Lucky2015
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nej, köper man hub eller larmpaket från safeland så måste man välja till någon av connect-tjänsterna.
[bild]
Där ser man. Förut kunde man köpa enbart larmet hos dem utan Connect. Handlade i december senast. Det där var riktigt dåligt av Safeland att tvinga på kunden en tjänst/abonnemang, kunden ska själv kunna välja. Finns fler ställen att beställa larmet på som tur är

Lucky2015
S SolenSkiner skrev:
Okej, på vilket sätt har de fått ”toppen” betyget av dig? Någonting de gjort?
S SolenSkiner skrev:
Okej, på vilket sätt har de fått ”toppen” betyget av dig? Någonting de gjort?
De är lätta att nå. Priset är rimligt. Tjänsten var enkel att aktivera. De återkopplar snabbt vid larmhändelse. Så ur mina ramar har allt fungerat över förväntan.

Lucky2015
T Tavvo skrev:
När det gäller bildupptagning så känns det ju vettigare att satsa på något arlo kit eller liknande och köra det separat. Blir nog både bättre och billigare. Men synd att det krävs 2 appar och 2 centralenheter.

Nån som kör connect eller connect plus? Ska man handla från safeland så tvingas man ju på ett connect abonemang i ett år. Men det känns ju helt bortkastat och onödigt kan jag tycka.
Vem äger den servicen, om man har bara connect, vem är det man betalar till?
Detta är tydligen något de infört nyligen. I december då jag beställde sist kunde jag beställa larmet helt fristående. Jag är helt emot denna typ av tvångsupplägg. Vill man inte ha denna tjänst finns det ingen anledning att tvingas till det. Det finns fler som säljer Ajax alarm, ett exempel är Wingblads. Där kan du köpa det fristående.

https://wingbladteknik.se/

Lucky2015
M M.sandström skrev:
Någon som vet hur Ajax systemet fungerar med en städrobott?
Jag har en Roborock dammsugare. Larmet bryr sig inte om den. Annars hade larmet åkt ut genom fönstret. :)

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Där ser man. Förut kunde man köpa enbart larmet hos dem utan Connect. Handlade i december senast. Det där var riktigt dåligt av Safeland att tvinga på kunden en tjänst/abonnemang, kunden ska själv kunna välja. Finns fler ställen att beställa larmet på som tur är
Säker?
Jag har för mig att jag började kolla på det i eller innan december, och då gällde samma sak.
Dom har ju sin rabatt vid tecknande av connect, så det ligger på typ normalpris ändå.
(Hub2 hos wingblad kostar 100kr mindre än Hub2 + ett år Connect hos safeland)

jag har spanat ett tag, men avvaktar tills nya hubben och kameradetektorerna finns tillgängliga (och är testade/recenserade, för jag känner inte att jag har tiden att felsöka så om det skulle krångla...).
Jag kommer då köpa av någon som inte tvingar på mig en tjänst jag inte vill ha, för anledningen till att byta system är för att slippa påtvingade och inlåsande tjänster och då betalar jag faktiskt hellre en aning mer än handlar av någon som försöker tvinga mig.
Säljer man en tjänst och måste tvinga på den på köpare så betraktar jag den som dålig utan att bry mig om att läsa om villkor och innehållet. En bra tjänst säljer sig själv.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Jag köpte av Safeland.
Med deras tjänst (490kr) och all utrustning blev det billigare än wingblad som jag fick offert av på samma prylar.
Enligt Safeland är det fritt att gå ur efter ett år, dom binder inte upp någon på långa avtal sa dom till mig. Man måste inte ens aktivera tjänsten, larmet fungerar ändå.
Tycker inte det var så farligt, de har ett gott syfte med sin tjänst. Tyvärr har den inte etablerat sig i södra Sverige verkar det som, vi är ensamma i området verkar det som och grannarna kör Verisure på sina villor. Fick dock krupp på säljaren från Verisure som dök upp tid och otid under byggtiden av vårt hus och ville sälja till hutlösa priser... Väldigt nöjd att jag inte tog hans "fenomenala erbjudande"...

Lucky2015
Säker?
Jag har för mig att jag började kolla på det i eller innan december, och då gällde samma sak.
Dom har ju sin rabatt vid tecknande av connect, så det ligger på typ normalpris ändå.
(Hub2 hos wingblad kostar 100kr mindre än Hub2 + ett år Connect hos safeland)
Kollade på orderbekräftelsen nyss. Jag beställde 12/11 ser jag. Wingblad verkar som du skriver ha bättre priser. När jag beställde så var Safeland billigare.

