Ajax styra 16A uttag?

ajax Wall switch är för Max 13A.
Jag skulle vilja styra en 16A förbrukare (motorvärmareuttag) med Ajax.

Skulle man på ett smart sätt kunna använda en Wall switch eller AJAX relay till att styra ett annat relä där 16A strömmen går igenom?

anledningen till att jag inte vill ha z-wave/plejd etc är för att det är i fjäll lgh där jag inte har någon annan automatisering och inte tänker ha det. Då skulle en styrbox/hjärna bli orimligt dyrt för den nyttan jag har av den.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Skulle den här vara ett alternativ?

[länk]
tack för tipset!
Dock behöver det vara för fast/inbyggd installation.
 
C chrille-gäddan skrev:
Ajax styra 16A uttag?

ajax Wall switch är för Max 13A.
Jag skulle vilja styra en 16A förbrukare (motorvärmareuttag) med Ajax.

Skulle man på ett smart sätt kunna använda en Wall switch eller AJAX relay till att styra ett annat relä där 16A strömmen går igenom?

anledningen till att jag inte vill ha z-wave/plejd etc är för att det är i fjäll lgh där jag inte har någon annan automatisering och inte tänker ha det. Då skulle en styrbox/hjärna bli orimligt dyrt för den nyttan jag har av den.

Ajax skulle kunna styra en kontaktor på valfritt antal A.

Tex denna men det finns ju väldigt många med samma funktion att välja på. Tog bara första bästa på Google.

https://www.clasohlson.com/se/Konta...YKfDeqM6yG7ari3DPL_ubgJSS6p7eRnhoCC-EQAvD_BwE

Ajax styr då bara kontaktor (relät).

Både relay och wall switch ska fungera utan att läst igenom dom så noga.

Övriga rätta mig gärna om jag har fel
 
Jag håller på att installera mitt Ajax men är lite osäker kring montaget av doorprotect plus tillsammans med den lilla magneten.
Det framgår ju inte av anvisningarna åt vilket håll magneten magneten ska sitta (blanka eller matta sidan mot sändaren) samt ifall den ska sitta så att magnet och sändare möts alt går förbi varandra. Är det någon som kan vara behjälplig?

bild 1 och 2 visar att magneten kan vrids åt två håll. På bild tre sitter sändaren på karmen och möter magneten på dörrbladet. På bild 4 sitter i stället sändaren på dörrbladet och passerar då förbi magneten på karmen.


Tack på förhand!
 
  • Hand som monterar magneten till Ajax doorprotect plus på dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av doorprotect plus med sändare och magnet på grå dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en dörrsensor bredvid en liten rektangulär magnet på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i en dörrsensor och dess magnet under montering på en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nord/syd-läge på magneten påverkar inte tungelementet.
Det är väl bara att testa att du får funktion för det önskade montagesättet.
 
J jh8001 skrev:
Ethernetsladd eller SIM-kort i? Huben måste vara ansluten till internet för att du ska kunna installera den.
Helt rätt, hade kopplat ethernet kabeln direkt i Mediaomdvandlaren istället för Routern... vilket tydligen inte funkade. :)
 
När det gäller DoorProtect Plus så måste väl magnet sitta på dörrkarm/fönsterkarm och själva enheten på dörr/fönster för att gyro och övriga funktioner i plus-delen ska fungera?
Annars kan man likaväl ha en helt vanlig Doorprotect utan plus.

Jag monterade mina Doorprotect i helgen, prövade att klistra dit enheterna med vanlig genomskinlig tejp där jag ungefärligt ville ha dem och tittade sedan i Ajax-appen under respektive enhet om "Primär detektor" var stängd/öppen. Sen testade jag hur långt ifrån jag kunde öppna fönster/dörr innan detektorn reagerade. Finjusterade placering och klistrade fast dem med medföljande dubbelhäftande tejp.
När allt väl är intrimmat och provkört ett tag kommer jag att skruva fast alla permanent. (Nyttjat enbart den lilla magneten på samtliga platser ska tilläggas)

Enda missödet var att frun tappade en detektor i klinkersgolvet, den blev lite groggy och ville inte va med ett tag men vaknade till liv efter en stund :)
 
  • Gilla
Per Kall
  • Laddar…
M matte_1986 skrev:
När det gäller DoorProtect Plus så måste väl magnet sitta på dörrkarm/fönsterkarm och själva enheten på dörr/fönster för att gyro och övriga funktioner i plus-delen ska fungera?
Annars kan man likaväl ha en helt vanlig Doorprotect utan plus.

