”Primär detektor”?
Någon som vet vad det innebär under inställningarna?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag ställde samma fråga ett par månader sedan men fick inget svar. Jag gissar att de lagt ner alt lagt verksamheten på is. Tråkigt då jag hade ett aktuellt reklamationsärende hos dem. Någon som haft direktkontakt med Ajax om något liknande?
Kolla direkt med Solar, Borde inte vara några problem att lösa!
 
Lucky2015
mobilitet mobilitet skrev:
”Primär detektor”?
Någon som vet vad det innebär under inställningarna?
Du ska ha det aktiverat. Om du har en extern sensor kopplad till just den sensorn ska det vara avstängt. Antar att det är en dörrsensor du skriver om.

Till b.la dörrsensorerna går det att ansluta en extern sensor med kabel.
 
  • Gilla
mobilitet
  • Laddar…
J
Någon som har en socket liggande som de vill sälja?
 
Fick ett larm igår att rörelse upptäckts av combiprotect i köket, när vi kom hem visade det sig vara falsklarm plus att detektorn verkar tappat signalstyrkan.
Tog bort enheten och installerade den igen och då fungerade allt i en halvtimme, sen ingen signalstyrka igen. Noterade även att utomhussirenen hade utgråad signalstyrka.

När jag testar funktionen genom att försöka dra larmet genom den detektorn händer inget men övriga detektorer fungerar och även utomhussirenen.

Ska tilläggas att båda har förbindelse med hubben ändå?

Någon som har tips på vad det betyder och vad man ska göra?
 
Svarar på min egen fråga; det var en av ”puckarna” i meshsystemet som kopplat ifrån, då räckte inte wi-fi till de berörda komponenterna.
Case closed.
 
Men....det där fattar jag inte. De berörda komponenterna?
Detektorer och sirener pratar väl inte via WiFi? Det är väl 868MHz?
Det är väl bara HUB+ som har WiFi i ett Ajax-system?
 
  • Gilla
Jultomtepappan och 1 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt men nu fungerar mitt larm igen efter att jag fick igång meshsystemet.
Någon med bättre kunskap får gärna lägga sig i och förklara
 
LövenDempa LövenDempa skrev:
Svarar på min egen fråga; det var en av ”puckarna” i meshsystemet som kopplat ifrån, då räckte inte wi-fi till de berörda komponenterna.
Case closed.
Jag kanske är lite trög nu men Ajax-systemet jobbar väl inte med wifi utan sitt egna protokoll. Vad är det som då orsakar att dina detektorer får spel när wifit ballar ur?
Trodde i min tankevärld att Wifi bara behövdes till Hub Plus och då är det bara hubben som behövde bra wifi medans övriga komponenter snackade med hubben. (Ska tilläggas att jag inte är vass på detta system ännu, har inte fått börja grejja med mitt egna ännu)

Jag har iofs beställt Hub 2 (som inte kommit hem ännu) och den ska ha fast anslutning är tanken samt 2G-uppkoppling.
Blir lite fundersam om det kan bli problem i framtiden..

EDIT: Såg att någon annan ställt i princip samma fråga igår.... My bad! :)
 
Per Kall
LövenDempa LövenDempa skrev:
Vet inte riktigt men nu fungerar mitt larm igen efter att jag fick igång meshsystemet.
Någon med bättre kunskap får gärna lägga sig i och förklara
Flera är inne på rätt spår. Din Mesh skall inte ha något med detta att göra. Måste vara en tillfällighet.

Hub Plus kan koppla upp sig med WiFi, men endast mot internet (cloud), inte enheterna
 
Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med mitt problem.
Har en hub 2. Jag körde på telenor kontantkort men vart så dyrt med 19kr om dagen så bytte idag till 3. Jag har testat kortet i min mobil och surfen funkar, pinkoden är borttagen. Men i huben när jag fyller i apn: data.tre.se så står den bara och laddar.

Några idéer ??
 
Hub 2 stöder enbart 2g, inte 3g, och jag har för mig att 3 slutat med sina 2g-nät
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
L Lusardi91 skrev:
Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med mitt problem.
Har en hub 2. Jag körde på telenor kontantkort men vart så dyrt med 19kr om dagen så bytte idag till 3. Jag har testat kortet i min mobil och surfen funkar, pinkoden är borttagen. Men i huben när jag fyller i apn: data.tre.se så står den bara och laddar.

Några idéer ??
Du kan inte använda operatören 3 i larmsystem eftersom de kommunicerar även i 2G. Ett tips är att du tar Comviq (250 kr för ett år har jag) alternativt Halebop. Båda kontantkort.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Du kan inte använda operatören 3 i larmsystem eftersom de kommunicerar även i 2G. Ett tips är att du tar Comviq (250 kr för ett år har jag) alternativt Halebop. Båda kontantkort.
Okej tack för hjälpen ! Sitter idag på ett tele2 bredband som funkar riktigt bra, men en tanke är om det skulle gå ner så vill jag ha en annan operatör som backup men lösningen blev att tanka telenor fastpris så ska jag fundera vad som blir bäst för framtiden. Men nu funkar det igen iallafall :)
 
Lucky2015
L Lusardi91 skrev:
Okej tack för hjälpen ! Sitter idag på ett tele2 bredband som funkar riktigt bra, men en tanke är om det skulle gå ner så vill jag ha en annan operatör som backup men lösningen blev att tanka telenor fastpris så ska jag fundera vad som blir bäst för framtiden. Men nu funkar det igen iallafall :)
Tele 2 har ju datakort du kan köpa. Tror de kostar runt 60 kr per månad och använder då surfen från huvudabonnemanget. Kontrollera dock så att kortet även kan ringa samtal on du använder funktionen att ditt larm ringer upp/smsar dig vid händelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.