A anasazi skrev:
Hej,

Enligt supporten på Ajax så ska brandvarnarna meddela vilken av brandvarnarna som blivit utlöst, liknande Nest Protect där den exempelvis säger "Brand i vardagsrummet".
Jag skulle bara vilja kolla med er om detta stämmer och om man får denna typ av notifiering från brandvarnaren eller hubben?
Om ja, fungerar den på svenska också?
Ja om du döper dom olika. Kolla bilden några inlägg upp.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ja om du döper dom olika. Kolla bilden några inlägg upp.
Hej,
Vill bara förtydliga min fråga, är det även notifiering från någon högtalare i hubben eller brandvarnare som talar ut vilken brandvarnare som utlöst utöver notifieringen enligt bilden ovan?
 
A anasazi skrev:
Hej,
Vill bara förtydliga min fråga, är det även notifiering från någon högtalare i hubben eller brandvarnare som talar ut vilken brandvarnare som utlöst utöver notifieringen enligt bilden ovan?
Nej, det är inget talat meddelande.
Man kan välja om bara den detektorn som löser ut ska tjuta (+sirener) eller om alla ska tjuta samtidigt. Men man ser i app'en och push (även i sms) vilken som larmar
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
@Erik Hellgren har mailat dig två gånger. Inte hört något ifrån dig. Är det fortfarande semester?

Ledsen för att lyfta det här. Men vet att du hänger här.
 
Ritning av ett hus med olika färgade prickar markerande planerade platser för säkerhetssensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Funderar på att installera Ajax funderar på om jag tänker rätt. Bifogar en bild på huset.
Röda prickar är öppningsbara fönster, vissa är dubbel fönster. Tänker door protect på singel fönster samt plus på dubbel. Förslag på sensorer att tråda från plusen.
Blå prickar är dörrar door protect borde väl räcka här? Fungerar det att sätta på en garageport?
Svarta prickar är fasta fönster tänkte inte göra något med dem.
Grön prick här tänkte jag sätta rörelse sensor. Tror ni det finns behov av flera?
Tänkte även köpa en street och en home siren.
Tänker jag rätt?
 
J Jazman skrev:
[bild]
Hej
Funderar på att installera Ajax funderar på om jag tänker rätt. Bifogar en bild på huset.
Röda prickar är öppningsbara fönster, vissa är dubbel fönster. Tänker door protect på singel fönster samt plus på dubbel. Förslag på sensorer att tråda från plusen.
Blå prickar är dörrar door protect borde väl räcka här? Fungerar det att sätta på en garageport?
Svarta prickar är fasta fönster tänkte inte göra något med dem.
Grön prick här tänkte jag sätta rörelse sensor. Tror ni det finns behov av flera?
Tänkte även köpa en street och en home siren.
Tänker jag rätt?
Varför DoorProtect Plus på dubbelfönster, men vanliga DoorProtect på singelfönster?
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Varför DoorProtect Plus på dubbelfönster, men vanliga DoorProtect på singelfönster?
Det var jag som inte läst ordentligt trodde det bara var plus som gick att koppla på en sensor till på. Då blir det vanliga på alla fönster. Tack för på pekandet :) några andra synpunkter?
Björn
 
Jättenöjd med min kamerainstallation som gjordes i helgen, ingen inspelning men funderar på att lägga till det längre fram.

Köpte en sån här inne: Dahua IPC-EW4431-ASW 4MP Panorama POE WIFI Fisheye IP Camera built-in MIC SD card slot Audio Alarm Interface DH-IPC-EW4431-ASW

Och två : Dahua IPC-HDW4433C-A 4MP Starlight Camera Built-in MIC IR 50m network IP Camera Support POE replace IPC-HDW4431C-A cctv camera för utomhusbruk.

Mycket bra bild, även om min mobila uppkoppling på landet inte orkar med strömmad 4K... Fick ställa ner den till 720p.

Lite störigt att kamerorna inte har DHCP från start, utan alla vill ha 192.168.1.108, lite fix i ett program från Dahua löste det.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jättenöjd med min kamerainstallation som gjordes i helgen, ingen inspelning men funderar på att lägga till det längre fram.

