E erimos skrev:
Återkoppla när du testat. Inte att få inbrott utan monterat och härjat lite med dörren:)
Nu är doorprotect plus installerad, den vanliga som satt på altandörren innan fick flytta till uteförrådet så nu är det larmat också.

Testade att banka och bråka med dörren och bästa inställningen verkar vara att ställa den på hög känslighet och ignorera enkelstöt. Tilt har jag bara testat lite, tror det är mer för vikfönster kanske.

Helt klart nöjd, ganska känslig på högsta läget men med ignorera enkel stöt alternativet tror jag inte den kommer strula

Bild på inställningarna
Skärmdump av inställningarna för Doorprotect Plus på en altandörr med reglage för stötsensor, känslighet och tilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
djhedan djhedan skrev:
Tänkte köpa Ajax. Men Ajax Hub Plus kommer 2018 Q1 så jag avvaktar tills dess. Får stöd för Wi-fi och 3G på sim-kortet med plats för dubbla sim-kort.
Synd att ett företag som är steg före alla släpper den nya hubben med 3G, nått som försvinner i Sverige 2020, och GSM som kommer försvinna runt 2025. Förstår inte varför de inte satsa på 4G, alt. 3G också om de nu så verkligen vill ha det.
 
R Rower skrev:
Finns det någon här som har tänkt på strålningsrisken i det här systemet?
Dom skriver själva att enheterna kan sitta 2km ifrån i en öppen yta samt att dom pingar enheterna var 12e sekund. För mig låter det mindre hälsosamt. Någon som vet något mer om detta?
Nu vet jag inte om det är mikrovågssignaler den använder för att pinga, troligtvis inte, utan att den plingar på en frekvens som inte anses vara mikrovågor, är det inte 868 MHz frekvens den också pingar med? Jag har en mätare dock har jag inte ett Ajax system än.

Sen vet jag inte om den pingar när larmet inte är aktiverat.
 
Anonymiserad 167288 skrev:
Verkar vara extremt korkat larmsystem om de kräver att man måste vara uppkopplad mot deras server. Vad händer om man inte kan koppla upp mot Ajax servern? Går det då inte att konfigurera, larma på och av via appen?
Att uppdatering inte fungerar spelar mindre roll i fallet att Ajax har konkat eller lagt ner utvecklingen av larmsystemet som man har köpt.
Ganska smart faktiskt. Om inbrottstjuvarna stör ut 868 frekvensen, larmet. Så kommer det ringa på din telefon alt. sms. Har de stört ut GSM signalen också kan du nu förlita på att larmet går från Ethernet genom deras server till din app, där du får reda på att systemet har slagits ut.
 
D D_a_g_g skrev:
Inte riktigt det jag menar. Det är ett sms som kommer fram inte en notifiering i systemet, iaf inte som jag tänker notifiering (app som notifierar och i detta fall Ajax appen). Vet att jag i förra smarta gemet jag hade (Vera3) kunde ställa in så det från systemet gick ut som ett mail men kom fram som SMS.
De har inte email utskick, men jag har önskat detta hos dom så hoppas att de implementerar det, ifall tjuvarna stör ut GSM, och om man stängt av sin WiFi/data i telefonen så kommer man inte bli underrättad. Viderebefodra email till sms hade löst problemet.

Sirenen kunde också gått igång om systemet slåss ut, om den känner att den inte kan kommunicera med huvudenheten så skulle den larma. De har inte tänkt på dessa viktiga saker.
 
Redigerat:
nicoX nicoX skrev:
De har inte email utskick, men jag har önskat detta hos dom så hoppas att de implementerar det, ifall tjuvarna stör ut GSM, och om man stängt av sin WiFi/data i telefonen så kommer man inte bli underrättad. Viderebefodra email till sms hade löst problemet.

Sirenen kunde också gått igång om systemet slåss ut, om den känner att den inte kan kommunicera med huvudenheten så skulle den larma. De har inte tänkt på dessa viktiga saker.
nicoX nicoX skrev:
De har inte email utskick, men jag har önskat detta hos dom så hoppas att de implementerar det, ifall tjuvarna stör ut GSM, och om man stängt av sin WiFi/data i telefonen så kommer man inte bli underrättad. Viderebefodra email till sms hade löst problemet.

Sirenen kunde också gått igång om systemet slåss ut, om den känner att den inte kan kommunicera med huvudenheten så skulle den larma. De har inte tänkt på dessa viktiga saker.
Man får inte glömma att det är under ständig utveckling samt att det faktiskt är ett system som startar på under 3kkr.

