A
D DMOL skrev:
Räcker med att grannen köper en sån här så slutar era larm fungera
[länk]
Intressant. Finns risk det risk för att det slutar fungera eller ”garanterat” att det slutar att fungera? Känns i så fall som det borde vara ett problem med gardena klipparen?
 
Jag är övertygad om att Husqvarna/Gardena, visa av erfarenheter, har kört sina prylar genom alla tillgängliga tester och certifieringar och har klara papper på att grejorna är OK.
Prylar på 868 MHz-bandet får bara sända i korta intervall, men med alla radiosystem så kan störningar uppstå.
Det är priset man betalar för att slippa kabeldragning.
 
D
E etompau skrev:
Jag är övertygad om att Husqvarna/Gardena, visa av erfarenheter, har kört sina prylar genom alla tillgängliga tester och certifieringar och har klara papper på att grejorna är OK.
Prylar på 868 MHz-bandet får bara sända i korta intervall, men med alla radiosystem så kan störningar uppstå.
Det är priset man betalar för att slippa kabeldragning.
Jojo, men de är inte de enda tillverkarna som använder radiosändning. Störningar finns överallt i de flesta radiosystem, var ju därför man fick överge 433-bandet när garageportöppnarna började störde ut allt. :rofl:
 
Känns ju inte så tryggt på 868 MHz bandet längre...:worried:
Någon som vet ytterligare band som larmen använder? förutom 433 då...
 
D DMOL skrev:
Jojo, men de är inte de enda tillverkarna som använder radiosändning. Störningar finns överallt i de flesta radiosystem, var ju därför man fick överge 433-bandet när garageportöppnarna började störde ut allt. :rofl:
Dock lät det lite som att just dessa gardenaklippare är de som enkelt stör ut trådlösa larmsystem.
Att där finns en trade-off när det kommer till säker kommunikation i dessa larmsystem råder inga tveksamheter om. Tillverkare och insatta användare har accepterat detta.
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Känns ju inte så tryggt på 868 MHz bandet längre...:worried:
Någon som vet ytterligare band som larmen använder? förutom 433 då...
Jag har inte sett några andra trådlösa konsumentlarm som nyttjar andra frekvenser.
Vill du undvika detta problem så är det trådansluta sensorer som gäller.
 
E etompau skrev:
Jag har inte sett några andra trådlösa konsumentlarm som nyttjar andra frekvenser.
Vill du undvika detta problem så är det trådansluta sensorer som gäller.
Jo men inte så lätt med trådanslutna när man precis är klart med renovering...Skulle såklart tänkt till före :sweat:
Utanpåliggande kablar till larm genom hela huset blir nog inte så populärt...
 
E
868,6-868,7 är enligt PTS reserverade för larmöverföring. Betyder det att godkänd utrustning som inte är larm inte ska störa larm utrustning som använder 868,6-868,7?
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Misstänker att det kan vara samma problematik som du hade med fuktsensorn tidigare som jag svarade på, men att denna inte krockade "lika mycket" som fuktdet gjorde. Eller helt enkelt en yttre störning av något slag.

Skriver det igen ifall några nya läser, plus ett tips jag fått från Ajax.
Jeweller protokollet är väldigt smart, men på en punkt är den "dum". Hub'en bestämmer hur ofta enheterna ska polla tex var 12s (som är det kortaste intervallet). Den skickar då en order till varje detektor som ansluts att polla var 12e sekund. Detektorerna i sig är dumma så har man otur så kommer två eller flera detektorer försöka polla exakt samma sekund.
Sitter de då också kanske i linje med varandra från hub'en kan det bli så att en detektors pollningar döljs av de andras.

Oftast fungerar det bra att starta om den Detektor som stökar då den kommer börja polla direkt efter omstart och sannolikheten är låg att den ska hamna i exakt samma intervall igen.

Tipset jag fick från Ajax om man upplever att detta är ett återkommande större problem (större sannolikhet med många enheter) är att ställa upp pollningsintervallet i jeweller till max. Sedan starta om enheterna och därefter ställa ner intervallet igen. Då varje enhet räknar ned från senaste pollning.

