J
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Minns du om det var en lång eller kort skruv? De jag hade i påsen såg bara ut att vara väggskruvar för fästet som i övriga förpackningar.
Ingen aning. Gissar att det var en maskinskruv men vet inte. Kanske någon annan vet?
 
En kille från Safeland ringde upp mig på torsdag vilket jag tycker verkar bra, eller så vill dom sälja ;)

Fick väl svar på det mesta där och det verkar ju som att detta larm verkar flexibelt och att jag kan få de funktioner jag vill ha i form av zoner och det är ju fint att man kan välja hur brandvarnaren ska agera, svetsar man eller startar motorer räcker det ju att ha rökdetektorn avslagen och man kan ändå temp larmen aktiva.

Har ett uthus ca 150 m bort men det är plåtfasad på det och några hus i mellan, han trodde att det skulle funka med räckvidden, vad tror ni kommer det att funka? Problemet är att jag inte äger husen i mellan där man annars skulle kunnat montera en repeater.

Nästa fråga är om nån har erfarenheter av att ha rörelsedeckare i kyla? Mitt uthus är kallt så på vintern går det ju ner till säkert -20 då det är som kallast, nån som har erfarenheter av kyla? Nu är väl risken för inbrott störst under varmperioden då det blir svåråtkomligt pga snön vintertid.
 
Om man tittar på skruvpåsen uppe till vänster 1,20min in i denna youtube film så ser man att det ingår 3skruvar, är inte en av dessa avsedda att skruva fast sirenen i fästet med? Förslagsvis den korta eftersom det bara ser ut att finnas en av den..
 
M mtboy skrev:
Såg den bilden, men ser ut som man bara kan stänga av temp larm. Menyn med ”Alert with a siren” tror jag enbart är vilka som ska utlösa inom/utomhus sirenen. Så jag tror den fungerar som en vanlig brandvarnare och sätter igång sin egen siren. Eller har du någon annan erfarenhet?
Intressant. Jag tog bara för givet att det var brandvarnarens egen siren inställningarna gällde, jag vill ju inte att utomhussirenen ska väcka 20 närmaste grannarna när brödrosten börjar ryka. Men det har inte blivit något falsklarm hittills så jag har inte fått något test på det...

Det är säkert så som du skriver, det ser ju likadant ut på andra detektorer så det är nog de vanliga sirenerna som avses. Då ser enda möjligheten ut att vara att plocka loss den och stänga av på baksidan. Tar ca 2 sekunder men kräver kanske en pall, och är ju inte ett alternativ om utrymmet är dammigt konstant. Men du kan ju testa om den funkar i dammet.
 
B busse skrev:
En kille från Safeland ringde upp mig på torsdag vilket jag tycker verkar bra, eller så vill dom sälja ;)

Fick väl svar på det mesta där och det verkar ju som att detta larm verkar flexibelt och att jag kan få de funktioner jag vill ha i form av zoner och det är ju fint att man kan välja hur brandvarnaren ska agera, svetsar man eller startar motorer räcker det ju att ha rökdetektorn avslagen och man kan ändå temp larmen aktiva.

Har ett uthus ca 150 m bort men det är plåtfasad på det och några hus i mellan, han trodde att det skulle funka med räckvidden, vad tror ni kommer det att funka? Problemet är att jag inte äger husen i mellan där man annars skulle kunnat montera en repeater.

Nästa fråga är om nån har erfarenheter av att ha rörelsedeckare i kyla? Mitt uthus är kallt så på vintern går det ju ner till säkert -20 då det är som kallast, nån som har erfarenheter av kyla? Nu är väl risken för inbrott störst under varmperioden då det blir svåråtkomligt pga snön vintertid.
Jag har en rörelsedeckare (och magnetkontakt) i vårt ouppvärmda garage och hittills har det fungerat bra. Iofs inga riktigt låga temperaturer här i Kungsbacka men neråt -10 har det varit utan att jag upplevt något negativt.
 
Någon som hört något nytt om Säkerhetsbyggarna? De har stängt ner sin webshop har jag sett...
 
  • Gilla
jejn
  • Laddar…
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Om man tittar på skruvpåsen uppe till vänster 1,20min in i denna youtube film så ser man att det ingår 3skruvar, är inte en av dessa avsedda att skruva fast sirenen i fästet med? Förslagsvis den korta eftersom det bara ser ut att finnas en av den..
[media]
Stämmer bra, när sirenen är satt i fästet dras den fast med en skruv underifrån. Ingen maskingängad, den ska dras i plast.
Tappade min under altanen och det funkar bra med valfri träskruv i lagom storlek.
 
  • Gilla
jh8001
  • Laddar…
Var har ni köpt Ajax? Sverige eller annat land, om Sverige var köpte ni?
 
Buuzzz Buuzzz skrev:
Var har ni köpt Ajax? Sverige eller annat land, om Sverige var köpte ni?
Wingblad
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag har en rörelsedeckare (och magnetkontakt) i vårt ouppvärmda garage och hittills har det fungerat bra. Iofs inga riktigt låga temperaturer här i Kungsbacka men neråt -10 har det varit utan att jag upplevt något negativt.
Vilken rörelsedeckare har du i garaget? Ser att det finns en för utomhusmontage som är betydligt dyrare som kostar 2000 kr mer än den vanliga standard deckaren.

Är lite skillnad på vintern i Kungsbacka både i kyla och längd mot i Norrbotten, har en moster och en kusin med Norrbottniska mått mätt nära Kungsbacka en i Bollebygd och den andra Sätila.
 
