Lucky2015
N nwin skrev:
Har efter att ha förkovrat mig i den här tråden en tid slagit till och investerat i larm från Ajax. På det stora hela är jag mycket nöjd, installation och setup var en barnlek och det känns som välbyggda produkter.

Det enda negativa så här långt efter en veckas utvärdering är att kameran, Motioncam, känns väl okänslig. Jag var orolig att vår katt skulle trippa larmet, men har nu testat den med känslighet satt till 'Hög' och då har barnen lyckats krypa förbi den utan att larmet går.

Vad är er upplevelse av Motioncam, upplevs den väl okänslig eller har jag inte fått till placeringen ordentligt? Av bilderna att döma så täcker den det område som jag har tänkt mig, men bilderna är kanske inte representativa för PIR-delen?
Då fungerar den som den ska. Den ska inte reagera på husdjur, robotdammsugare etc.

Men för att undvika felaktiga larm bör du ha den inställd på normal känslighet något som också är tillverkarens rekommendation.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag får återkomma med rapport efter att jag själv har krupit och hålla tummarna för att de inbrottstjuvar som härjar är över 8 år :D.

Kameran är också satt till 'Normal' igen, jag är nämligen lite tveksam då vi har en trappa som är inom räckvidd för kameran. Men lite mer utvärdering får visa om det blir ett problem med katten.

Tack för era svar!

Någon som varit med om att PIR:arna varnar så här? Sitter ju uppe i taket så dessa rör jag aldrig.

• Skärmklipp av meddelanden från ett smart hem-system som varnar för öppet och stängt lock på PIR-sensor #1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lucky2015
L Lund skrev:
Någon som varit med om att PIR:arna varnar så här? Sitter ju uppe i taket så dessa rör jag aldrig.
Den kanske har hamnat lite ur sitt läge eller att den inte sattes fast ordentligt. Har du tagit lös den och satt dit den igen för att se om felet försvinner?

Annars är det fel på brytaren. Det är 2 års garanti så begär att få den utbytt i sådana fall.

Anser att min ena FireProtect anger en alldeles för låg temperatur. Den diffar på 6 grader kontra den vanliga termometern.
1. Är den defekt?
2. Hur stor avvikelse från "sanningen" bör man förvänta sig?
Den andra diffar 2 grader, men det kanske är acceptabelt?
Har 2st till i huset och jag upplever att de ligger närmre sanningen.

Två FireProtect-rökdetektorer och en Bionaire-termometer som visar olika temperatur och luftfuktighet på en vit hylla.
Skapa konto
Skärmdump av en FireProtect brandvarnare med temperaturvisning på 15°C och olika statusindikatorer.
Skapa konto
Brandvarnarapp visar AJAX-brandvarnares status med temperatur 19°C och flera andra parametrar.
Skapa konto

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Jag skulle inte vara orolig bara för att den visar på låg mottagning mellan hub och detektor i ett vanligt hus.

Gjorde ett test av räckvidden tidigare med en mkt som jag helt enkelt promenerade iväg med. Staplarna för mottagningen verkar vara med mycket god marginal. Redan vid N i Murkelvägen (se bild) visade den på lägsta mottagning, men jag kunde gå ett par hundra meter till i tätbebyggt område innan den började tappa de "öppningar/stängningar" jag testade.
Mitt hus är den lilla gråa pluppen högst upp på bilden. Vid den blåa markeringen började den tappa sändningar, men gick jag bara tillbaka 20m så jag hamnade på andra sidan den långa huslängan gick alla larm fram. Så räckvidden imponerar.
Då måste antingen min Hub 2 eller DoorProtecten i mitt garage vara defekt.

Det är mindre än 20 meter mellan dem och hubben är placerad på övervåningen och DP:en har noll av tre staplar.

Vanlig träkåk.

Allt annat än imponerande.

Skärmdump av en magnetkontakt i en app som visar svag signalstyrka och olika sensorinställningar.
Skapa konto

Lucky2015
J jim_b skrev:
Anser att min ena FireProtect anger en alldeles för låg temperatur. Den diffar på 6 grader kontra den vanliga termometern.
1. Är den defekt?
2. Hur stor avvikelse från "sanningen" bör man förvänta sig?
Den andra diffar 2 grader, men det kanske är acceptabelt?
Har 2st till i huset och jag upplever att de ligger närmre sanningen.

[bild] [bild] [bild]
Temperaturensorn sitter inne i enheten och därför visas en högre temperatur jämfört med din vanliga termometer. Vill du veta exakt rumstemperatur bör du ha vanlig termometer istället.

Utdrag från Ajax manual på Fireprotect:
"Temperature of the device. Measures on the device processor and changes gradually"

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lucky2015
J jim_b skrev:
Då måste antingen min Hub 2 eller DoorProtecten i mitt garage vara defekt.

Det är mindre än 20 meter mellan dem och hubben är placerad på övervåningen och DP:en har noll av tre staplar.

Vanlig träkåk.