Icke att glömma är att det faktiskt finns mycket störningar även på 868-bandet.
Då gör faktiskt Ajax rätt som meddelar det till skillnad från många andra trådlösa system.

Bara någon vecka sedan jag vaknade av att Ajax tappade kontakten med 3 olika enheter i princip samtidigt. For upp, men kunde först inte se något konstigt. När jag,sedan gick ut på baksidan hör jag hur ett gäng maskiner åker sakta nere på landsvägen 75-100m bort o klipper gräs/sly i dikeskanten.
Efter att de passerat var alla enheter online igen, men ett par timmar senare händer exakt samma sak fast då bara med 2 enheter när maskinerna kommer tillbaka åt andra hållet.
Ingen aning vad de har för typ av radiosändare, men någonting måste det varit.
Tack, jag får prova detta. Har en dörrsensor i garaget som jag har problem med. Den ligger på 2 signal oftast, men från och till så tappar den kontakt med hub. Avståndet är cirka 6-7m till hubben, men går i nästan rak linje genom garagevägg samt att där sitter en dörrsensor till den andra porten som signalen går genom.
Jag har provat byta till en annan sensor, men gjorde ingen större förändring.
Det som känns lite konstigt är att andra sensorn fungerar utan problem och har full signal (har visserligen 2-3m kortare avstånd).
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Misstänker att det kan vara samma problematik som du hade med fuktsensorn tidigare som jag svarade på, men att denna inte krockade "lika mycket" som fuktdet gjorde. Eller helt enkelt en yttre störning av något slag.

Skriver det igen ifall några nya läser, plus ett tips jag fått från Ajax.
Jeweller protokollet är väldigt smart, men på en punkt är den "dum". Hub'en bestämmer hur ofta enheterna ska polla tex var 12s (som är det kortaste intervallet). Den skickar då en order till varje detektor som ansluts att polla var 12e sekund. Detektorerna i sig är dumma så har man otur så kommer två eller flera detektorer försöka polla exakt samma sekund.
Sitter de då också kanske i linje med varandra från hub'en kan det bli så att en detektors pollningar döljs av de andras.

Oftast fungerar det bra att starta om den Detektor som stökar då den kommer börja polla direkt efter omstart och sannolikheten är låg att den ska hamna i exakt samma intervall igen.

Tipset jag fick från Ajax om man upplever att detta är ett återkommande större problem (större sannolikhet med många enheter) är att ställa upp pollningsintervallet i jeweller till max. Sedan starta om enheterna och därefter ställa ner intervallet igen. Då varje enhet räknar ned från senaste pollning.

Icke att glömma är att det faktiskt finns mycket störningar även på 868-bandet.
Då gör faktiskt Ajax rätt som meddelar det till skillnad från många andra trådlösa system.

Bara någon vecka sedan jag vaknade av att Ajax tappade kontakten med 3 olika enheter i princip samtidigt. For upp, men kunde först inte se något konstigt. När jag,sedan gick ut på baksidan hör jag hur ett gäng maskiner åker sakta nere på landsvägen 75-100m bort o klipper gräs/sly i dikeskanten.
Efter att de passerat var alla enheter online igen, men ett par timmar senare händer exakt samma sak fast då bara med 2 enheter när maskinerna kommer tillbaka åt andra hållet.
Ingen aning vad de har för typ av radiosändare, men någonting måste det varit.
Tack för förtydligande Erik.

Jag tycker att Ajax kan bättre här. De kan inte vara rimligt att kunderna ska behöva "bry sig". Systemet borde kunna hålla koll på intervallerna och på så sätt sprida ut de bättre om det nu anses vara nödvändigt. Men det är bra att det kanske finns något som vi slutanvändare kan prova om de fortsätter krångla.

En del är inne på störningar här. Jag tror jag är skonad ifrån störningar ifrån andra grannar. Jag tittade på störningarna inne i Ajax Appen. Där står det 100 / 99. Antar att det är så nära perfekt de kan bli där jag bor. Det finns inga andra hus supernära. Och de som finns är nog relativt analoga utan någon större trafik. Det enda som stör hemma hos mig eventuellt är nog alla mina zigbee och zwave prylar i så fall om nåt.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
...
Jeweller protokollet är väldigt smart, men på en punkt är den "dum". Hub'en bestämmer hur ofta enheterna ska polla tex var 12s (som är det kortaste intervallet). Den skickar då en order till varje detektor som ansluts att polla var 12e sekund. Detektorerna i sig är dumma så har man otur så kommer två eller flera detektorer försöka polla exakt samma sekund.
Sitter de då också kanske i linje med varandra från hub'en kan det bli så att en detektors pollningar döljs av de andras.