LövenDempa LövenDempa skrev:
Det är relativt enkelt att lägga till användare till systemet. Den nya användare måste ladda ner appen och sen finns det iallafall två sätt som jag känner till.
1. Man skapar egna användare med nya ”nonsens” mailadresser som är kopplade till dig, för att sedan lämna ut dessa uppgifter som inloggning till ditt larm.
2. Bjud in familjemedlemmen eller grannen genom appen. Personen ombeds fylla i användaruppgifter, mailadress osv. för att skapa ett konto hos ajax...när det är gjort kan de logga in med appen.

Du styr såklart vilka rättigheter varje person ska ha, och det är bara ta bort rättigheter när personen inte ska ha tillgång längre.
Ny på Ajax-fronten, köpte ett larm av Safeland igår och inväntar leverans. Tog deras superstora paket och kompletterade lite saker. Tyvärr lite väntetid pga. Hub2.
Trodde dock i min godan ro att grannen kunde få en notis om larm via sms och inte behöva regga sig med Ajax-appen han/hon också.
Har fått med Safelands grannsamverkans app i ett år men den verkar ju ingen vara ansluten till i vår närhet iallafall. Större delen av grannskapet är Verisure-kunder eller har inget larm. Valde dock Ajax då ville undvika dyra avgifter och hyr-larm där väktare ändå inte kommer. Så tror ändå att det är ett bra val i slutändan.

Antar att jag får ringa grannen och be dem kolla om det larmar istället. :thinking:
 
  • Gilla
Per Kall
  • Laddar…
Lucky2015
M matte_1986 skrev:
Ny på Ajax-fronten, köpte ett larm av Safeland igår och inväntar leverans. Tog deras superstora paket och kompletterade lite saker. Tyvärr lite väntetid pga. Hub2.
Trodde dock i min godan ro att grannen kunde få en notis om larm via sms och inte behöva regga sig med Ajax-appen han/hon också.
Har fått med Safelands grannsamverkans app i ett år men den verkar ju ingen vara ansluten till i vår närhet iallafall. Större delen av grannskapet är Verisure-kunder eller har inget larm. Valde dock Ajax då ville undvika dyra avgifter och hyr-larm där väktare ändå inte kommer. Så tror ändå att det är ett bra val i slutändan.

Antar att jag får ringa grannen och be dem kolla om det larmar istället. :thinking:
Eller så lägger du in grannens som en ny användare på någon av dina e-postadresser och lägger till hans telefonnummer på den profil. Då ringer ju larmet upp honom samt skickar sms till din granne utan att han har tillgång till ditt larm. Om du inte har någon fler e-postadress så är det ju bara att skaffa en till. :)
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Ni som har kopplat inomhuskameror till Ajax, vilken har ni? Jag vill gärna ha en kamera som är ganska diskret i storlek och har snygg design. Sen ska den vara trådlös och givetvis ta bra bilder både i ljus och mörker.

Jag skrev i tidigare inlägg om ajax motioncam och om den skulle reagera på värmen från kaminen. Jag kontaktade Ajax och de skrev att det är möjligt att den gör det, så de rekommenderade inte att ha deras egna kamera i rummet, de hade inte heller några planer på att göra en kamera med motionprotect plus i nuläget.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Eller så lägger du in grannens som en ny användare på någon av dina e-postadresser och lägger till hans telefonnummer på den profil. Då ringer ju larmet upp honom samt skickar sms till din granne utan att han har tillgång till ditt larm. Om du inte har någon fler e-postadress så är det ju bara att skaffa en till. :)
Har ju tre olika "alias" för en och samma mailadress (samma inkorg) samt min jobbmail så isåfall löser det ju problemet. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
M matte_1986 skrev:
Ny på Ajax-fronten, köpte ett larm av Safeland igår och inväntar leverans. Tog deras superstora paket och kompletterade lite saker. Tyvärr lite väntetid pga. Hub2.
Trodde dock i min godan ro att grannen kunde få en notis om larm via sms och inte behöva regga sig med Ajax-appen han/hon också.
Har fått med Safelands grannsamverkans app i ett år men den verkar ju ingen vara ansluten till i vår närhet iallafall. Större delen av grannskapet är Verisure-kunder eller har inget larm. Valde dock Ajax då ville undvika dyra avgifter och hyr-larm där väktare ändå inte kommer. Så tror ändå att det är ett bra val i slutändan.

Antar att jag får ringa grannen och be dem kolla om det larmar istället. :thinking:
Safelands grannsamverkan verkar inte vara någon höjdare. Inte så många som är anslutna men det går ju att skapa grupper och lägga till grannarna i den men om de inte också har sitt larm till Safeland så tappar det syftet lite. Personligen tycker jag appen borde utvecklas och bli bättre.

När man har Ajax larmet så finns ändå så många möjligheter till larmavisering. Både att larmet ringer upp angivna nummer. Har lagt in våra nummer och lagt en ringsignal som låter som en siren, går inte att missa det. Dessutom skickar larmet push notis till mobilen och sms. Går även att koppla till larmcentral, säkerhetscentralen tar 95 kr per månad. Väktarutryckning ingår inte, kostar cirka 2 000 kr vid utryckning. Men med handen på hjärtat, hur ofta behöver man väktarutryckning?

Jämförde Ajax med Verisure. Med dem så äger man inte larmet först förrän efter makalösa 5 år. Räknade att totalkostnaden med Verisure under dessa 5 år skulle bli 58 000 kr. Med Ajax blev kostnaden 16 200 kr och då har man ett bättre larm som man äger själv. Kul att det finns alternativ till jättarna Verisure m.fl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.