Jag monterade mina Doorprotect i helgen, prövade att klistra dit enheterna med vanlig genomskinlig tejp där jag ungefärligt ville ha dem och tittade sedan i Ajax-appen under respektive enhet om "Primär detektor" var stängd/öppen. Sen testade jag hur långt ifrån jag kunde öppna fönster/dörr innan detektorn reagerade. Finjusterade placering och klistrade fast dem med medföljande dubbelhäftande tejp.
När allt väl är intrimmat och provkört ett tag kommer jag att skruva fast alla permanent. (Nyttjat enbart den lilla magneten på samtliga platser ska tilläggas)

Enda missödet var att frun tappade en detektor i klinkersgolvet, den blev lite groggy och ville inte va med ett tag men vaknade till liv efter en stund :)
Ja jag håller med, den smarta delen borde ju sitta på dörrblad/båge för att funka fullt ut men som jag kan se i beskrivning så står det tvärtom. Jag satte faktist den smarta delen på dörrbladet men tänker att det inte har så stor betydelse på en dörr, är väl mer om man har ett fönster man vill vädra, eller tänker jag fel?

mvh
 
En fundering när det kommer till 3:e parts IP cameror till detta system.
Skulle vilja ha en smidig lösning på ett pålitligt larm som Ajax, men med typ kompatblia kameror som ex. Arlo Pro.
Så kamerorna skulle kunna sitta ute och spela in när någon triggar kamerorna.

Kan man använda sig direkt av Ajax app i detta syfte med någon 3:e parts kamera?
Eller är detta bara att glömma, och inse att man kommer få köra med två olika system om man vill ha detta?
 
Lucky2015
T Tavvo skrev:
En fundering när det kommer till 3:e parts IP cameror till detta system.
Skulle vilja ha en smidig lösning på ett pålitligt larm som Ajax, men med typ kompatblia kameror som ex. Arlo Pro.
Så kamerorna skulle kunna sitta ute och spela in när någon triggar kamerorna.

Kan man använda sig direkt av Ajax app i detta syfte med någon 3:e parts kamera?
Eller är detta bara att glömma, och inse att man kommer få köra med två olika system om man vill ha detta?
Ja, det kan man. Kameran måste ha stöd för RTSP.
https://ajax.systems/how-to-connect-camera-to-ajax/

Obs! Du måste ha HUB2 som har kamerastöd.
 
Jag har förstått att man måste ha Hub2 om man vill ha ajax egna rörelsedeckare med inbygd kamera.
Men för tredjepart ipkameror räcker Hub1.
Eller har jag förstått fel?

Jag har Hub1 och tänkte testa med mina billiga kina ipkameror men jag får inte fram vilken rtsp adress dom har, om dom ens har det...



//Martin
 
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Jag har förstått att man måste ha Hub2 om man vill ha ajax egna rörelsedeckare med inbygd kamera.
Men för tredjepart ipkameror räcker Hub1.
Eller har jag förstått fel?

Jag har Hub1 och tänkte testa med mina billiga kina ipkameror men jag får inte fram vilken rtsp adress dom har, om dom ens har det...



//Martin
Tänker precis som du Martin, att Hub 2 enbart krävs för deras egna kameror. Anledningen är att den äldre hubben har för låg kapacitet på radionätet mellan enheter och hub. Men i detta fall kör man ju på lan.

Men kan man trigga inspelning om någon går framför dessa kameror och se dessa inspelningar i appen? I så fall vart hamnar dessa, moln, vilket?

Synd att inte Ajax har något lås typ Yale doorman och yale larm som är kompatibelt.
 
J
3:e parts kameror fungerar med alla hubar, så länge kameran har RTSP-ström. I Ajax app kan man bara se kamerabilden live. Allt inspelat och rörelsedetektion och liknande får man använda kamerans egen app, SD-kort och/eller det moln som stöds av den till. Eller egen NVR eller NAS med NVR-programvara, som Synology.
 
J
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag satte faktist den smarta delen på dörrbladet men tänker att det inte har så stor betydelse på en dörr, är väl mer om man har ett fönster man vill vädra, eller tänker jag fel?

mvh
Doorprotect Plus har vibrationssensor, som såklart måste sitta på dörrbladet för att fånga upp kofotsbrytningar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.