Gissar att så är fallet men bäst att dubbelkolla; är det samma fäste till DoorProtect och DoorProtect Plus så man bara kan byta ut befintliga?
 
Ajax har släppt en youtube video, där de går igenom nyheterna i Hub OS Malevich 2.6.
 
Hittar ingen info men visst går det att byta batteri i alla delarna i Ajax larm?
 
Tips på prisvärd wifi utomhuskamera till Ajax-systemet?
 
L Lund skrev:
Hittar ingen info men visst går det att byta batteri i alla delarna i Ajax larm?
Inga problem att byta batterier.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Det verkar inte finnas någon IP-klassad pir. Jag tänkte ha en i garaget, för det mesta ouppvärmt och växlande temperatur.

Skulle det kunna vara ett problem? Tänkte om man kunde använda deras vanliga PIR.
 
Fråga nummer 2.

Ajax Hub Plus, är det värt att vänta? De har fortfarande inte släppt något lanseringsdatum, verkar ta hur lång tid som helst.
 
E frosten skrev:
Det verkar inte finnas någon IP-klassad pir. Jag tänkte ha en i garaget, för det mesta ouppvärmt och växlande temperatur.

Skulle det kunna vara ett problem? Tänkte om man kunde använda deras vanliga PIR.
Där hade jag i så fall satt MotionProtect Plus dvs kombinerad PIR/MW.
Räkna med att batteritiden minskas om det är ouppvärmt. Så du kanske får byta varje eller vartannat år.
Kör själv 2st DoorProtect i ouppvärmda utrymmen. Inga problem i vintras.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Tips på prisvärd wifi utomhuskamera till Ajax-systemet?
Dahua IPC-HFW1320S-W
Fungerar klockrent med Ajax
 
Ajax har funkat nu felfritt i ett par veckor. Nu precis så sa systemet att de har tappat kontakt med en av mina doorprotect plus. Vad kan man prova nu för att få igång anslutning igen?

Känns ju rätt b att systemet har såna här problem typ.
 
Chaly
Kendobendo Kendobendo skrev:
Ajax har funkat nu felfritt i ett par veckor. Nu precis så sa systemet att de har tappat kontakt med en av mina doorprotect plus. Vad kan man prova nu för att få igång anslutning igen?

Känns ju rätt b att systemet har såna här problem typ.
Sitter den vid en dörr som ofta slås igen relativt hårt?

Jag hade nog monterat min lite tight mot magneten och den hade åkt på en smäll vid någon hård dörrstängning så att den gått isär lite (jag skyller den omilda dörrbehandlingen på äldsta dottern...)
Det gjorde i sin tur att den tappade kontakt då den tappade kontakt med det interna batteriet. Strax därpå rasade den ner och bara bakre höljet satt kvar uppe.

Satte tillbaka och bättrade på avståndet mellan magnet och kontakt och det har inte upprepats.
 
Chaly Chaly skrev:
Sitter den vid en dörr som ofta slås igen relativt hårt?

Jag hade nog monterat min lite tight mot magneten och den hade åkt på en smäll vid någon hård dörrstängning så att den gått isär lite (jag skyller den omilda dörrbehandlingen på äldsta dottern...)
Det gjorde i sin tur att den tappade kontakt då den tappade kontakt med det interna batteriet. Strax därpå rasade den ner och bara bakre höljet satt kvar uppe.

Satte tillbaka och bättrade på avståndet mellan magnet och kontakt och det har inte upprepats.
Denna sitter på ett fönster som aldrig öppnas inne i mitt pannrum. Jag provade att starta om den och då kom den online igen. Jag hoppas verkligen att detta inte ska behövas göras varje 3-6månader. :worried:
 
Chaly
Kendobendo Kendobendo skrev:
Denna sitter på ett fönster som aldrig öppnas inne i mitt pannrum. Jag provade att starta om den och då kom den online igen. Jag hoppas verkligen att detta inte ska behövas göras varje 3-6månader. :worried:
Nä, det ska man ju inte behöva. Du får hålla koll på den lille rackarn och bråkar den igen så skulle jag prata med säljaren om ev. utbyte...
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Ajax har funkat nu felfritt i ett par veckor. Nu precis så sa systemet att de har tappat kontakt med en av mina doorprotect plus. Vad kan man prova nu för att få igång anslutning igen?

Känns ju rätt b att systemet har såna här problem typ.
Misstänker att det kan vara samma problematik som du hade med fuktsensorn tidigare som jag svarade på, men att denna inte krockade "lika mycket" som fuktdet gjorde. Eller helt enkelt en yttre störning av något slag.

Skriver det igen ifall några nya läser, plus ett tips jag fått från Ajax.
Jeweller protokollet är väldigt smart, men på en punkt är den "dum". Hub'en bestämmer hur ofta enheterna ska polla tex var 12s (som är det kortaste intervallet). Den skickar då en order till varje detektor som ansluts att polla var 12e sekund. Detektorerna i sig är dumma så har man otur så kommer två eller flera detektorer försöka polla exakt samma sekund.
Sitter de då också kanske i linje med varandra från hub'en kan det bli så att en detektors pollningar döljs av de andras.

Oftast fungerar det bra att starta om den Detektor som stökar då den kommer börja polla direkt efter omstart och sannolikheten är låg att den ska hamna i exakt samma intervall igen.

Tipset jag fick från Ajax om man upplever att detta är ett återkommande större problem (större sannolikhet med många enheter) är att ställa upp pollningsintervallet i jeweller till max. Sedan starta om enheterna och därefter ställa ner intervallet igen. Då varje enhet räknar ned från senaste pollning.

Icke att glömma är att det faktiskt finns mycket störningar även på 868-bandet.
Då gör faktiskt Ajax rätt som meddelar det till skillnad från många andra trådlösa system.

Bara någon vecka sedan jag vaknade av att Ajax tappade kontakten med 3 olika enheter i princip samtidigt. For upp, men kunde först inte se något konstigt. När jag,sedan gick ut på baksidan hör jag hur ett gäng maskiner åker sakta nere på landsvägen 75-100m bort o klipper gräs/sly i dikeskanten.
Efter att de passerat var alla enheter online igen, men ett par timmar senare händer exakt samma sak fast då bara med 2 enheter när maskinerna kommer tillbaka åt andra hållet.
Ingen aning vad de har för typ av radiosändare, men någonting måste det varit.
 
Intressant om störningar /trafik på 868-bandet. Vad är det senaste bandet nyare larm kör på?
Väljer mellan visonic och Ajax hemlarm. Vet ej vilket jag ska välja då Ajax inte har egna kameror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.