685 302 läst · 2 879 svar
685k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
De hade ju varit grymt. Frågan är vad exakt som de kommer exponera emot IFTTT. Initialt så hade ju bara status på om larmet är på/av räckt för mycket kul. Men ju mer ju bättre så länge de är i read-only.Erik Hellgren skrev:
Jag har lite problem med en vattensensor som tappar kontakten ibland. När den väl är ansluten så har den 2 av 3 i signal. Är det något man kan prova ändra på?
Stör mig på den permanenta notifikationen med appen. Kan man slippa den på något sätt, som ändå inte gör så man missar viktiga notifikationer?
Stör mig på den permanenta notifikationen med appen. Kan man slippa den på något sätt, som ändå inte gör så man missar viktiga notifikationer?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Angående fuktdetektorn,Kendobendo skrev:Jag har lite problem med en vattensensor som tappar kontakten ibland. När den väl är ansluten så har den 2 av 3 i signal. Är det något man kan prova ändra på?
Prova att starta om den.
Egentligen det enda som är "dumt" med Jeweller protokollet.
När en enhet ansluts till hub:en så skickar den ut info till detektorn som säger "Vi ska pinga tex var 36:e sekund" och det blir då var 36:e sekund från att enheten anslöts, men den tar ingen hänsyn till att flera enheter kanske ska pinga/kommunicera exakt samtidigt då.
Känns som det blev en rörig förklaring, men hur som helst. Prova att stänga av och sätta på detektorn igen
Jag provar och återkommer.Erik Hellgren skrev:Angående fuktdetektorn,
Prova att starta om den.
Egentligen det enda som är "dumt" med Jeweller protokollet.
När en enhet ansluts till hub:en så skickar den ut info till detektorn som säger "Vi ska pinga tex var 36:e sekund" och det blir då var 36:e sekund från att enheten anslöts, men den tar ingen hänsyn till att flera enheter kanske ska pinga/kommunicera exakt samtidigt då.
Känns som det blev en rörig förklaring, men hur som helst. Prova att stänga av och sätta på detektorn igen
Jag ändrade i appen och stängde av "keep-alive" då försvann den permanenta notifikationen. Gjorde jag något dumt nu kanske? Jag vill ju få en notifikationen när något har hänt, inte en hela tiden.
Du kan använda dom eventuellt om du kan få dom att låta bara om du släpper på ström. Då kan du använda ajax relä switch å låta den utlösa vid larm.J Jazman skrev:
Jag har inte provat mitt relä ännu men på ett teoretisktplan så borde de funka.
Du kan ha hur mkt reläer du vill. Ajax är ett trådlöst larm.E etompau skrev:
Du kan koppla in hur mkt reläer som helst, samt så finns det bryggor för extern, 3 part anslutningar.E etompau skrev:
Jo jag har sett att det finns moduler för att att trådlöst ansluta signaler etc.G guggen skrev:
Men har dock ändå uppfattningen att det borde finnas någon fysisk in/utgång på centralenheten.
Inte riktigt vad du vill ha men alla magnetkontakter har stöd för extern input också. Om du exempelvis har en gammal kanelslinga för dina fönster men du har inget för din dörr, då kan du sätta en doorprotect plus på dörren och koppla kabeln till magnetkontakten också, och allt är så skyddat.E etompau skrev:
Imorgon åker jag iväg i ett par dagar. Frugan är lite nojig så jag fick fixa en sensor lite snabbt innan jag åker så hon får lite trygghet. Så här blir det då man har lite bråttom.
Pluspoäng för kreativitet åtminstone?
Pluspoäng för kreativitet åtminstone?