Allt annat än imponerande.

[bild]
Jag upplever att Doorprotect har mycket sämre räckvidd jämfört med övriga sensorer såsom brandvarnare och rörelsesensorer. Fast så länge den inte hamnar offline (du får felmeddelande då) så fungerar det och inget du egentligen behöver bry dig om. 0 staplar innebär ändå att du har kontakt med den. Om du får ett rött streck över stapeln så har den ingen kontakt alls och då bör du exempelvis placera hubben mer centralt i huset eller skaffa en Rex (signalförlängare).

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jag upplever att Doorprotect har mycket sämre räckvidd jämfört med övriga sensorer såsom brandvarnare och rörelsesensorer. Fast så länge den inte hamnar offline (du får felmeddelande då) så fungerar det och inget du egentligen behöver bry dig om. 0 staplar innebär ändå att du har kontakt med den. Om du får ett rött streck över stapeln så har den ingen kontakt alls och då bör du exempelvis placera hubben mer centralt i huset eller skaffa en Rex (signalförlängare).
För mig misstänker jag att jag hade problem med att signalen måste gå i rak linje i princip genom majoriteten trävägg. Eftersom jag hade garageportarna i rät linje mot hubben. Dörrarna som ligger lägre iväg var det aldrig problem med. Funkade oftast, men hade problem vid vissa tillfälle.
Satte en REX och har funkat kanon efter det.

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Temperaturensorn sitter inne i enheten och därför visas en högre temperatur jämfört med din vanliga termometer. Vill du veta exakt rumstemperatur bör du ha vanlig termometer istället.

Utdrag från Ajax manual på Fireprotect:
"Temperature of the device. Measures on the device processor and changes gradually"
Du har inte läst mitt inlägg ordentligt.

Syns till och med i delen du citerat.

Skärmdump av diskussionsforum där en användares inlägg markerats för att påpeka ett felstavat ord.
Skapa konto

Den visar alltså 15 grader när rumstermometern visar 21 grader. Som referens har jag dessutom lagt dit en annan FP som visar 19 grader (vilket får anses rimligt).

Vad som inte är rimligt, såvida FP inte innehåller nån form av köldmedie, är att den visar 6 grader LÄGRE än lufttemperaturen.

Ja, jag slog på hjärnan och klurade ut att antagligen sitter det en rundstrålande antenn i den samt att iom att det är en sån liten enhet är dels antennen liten samt att rent effektmässigt orkar den inte driva så hög TX (eftersom man inte vill byta batteri för ofta).

Så efter att ha placerat om den (vertikalt istället för horisontellt, vinklat i riktning mot hubben) så fick jag upp den till 3 staplar. Dock efter ett par timmar hade signalen droppat ner till 1 stapel igen. Det har jag ingen förklaring till.

Har två zoner/grupper: Huset och Garaget.

Har ett antal enheter i både Huset och Garaget som är aktiva i Night Mode.

Har en Keypad i huset som enbart kontrollerar huset.

Har två scenarior: ett som aktiverar Night Mode på kvällen, och ett som avaktiverar det på morgonen.

Problemet jag har är att det inte går att att avaktivera Night Mode via Keypad:en i huset.

Finns det verkligen inget bra sätt att lösa det?

Det enda sättet jag kan komma på är att skippa zoner och köpa en egen Hub till garaget.

Problemet (antar jag?) då är att jag måste ha dubbelt av alla sirener.

Lucky2015
J jim_b skrev:
Har två zoner/grupper: Huset och Garaget.

Har ett antal enheter i både Huset och Garaget som är aktiva i Night Mode.

Har en Keypad i huset som enbart kontrollerar huset.

Har två scenarior: ett som aktiverar Night Mode på kvällen, och ett som avaktiverar det på morgonen.

Problemet jag har är att det inte går att att avaktivera Night Mode via Keypad:en i huset.

Finns det verkligen inget bra sätt att lösa det?

Det enda sättet jag kan komma på är att skippa zoner och köpa en egen Hub till garaget.

Problemet (antar jag?) då är att jag måste ha dubbelt av alla sirener.
Testa att maila Ajax support så kanske de har svar på frågan. På något sätt borde det gå att ordna. :D De brukar svara väldigt snabbt, oftast inom någon timme.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Testa att maila Ajax support så kanske de har svar på frågan. På något sätt borde det gå att ordna. :D De brukar svara väldigt snabbt, oftast inom någon timme.
Ok, ställde frågan via deras support-formulär på hemsidan. Har jag inte fått svar EOD i morgon så får jag maila "den vanliga vägen".

Lucky2015
J jim_b skrev:
Ok, ställde frågan via deras support-formulär på hemsidan. Har jag inte fått svar EOD i morgon så får jag maila "den vanliga vägen".
Jag brukar använda support@ajax.systems
Där har jag alltid fått svar inom någon timme även på helgerna. Hoppas det löser sig för dig! :)

Men det kanske hamnar på samma ställe om man använder formuläret också.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.