Oftast fungerar det bra att starta om den Detektor som stökar då den kommer börja polla direkt efter omstart och sannolikheten är låg att den ska hamna i exakt samma intervall igen.

Tipset jag fick från Ajax om man upplever att detta är ett återkommande större problem (större sannolikhet med många enheter) är att ställa upp pollningsintervallet i jeweller till max. Sedan starta om enheterna och därefter ställa ner intervallet igen. Då varje enhet räknar ned från senaste pollning.
...
.
Erik, att Ajax ger denna typ av av råd är skrattretande. Det är naturligtvis grundläggande för alla radioprotokoll värda namnet, att hantera konflikter i luften. Görs normalt med att alla telegram handskakas och sänds om med slumpvis tidsfördröjning tills det nått fram till mottagaren. Att användaren själv ska behöva tänka på att starta upp enheterna i viss ordning och med vissa intervaller är rent trams. Även om du sätter en fix pollningsintervall, typ 12 sek, så kommer enheterna driva i tiden i förhållande till varandra så förr eller senare kommer de ändå konflikta med varandra. Förutom "keep-alive"-meddelandena så skickas ju dessutom spontana händelser lite då och då. Det är dock riktigt att konfliktrisken ökar med antalet enheter. Men minst hundra enheter klarar de flesta radioprotokoll av. Beror i hög grad på telegramlängd och "baudrate" i luften.
Nu tror jag dock inte att Ajax protokoll inte har stöd att hantera detta på ett korrekt sätt, utan det är nog snarare deras support som försökt komma med detta "intelligenta" tips för att bortförklara något annat problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är skillnaden mellan andra system på marknaden.
Ta t.ex. populära DSC Power Neo och även Visonics centraler som kör med Power-G protokollet.
Där är default-tiden på pollning/tappad detektor 2 timmar och kortaste tiden man kan ställa ner den till är 1 timme (enheterna skickar "I'm alive" var 15 min).
RF-störning ska vara konstant i 30s av ett 60s intervall för att fellarm ska lösa ut.

Vet faktiskt inget annat trådlöst system som har så pass täta pollningar som Ajax.

Så det som upplevs som ett problem behöver egentligen inte vara ett problem utan systemet gör rätt.
Skillnaden är att grannen med tex ett DSC Neo är lyckligt ovetande o tycker därför att han har ett riktigt stabilt system.

Radiostörningar kan komma av många olika orsaker, läs tex denna länk om robotgräsklippare
https://www.elsakerhetsverket.se/om...rasklippare--en-tradgardshjalp-som-kan-stora/
 
  • Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
En annan fråga. Jag har fått den nya uppdateringen 2.6. Jag slog på att jag vill ha fördröjd på och avlarmning vid nattlarm. Vi har nämligen en larmpanel. Men en sak som är rätt knäpp här. När man använder den portabla fjärrkontrollen så tillämpas fördröjd pålarmning med följdeffekt att det piper i inomhus sirenerna under pålarmning. De blir ju mindre populärt att inomhus sirenen står och piper i ett par sekunder när frugan har somnat och jag har glömt att larma på. Samma beteende inträffar även då man larmar på med appen så klart.

Finns det något sätt där man kan larma av och på nattlarm utan fördröjning med fjärrkontroll och App men inte då man använder panelen? Vid vanlig pålarmning så stör de mig inte att de piper. Men jag vill inte väcka hela huset för jag väljer att larma på för natten.
 
Ni som har haft Ajax ett tag, är ni nöjda? Vilket system ska jag köpa...blir lite fundersam när jag läser om störningar mellan sensorer som skickar pollning?! samtidigt osv
Är Ajax säkrare än Power Neo? och Visonic pm 10?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.