Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
De har i alla fall bekräftat (via sin fb-sida) att koppling mot IFTTT finns i deras roadmap under andra halvan av detta år.
De hade ju varit grymt. Frågan är vad exakt som de kommer exponera emot IFTTT. Initialt så hade ju bara status på om larmet är på/av räckt för mycket kul. Men ju mer ju bättre så länge de är i read-only. :)

Då ska jag sätta igång och konfigurera prylarna.

• Olika säkerhets- och smarta hem-enheter från Ajax utlagda på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
Jag har lite problem med en vattensensor som tappar kontakten ibland. När den väl är ansluten så har den 2 av 3 i signal. Är det något man kan prova ändra på?

Stör mig på den permanenta notifikationen med appen. Kan man slippa den på något sätt, som ändå inte gör så man missar viktiga notifikationer?

Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag har lite problem med en vattensensor som tappar kontakten ibland. När den väl är ansluten så har den 2 av 3 i signal. Är det något man kan prova ändra på?

Stör mig på den permanenta notifikationen med appen. Kan man slippa den på något sätt, som ändå inte gör så man missar viktiga notifikationer?
Angående fuktdetektorn,
Prova att starta om den.
Egentligen det enda som är "dumt" med Jeweller protokollet.
När en enhet ansluts till hub:en så skickar den ut info till detektorn som säger "Vi ska pinga tex var 36:e sekund" och det blir då var 36:e sekund från att enheten anslöts, men den tar ingen hänsyn till att flera enheter kanske ska pinga/kommunicera exakt samtidigt då.

Känns som det blev en rörig förklaring, men hur som helst. Prova att stänga av och sätta på detektorn igen :D

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Angående fuktdetektorn,
Prova att starta om den.
Egentligen det enda som är "dumt" med Jeweller protokollet.
När en enhet ansluts till hub:en så skickar den ut info till detektorn som säger "Vi ska pinga tex var 36:e sekund" och det blir då var 36:e sekund från att enheten anslöts, men den tar ingen hänsyn till att flera enheter kanske ska pinga/kommunicera exakt samtidigt då.

Känns som det blev en rörig förklaring, men hur som helst. Prova att stänga av och sätta på detektorn igen :D
Jag provar och återkommer.

Jag ändrade i appen och stängde av "keep-alive" då försvann den permanenta notifikationen. Gjorde jag något dumt nu kanske? Jag vill ju få en notifikationen när något har hänt, inte en hela tiden.

Hej har i stort sett bestämt mig för Ajax larm, har idag ett bosch easy trådlöst, men det börjar strula en del. Min fundering är om det går att återanvända någon av sirenerna, då dessa är trådade?

Björn

J Jazman skrev:
Hej har i stort sett bestämt mig för Ajax larm, har idag ett bosch easy trådlöst, men det börjar strula en del. Min fundering är om det går att återanvända någon av sirenerna, då dessa är trådade?

Björn
Du kan använda dom eventuellt om du kan få dom att låta bara om du släpper på ström. Då kan du använda ajax relä switch å låta den utlösa vid larm.

Jag har inte provat mitt relä ännu men på ett teoretisktplan så borde de funka.

Är det bara jag som tycker att en centralenhet i ett larmsystem ska ha åtminstone en reläutgång och en ingång för potentialfria signaler?

E etompau skrev:
Är det bara jag som tycker att en centralenhet i ett larmsystem ska ha åtminstone en reläutgång och en ingång för potentialfria signaler?
Framtiden är trådlös.

Kendobendo Kendobendo skrev:
Framtiden är trådlös.
Så är det nog, åtminstone i konsumentsegmentet. Men ändock, ett relä och en plint för externa signaler kan vara bra för diverse olika lösningar.

E etompau skrev:
Du kan ha hur mkt reläer du vill. Ajax är ett trådlöst larm.
E etompau skrev:
Så är det nog, åtminstone i konsumentsegmentet. Men ändock, ett relä och en plint för externa signaler kan vara bra för diverse olika lösningar.
Du kan koppla in hur mkt reläer som helst, samt så finns det bryggor för extern, 3 part anslutningar.

G guggen skrev:
Du kan ha hur mkt reläer du vill. Ajax är ett trådlöst larm.

Du kan koppla in hur mkt reläer som helst, samt så finns det bryggor för extern, 3 part anslutningar.
Jo jag har sett att det finns moduler för att att trådlöst ansluta signaler etc.
Men har dock ändå uppfattningen att det borde finnas någon fysisk in/utgång på centralenheten.

E etompau skrev:
Jo jag har sett att det finns moduler för att att trådlöst ansluta signaler etc.
Men har dock ändå uppfattningen att det borde finnas någon fysisk in/utgång på centralenheten.
Inte riktigt vad du vill ha men alla magnetkontakter har stöd för extern input också. Om du exempelvis har en gammal kanelslinga för dina fönster men du har inget för din dörr, då kan du sätta en doorprotect plus på dörren och koppla kabeln till magnetkontakten också, och allt är så skyddat.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Gå in på Ajax hemsida och rösta på en hybridhub. Ligger med i listan över framtida önskemål på systemet.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Imorgon åker jag iväg i ett par dagar. Frugan är lite nojig så jag fick fixa en sensor lite snabbt innan jag åker så hon får lite trygghet. Så här blir det då man har lite bråttom.

Pluspoäng för kreativitet åtminstone?

• Improviserad säkerhetssensor monterad på köksbänk, staplade färgburkar med påsatte rörelsedetektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.