Köpte en sån här inne: Dahua IPC-EW4431-ASW 4MP Panorama POE WIFI Fisheye IP Camera built-in MIC SD card slot Audio Alarm Interface DH-IPC-EW4431-ASW

Och två : Dahua IPC-HDW4433C-A 4MP Starlight Camera Built-in MIC IR 50m network IP Camera Support POE replace IPC-HDW4431C-A cctv camera för utomhusbruk.

Mycket bra bild, även om min mobila uppkoppling på landet inte orkar med strömmad 4K... Fick ställa ner den till 720p.

Lite störigt att kamerorna inte har DHCP från start, utan alla vill ha 192.168.1.108, lite fix i ett program från Dahua löste det.
Börja med att stoppa in sd-kort i kamerorna (ganska säker på att båda modellerna har det) så har du iaf edge storage tills du kommer på hur du vill göra

Fischeye'n har jag aldrig pillat med, men den andra är grymt prisvärd vet jag (y)

Om du inte redan gjort det, kan du köra substream in i Ajax för att spara bandbredd o sen låta dom lagra på full upplösning
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Börja med att stoppa in sd-kort i kamerorna (ganska säker på att båda modellerna har det) så har du iaf edge storage tills du kommer på hur du vill göra

Fischeye'n har jag aldrig pillat med, men den andra är grymt prisvärd vet jag (y)

Om du inte redan gjort det, kan du köra substream in i Ajax för att spara bandbredd o sen låta dom lagra på full upplösning
Dome-kamerorna har inte SD, men tänkte stoppa in ett i kameran inne. Hur bra funkar kamerornas inbyggda funktion för att bara spela in vid händelse? Vad ska man välja? Ljud, rörelse?

Kom också på att jag kunde köra substream! Kanonbra funktion!

Inne på Dahuas lilla snygga NVR, typ 1000 kr från Aliexpress och sen en 2TB disk typ WD Purple för 1000 kr...

har lantställe så det är mycket värt att bara kunna titta runt lite på distans.
 
Solar har kampanj på Ajax start paket denna vecka

Kan vara bra att veta för den som går i köp tankar. Läge att prisförhandla med åf om dom inte redan har sänkt sitt pris
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Dome-kamerorna har inte SD, men tänkte stoppa in ett i kameran inne. Hur bra funkar kamerornas inbyggda funktion för att bara spela in vid händelse? Vad ska man välja? Ljud, rörelse?

Kom också på att jag kunde köra substream! Kanonbra funktion!

Inne på Dahuas lilla snygga NVR, typ 1000 kr från Aliexpress och sen en 2TB disk typ WD Purple för 1000 kr...

har lantställe så det är mycket värt att bara kunna titta runt lite på distans.
I spec'en på IPC-HDS4433C-A står micro sd card 128GB med. Dubbelkolla det.

Dahuas lilla nvr är enkel o fungerar bra.
Sätt kamerorna på motion. Visst du kommer få en hel del blandat så som att solen går i moln etc, men hellre för mycket inspelat än för lite
 
daneriks daneriks skrev:
Solar har kampanj på Ajax start paket denna vecka

Kan vara bra att veta för den som går i köp tankar. Läge att prisförhandla med åf om dom inte redan har sänkt sitt pris
Har du nån prisbild,normalpris på start pkt är väl ca 2990:- men hur är det med De uppdaterade prylarna? Är i köpas tankar nu börjar mörkret komma.


Edit: 2690:- alarmshoppen såg jag nu.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har du nån prisbild,normalpris på start pkt är väl ca 2990:- men hur är det med De uppdaterade prylarna? Är i köpas tankar nu börjar mörkret komma.


Edit: 2690:- alarmshoppen såg jag nu.
Såg att säkerhetsbyggarna tar 2590:- nu så det verkar ganska lika
 
Ska man passa på att slå till på ett Ajax system nu?..
Eller ska man köpa Powermaster 10 eller Nookbox?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.