Lucky2015
M matte_1986 skrev:
Jag köpte av Safeland.
Med deras tjänst (490kr) och all utrustning blev det billigare än wingblad som jag fick offert av på samma prylar.
Enligt Safeland är det fritt att gå ur efter ett år, dom binder inte upp någon på långa avtal sa dom till mig. Man måste inte ens aktivera tjänsten, larmet fungerar ändå.
Tycker inte det var så farligt, de har ett gott syfte med sin tjänst. Tyvärr har den inte etablerat sig i södra Sverige verkar det som, vi är ensamma i området verkar det som och grannarna kör Verisure på sina villor. Fick dock krupp på säljaren från Verisure som dök upp tid och otid under byggtiden av vårt hus och ville sälja till hutlösa priser... Väldigt nöjd att jag inte tog hans "fenomenala erbjudande"...
Verisure är inte lätta att bli av med. De ringer flera gånger i månaden trots att man varje gång ber dem att inte ringa igen.

• Gilla
bsba
  • Laddar…
M matte_1986 skrev:
Jag köpte av Safeland.
första mig är sånt en principfråga. Jag betraktar sånt som fullständigt otyg och då väljer jag en annan försäljare eller en annan produkt.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
J johfo skrev:
första mig är sånt en principfråga. Jag betraktar sånt som fullständigt otyg och då väljer jag en annan försäljare eller en annan produkt.
Det är inte så konstigt egentligen, då Safeland primärt är en tjänsteleverantör och inte en larmbutik.
Precis som att att Tele2 försöker lura på abonnemang om man köper telefon från dom.

Så otyg håller jag inte med om, men jag förstår till 100% att man väljer att betala mer för att köpa "fritt".

Det är inte så konstigt egentligen, då Safeland primärt är en tjänsteleverantör och inte en larmbutik.
Precis som att att Tele2 försöker lura på abonnemang om man köper telefon från dom.

Så otyg håller jag inte med om, men jag förstår till 100% att man väljer att betala mer för att köpa "fritt".
för mig är det lika lite ursäkt som att Verisure ringer och tjatar. De har ju oxå en tjänst som de är väldigt angelägna att sälja och så säljer de hårdvara oxå.
Som jag sa, en bra tjänst säljer sig själv, den behöver inte bundlas. Argumentet "alla andra gör så" växte jag ifrån för snart 40 år sedan.

Hej,
har lite nybörjarfrågor om nån har tid...
1) Jag har ett större boningshus + ett mindre (generationsboende). Funkar det att ha 2 larmområden, givet att räckvidden funkar? Det är ca 10 m mellan husen.
2) Behöver man knappsats - eller räcker det med mobilapp?
3) Vilken hub skall man välja? Plus eller Hub 2?
4) Bra tips på butik att handla?
5) Skulle behöva: Hus 1: 6 rörelsedeckare, 3 brandvarnare, 1 dörrkontakt Hus 2 (om det funkar): 2 rörelsedeckare, 2 brandvarnare, 1 dörrkontakt
6) Finns det stöd att styra zigbee eller zwave utrustning - nu eller på sikt?

Lucky2015
Har svarat på dina frågor direkt under dina punkter @uffez

1) Jag har ett större boningshus + ett mindre (generationsboende). Funkar det att ha 2 larmområden, givet att räckvidden funkar? Det är ca 10 m mellan husen.
Jag har 20 meter mellan två byggnader och det fungerar. Men avståndet varierar ju kraftigt beroende vilket material byggnaden är i etc. samt din placering av centralenheten. Men 10 meter borde inte vara några problem. Om du får problem så har Ajax en repeater som förlänger signalen som löser ditt eventuella problem. Men testa först så vet du.

2) Behöver man knappsats - eller räcker det med mobilapp?
Det fungerar perfekt med mobilappen. Personligen har jag även knappsats (jobbigt om batteriet dör i telefonen eller man glömmer den någonstans när man står hemma och ska larma av). Så knappsatsen känns som en trygghet. Men ett alternativ skulle kanske vara deras fjärrkontroll. Den kostar bara ett par hundra och du kan larma av/på med den. Mitt råd är iaf knappsats. Men alla tycker olika och har olika behov.

3) Vilken hub skall man välja? Plus eller Hub 2?
Hub2 om du ska använda rörelsesensorer med inbyggd kamera.
4) Bra tips på butik att handla?
Safeland eller Wingblads teknik. Finns fler än dem såklart också.
5) Skulle behöva: Hus 1: 6 rörelsedeckare, 3 brandvarnare, 1 dörrkontakt Hus 2 (om det funkar): 2 rörelsedeckare, 2 brandvarnare, 1 dörrkontakt
Du kan dela in zoner/områden så det ska inte vara några problem. Men om det är två separata hus som använts separat hade jag nog kört två system istället som arbetar fristående från varandra. Ajax har stöd för flera system i samma app. Men vet som sagt inte hur du använder dina byggnader.
6) Finns det stöd att styra zigbee eller zwave utrustning - nu eller på sikt?
Nej. På sikt vet jag inte. Maila Ajax support så får du ett svar om ingen annan på forumet vet.

Tack. Ser att Wingblads har kampanj så jag kollar med dem först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.