Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Ska man passa på att slå till på ett Ajax system nu?..
Eller ska man köpa Powermaster 10 eller Nookbox?
Svaren du får i Ajax-tråden kommer nog vara aningen partiska :)

Jag har haft mitt larm i några månader nu och är riktigt nöjd. Märker aldrig av det, det fungerar som det ska, ser bra ut och det känns som att det kommer uppdateringar hyfsat ofta. Jag kan inte de andra larmen och vet inte vad du är ute efter så svårt att svara på din fråga, men jag och många med mig är väldigt nöjda.

Ska man passa på att slå till på ett Ajax system nu?..
Eller ska man köpa Powermaster 10 eller Nookbox?
Varför skulle du tipsa om Nookbox:rofl:..z-wave integrering rocks..ja ja får fundera vidare

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Varför skulle du tipsa om Nookbox:rofl:..z-wave integrering rocks..ja ja får fundera vidare
Nookbox verkar vara något som dyker upp mer och mer... är nog likvärdigt i pris med Ajax. Designen är dock Ajax överlägsen enligt mig men är som sagt så mkt andra funktioner som väger tyngre

Nookbox verkar vara något som dyker upp mer och mer... är nog likvärdigt i pris med Ajax. Designen är dock Ajax överlägsen enligt mig men är som sagt så mkt andra funktioner som väger tyngre
Jobbar med både nookbox och ajax, men väljer ajax alla dagar i veckan.
Ajax är enligt mitt tycke snyggare, stabilare, enklare och med ett överlägset protokoll (jeweller) för det trådlösa.

Visst nookbox har zigbee och stöd för z-wave, men det finns det andra controllers som hanterar mycket bättre och smidigare.

Största nackdelen med Ajax är att de än så länge inte har API och är helt slutna.
Fast den punkten verkar det kunna bli ändring på framöver. För ett 1 år sedan var de helt inne på det slutna spåret, men nu har man öppnat sinnet för integration med andra system. En sån enkel sak är att nu finns IFTTT med i deras road map och kommer med lite flyt nu redan under hösten.

Tills vidare har jag löst det med en Ajax wallswitch o en fibaro wallplug för att iaf kunna läsa in status armed/disarmed i min Homey.

• Gilla
Huspappan och 1 till
  • Laddar…
Hej, tittat lite på att byta ut mitt verisure mot ajax. Kan man återanvända verisures magnetkontakter på nått vis eller är det att köpa nytt överallt?

Finns det möjlighet att koppla mot yale doorman så jag larmar av när jag slår pinkoden på dörren?

Stödjer det skalskydd så jag kan ha vissa zoner larmade på natten och vissa inte, tex detektorer källare och altandörrar?

A
H hdad skrev:
Hej, tittat lite på att byta ut mitt verisure mot ajax. Kan man återanvända verisures magnetkontakter på nått vis eller är det att köpa nytt överallt?

Finns det möjlighet att koppla mot yale doorman så jag larmar av när jag slår pinkoden på dörren?

Stödjer det skalskydd så jag kan ha vissa zoner larmade på natten och vissa inte, tex detektorer källare och altandörrar?
På dom två första frågorna nej, men på den sista, ja det går.

Framförallt enkelheten med doorman integrationen mot Verisure har gjort att jag fortfarande har kvar mitt Verisure. Hoppas på en lösning på doorman från Ajax. Tyvärr verkar inte just doorman vara så vanlig i övriga Europa (utan man använder andra typer av Yale lås).

• Gilla
hdad
  • Laddar…
Nu har Ajax just bekräftat att den nya utomhusdetektorn MotionProtect Outdoor kommer "this fall".
Iofs bara via en kommentar på fb, men torde tyda på att den är nära

richardtenggren
Hur går det med den nya hub:n?

Hej. Har precis beställt ett grundpaket med knappdisplay samt några extra detektorer. Min tanke är att så småningom kunna bygga vidare på systemet med diverse saker man kan integrera. Jag tittar just nu efter en kameralösning för utomhusbruk. Vilka kameror kan ni rekomendera ? . Kikat lite på Dahua samt deras NVR, men den lösningen verkar kräva POE anslutning vilket skulle göra kabeldragningen minst sagt klurig med tanke på hur jag bor. Hur tar jag reda på hurvida min router klarar en sån anslutning? . Finns det några prisvärda paket med kamera/NVR som funkar mot Ajax ?

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
V Vårtimer skrev:
Hej. Har precis beställt ett grundpaket med knappdisplay samt några extra detektorer. Min tanke är att så småningom kunna bygga vidare på systemet med diverse saker man kan integrera. Jag tittar just nu efter en kameralösning för utomhusbruk. Vilka kameror kan ni rekomendera ? . Kikat lite på Dahua samt deras NVR, men den lösningen verkar kräva POE anslutning vilket skulle göra kabeldragningen minst sagt klurig med tanke på hur jag bor. Hur tar jag reda på hurvida min router klarar en sån anslutning? . Finns det några prisvärda paket med kamera/NVR som funkar mot Ajax ?
Du kan köra wifi-kameror, men då behövs iaf ström fram. Alternativt kör du PoE-kameror där det går o wi-fi där det inte går.
Dahua ger mycket för pengarna och så även hikvision

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
P
Någon som vet när deras relä dyker upp här?

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Du kan köra wifi-kameror, men då behövs iaf ström fram. Alternativt kör du PoE-kameror där det går o wi-fi där det inte går.
Dahua ger mycket för pengarna och så även hikvision

Någon specifik wiki kamera du kan rekomendera ? Inte allt för dyr

Efer lite googling verkar Poe kännas bättre. Men det verkar inte finnas på min router (telias kassa modell med dålig räckvidd) . Vad behöver jag ? Enklast vore väl att köpa en nvr ? Då får jag ju poe portar till kamerorna. För nvr går väl på vanlig 12v adapter. Dahuas vita modell (lite) ser ju ganska liten och stilren ut. Och verkar vilja ha en intern sata disk.

V Vårtimer skrev:
Efer lite googling verkar Poe kännas bättre. Men det verkar inte finnas på min router (telias kassa modell med dålig räckvidd) . Vad behöver jag ? Enklast vore väl att köpa en nvr ? Då får jag ju poe portar till kamerorna. För nvr går väl på vanlig 12v adapter. Dahuas vita modell (lite) ser ju ganska liten och stilren ut. Och verkar vilja ha en intern sata disk.
En PoE-switch får du för runt 500-lappen på tex kjell. Så ingen anledning att byta router egentligen.
En nätverkskabel från routern till PoE-switchen där du kopplar in kamerornas nätverkskablar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.