 gasreglage (bra att få likadana när man har 2 klippare) Ena gasreglaget sköter egentligen bara lufttillförsel. Det andra sköter soppatillförsel. Egentligen ska det sitta små fjädrar som sammankopplar men de var uttänjda och sämre fungerande. Tänker att det ger förståelse för soppa/luft blandning. Ett S*tans varv om man drar fullt i varvtalsregulatorns "pinne".

Ska kolla drevstället. Var förbi en gräsklipparservicebutik igår men han tittade mest märkligt på mig när jag ville ha ett mycket större drev. Jag säljer original sa han😂.

Såg igårkväll när jag passerade den gamla motorn som ligger kvar i ett hörn i garaget att den remskivan är större. Känns krångligare men det kanske går att sno den och sätta på nya motorn? Med risk att det sitter som tusan och jag sabbar något...

Kan tillägga att min fru inte är helt nöjd med att jag snackar trim med grabbarna på 11 och 13 🤣.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Bästa projektet jag sett på länge, lagom farligt för att vara spännande och lärorikt 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hmmm. Jag funderar på om man kan ställa in så små däck i en cykeldator? För det är ju kul att se hur fort det går...
 
VidarH VidarH skrev:
Hmmm. Jag funderar på om man kan ställa in så små däck i en cykeldator? För det är ju kul att se hur fort det går...
Smart!
En hastighetsmätare hade såklart varit coolt! Det måste jag kolla...
 
En hållare för mobilen och lämplig GPS-app?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
richardtenggren
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag är osäker på om det fungerar bra med en gps-baserad hastighetsmätare när det är låga hastigheter på små ytor? Någon som vet?
 
M Mikael K. skrev:
Chansar på att det kan finnas lite kunskap här...

Min son har äntligen visat intresse för nåt annat än gaming. Han har blivit fordonsintresserad.

För att späda på intresset har en tanke dykt upp hos mig.

Köp en gammal åkgräsklippare.
- Släng bort klippaggregatet.
- Skär bort upphöjningen till sätet så man får ned den närmare backen.
- Kapa av, sänk, svetsa ihop rattstaget.
- Fixa störtbåge och svetsa dit
- kanske lysen fram för "syns" skull
- måla allt svart (troligen med eldflames) :)
- fixa bälte
- i framtiden vässa motorn lite så den går lite snabbare

Fastnat för nedanstående modell då den är billig och ser relativt enkel ut att få till nåt gokartliknande.

[bild]

Enda nackdelen jag kan komma på är att jag är helt kass på motorer.

Vid sommarstugan har vi möjlighet att köra enbart på inhägnat område.

vad finns det för fallgropar? Är det genomförbart? Är det korkat? Vad ska jag tänka på?
Nå vid närmare kontroll så kanske ramen/hjulbasen borde ändras/förlängas ca 10-15 cm och förstora remskivan på motorns axel för att få litet fart och fläkt ur gräsklipparen. Styrstångens lutning borde borde ju också lutas mera bakåt. Men helt klart en god ide. Vi gjorde ju vår barntraktor av en Minkomatik 109 3 växlad + h/l växel. Ingen månraket men rolig leksak ändå.
 
useless useless skrev:
Ska den gå fortare än promenadfart så behövs i första hand bättre hjulupphängning och styrning. Men jag har ett liknande projekt på väntelistan själv - En Toro trädgårdstraktor som ska gifta sig med en Rotax 503 med variatordrift så fort jag får lite tid över...
Säg att du tänker behålla klippbordet 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.