Otroligt mycket pang för pengarna helt enkelt.

De sakerna du nämnde och mycket annat kan tex ett Jablotron JA-100, men då är också prisbilden en helt annan
 
Jaha, där kom uppdateringen. Men det var inte särskilt användarvänligt hur man ska hantera olika koder. Man måste trycka enligt bilden för att den ska ta avlarmning från en specifik användare. Och inte heller kan jag ändra koder på någon annan användare än min egen.

Otroligt bakvänd och konstig hantering av flera koder
 
  • Skärmbild som visar programmering av användarkoder i en larmsystem app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går fortfarande att ha en gemensam kod utan nr* även kombinerat med personliga.

Ett resultat ev EN50131-certifieringen
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Man får inte glömma att det är under ständig utveckling samt att det faktiskt är ett system som startar på under 3kkr.

Otroligt mycket pang för pengarna helt enkelt.

De sakerna du nämnde och mycket annat kan tex ett Jablotron JA-100, men då är också prisbilden en helt annan
Jo klart. De kan alltid förbättra sin system med firmwares. Dock finns hårdvara begränsningar för hur mycket man kan göra. Att sirenen aktiveras tror jag borde vara möjligt vid störning med huvudenheten. Har lagt till det som ett önskemål på deras hemsida.

Men jag får vänta några år innan de släpper en hub med 4G/5G och med förbättringar på deras nuvarande produkter.

Gå in och klaga hos Ajax och påpeka att 3G är liksom GSM utdöende, inte bara i Sverige utan på flera ställen, så kanske de kan hinna och ändra hubben till 4G, men troligtvis inte då den bara väntar på certifiering...

3G- avveckling påbörjas av Telia och Tele2
https://www.datormagazin.se/2018/telia-och-tele2-avvecklar-3g/

Telenor planerar snabb släckning av 3g-nätet
http://telekomidag.se/telenor-planerar-snabb-slackning-av-3g-natet/
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Går fortfarande att ha en gemensam kod utan nr* även kombinerat med personliga.

Ett resultat ev EN50131-certifieringen
Ja det vet jag. Men vitsen med olika koder är ju att man ska kunna se vem som larmat av och lätt kunna dela med sig av koder.

Det är inget enkelt sätt att larma av med personliga koder som de har löst det. Varför kan det inte bara räcka med "kod+avlarmning", precis som det är idag fast systemet automatiskt håller koll på vem som larmat av
 
Chaly
J jolerius skrev:
Ja det vet jag. Men vitsen med olika koder är ju att man ska kunna se vem som larmat av och lätt kunna dela med sig av koder.

Det är inget enkelt sätt att larma av med personliga koder som de har löst det. Varför kan det inte bara räcka med "kod+avlarmning", precis som det är idag fast systemet automatiskt håller koll på vem som larmat av
Som jag uppfattat det så är det inte möjligt att ha det på detta vis om man vill kunna certifiera larmsystemet. Tror de glesa certifierade larm har att man måste ange nummer + kod?
 
E
J jolerius skrev:
Ja det vet jag. Men vitsen med olika koder är ju att man ska kunna se vem som larmat av och lätt kunna dela med sig av koder.

Det är inget enkelt sätt att larma av med personliga koder som de har löst det. Varför kan det inte bara räcka med "kod+avlarmning", precis som det är idag fast systemet automatiskt håller koll på vem som larmat av
Med 50 eller 100 olika användare gör man det ju väldigt mycket lättare att gissa rätt.

Vi får hoppas på en iris-scanner 2019 :)
 
Ingen som har hört något om integration med Google Assistant? Skulle vara smidigt att iaf kunna larma på med rösten mm.
 
L Lund skrev:
Ingen som har hört något om integration med Google Assistant? Skulle vara smidigt att iaf kunna larma på med rösten mm.
Frågan är om de skulle gillas av de organ som delar ut säkerhetsklassificeringar. Jag tror inte att detta kommer komma om jag får gissa. Då ser jag mer fram emot ett API där man ges möjlighet att läsa av alla enheternas olika status. Man skulle ju kunna bygga automationer baserat på larmets olika komponenter då.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
De har i alla fall bekräftat (via sin fb-sida) att koppling mot IFTTT finns i deras roadmap under andra halvan av detta år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.