Har också haft lite konstiga signalproblem under julhelgen. Men bara en dag, och på två olika enheter. Inga som helst problem tidigare och batterierna borde ha många år kvar. Någon som haft liknande korta signaltapp som på min bild eller som har en förklaring?

Skärmdump av larmlogg visar förlorad och återställd anslutning för rörelse- och glasbrottssensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ny här och ny på detta med larm. Har kollat efter larm och sen var jag förbi en i byn som hade Ajax larmet och då har jag börjat fundera på det. Har orkat ögna igenom ungefär drygt 1000 inlägg här men nu frågar jag.

De funderingar jag har är om man kan ha olika zoner på larmet? Har en villa med ett fristående garage där jag skulle velat ha olika zoner för villan och garaget, hur funkar det kan jag göra så att jag har garaget larmat för inbrott och brand men inte villan då man är hemma? Kan man ha två olika knappsatser så en knappsats larmar av garaget och den andra villan?

Kan man stänga av enskilda däckare enkelt? Tänker mig två branddäckare i garaget och vill kunna stänga bort den ena däckaren i verkstadsdelen vid svetsning men ha den andra däckaren i pojkrummet och dom i villan aktiva under svetsningsjobben för att sen då röken vädrats ut aktivera branddäckaren i verkstadsdelen igen.

Hur är det med räckvidden på grejerna det står ju att dom ska klara 2 km vid öppen terräng, mitt garage har plåtklädda väggar invändigt så frågan är hur det påverkar räckvidden? Vet att höga frekvenser blir känsligare för hinder då det kommer till räckvidden. Kommer att ha ca 25 m mellan huvudenheten och enheterna i garaget.

Hur är det med GSM sändaren går det att ha nån extärna antenn? Har väldigt dålig mobiltäckning där vi bor och jag dessutom bredbandet vida mobilnätet med riktantenn på husväggen, fiber ska vara på gång men jag tar inte ut nåt i förskott fören vi har fibern här.

Bor avlägset så det är att få larm till min, fruns och grannens mobil som är aktuellt, har ca 9 mil enkel väg till närmaste vaktbolag så det är ganska bortkastat med når sånt.

Var handlar man Ajax larmet idag? Hittade nåt ställe som heter Safeland, verkade väl hyfsade priser just nu. Här testat ringa dit för att få svar på frågorna men det är ju mellandagar så dom är väl inte igång fören efter helgerna.

Nåt annat att tänka på i mitt fall? Tänker mig två rörelsevakter, två magnetkontater och två branddäckare i villan och samma uppsättning i garaget då täcker jag in de delar av huset och garaget man måste passera för att få ut grejer vid ett eventuellt inbrott. Tänker sen ha en inomhus siren i villan, en utomhus siren på garaget, en knappsats i villan och en knappsats i garaget. Safelands största sats innehåller dessa grejer men man får komplettera med lite extra grejer.
 
Vad har man för larmmöjligheter med ajax om man är på semester?

Kan man lägga in familj/grannar som tillfälliga larmmotagare på något bra sätt, antingen via sms eller app?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vad har man för larmmöjligheter med ajax om man är på semester?

Kan man lägga in familj/grannar som tillfälliga larmmotagare på något bra sätt, antingen via sms eller app?
Det är relativt enkelt att lägga till användare till systemet. Den nya användare måste ladda ner appen och sen finns det iallafall två sätt som jag känner till.
1. Man skapar egna användare med nya ”nonsens” mailadresser som är kopplade till dig, för att sedan lämna ut dessa uppgifter som inloggning till ditt larm.
2. Bjud in familjemedlemmen eller grannen genom appen. Personen ombeds fylla i användaruppgifter, mailadress osv. för att skapa ett konto hos ajax...när det är gjort kan de logga in med appen.

Du styr såklart vilka rättigheter varje person ska ha, och det är bara ta bort rättigheter när personen inte ska ha tillgång längre.
 
B busse skrev:
Kan man stänga av enskilda däckare enkelt?
Jag kan inget om zoner, men har för mig att det ska vara enkelt att få till. Någon möjlighet till extern gsm-antenn ser inte ut att finnas.

Det som borde vara lätt är att stänga av enskilda enheter tillfälligt så de inte larmar - kolla på bilden här för att se vilka val jag har i appen för en vanligt brandvarnare:

Skärmdump av appinställningar för en smart brandvarnare med alternativ för larm och tester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är det numera med på/avlarmningsljud?

Inomhus-sirenen som finns nu kan väl pipa vad jag förstått, men på ajax sida står det "If you have a StreetSiren or HomeSiren siren, it will use beeps to count down the delay (audible warning)."

Innebär det att alla sirener piper vid avlarmning?
Man vill ju inte väcka hela kvarterat med pip utomhus.
 
J
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Innebär det att alla sirener piper vid avlarmning?
Man vill ju inte väcka hela kvarterat med pip utomhus.
Det är valbart på varje siren.
Skärmdump av inställningsmenyn för en utesiren med alternativ för volym, varaktighet och ljudsignaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Man vill ju inte väcka hela kvarterat med pip utomhus.
Tyvärr piper den ute lite väl högt som lägst, så istället för att använda den vid fördröjning fick jag köpa en ny innesirén för att inte göra grannarna tokiga. Hade hoppats på att slippa det, men fick nu stänga av den funktionen ute.
 
Är det möjligt på brandvarnaren att endast ha temperatur larm? Har tänkt montera varnaren i ett dammigt utrymme.
 
M mtboy skrev:
Är det möjligt på brandvarnaren att endast ha temperatur larm? Har tänkt montera varnaren i ett dammigt utrymme.
Det ska gå bra, kolla på valen jag har på min bild i inlägg nr 1835 ovan.
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Det ska gå bra, kolla på valen jag har på min bild i inlägg nr 1835 ovan.
Såg den bilden, men ser ut som man bara kan stänga av temp larm. Menyn med ”Alert with a siren” tror jag enbart är vilka som ska utlösa inom/utomhus sirenen. Så jag tror den fungerar som en vanlig brandvarnare och sätter igång sin egen siren. Eller har du någon annan erfarenhet?
 
Lucky2015
B busse skrev:
Är ny här och ny på detta med larm. Har kollat efter larm och sen var jag förbi en i byn som hade Ajax larmet och då har jag börjat fundera på det. Har orkat ögna igenom ungefär drygt 1000 inlägg här men nu frågar jag.

De funderingar jag har är om man kan ha olika zoner på larmet? Har en villa med ett fristående garage där jag skulle velat ha olika zoner för villan och garaget, hur funkar det kan jag göra så att jag har garaget larmat för inbrott och brand men inte villan då man är hemma? Kan man ha två olika knappsatser så en knappsats larmar av garaget och den andra villan?

Kan man stänga av enskilda däckare enkelt? Tänker mig två branddäckare i garaget och vill kunna stänga bort den ena däckaren i verkstadsdelen vid svetsning men ha den andra däckaren i pojkrummet och dom i villan aktiva under svetsningsjobben för att sen då röken vädrats ut aktivera branddäckaren i verkstadsdelen igen.

Hur är det med räckvidden på grejerna det står ju att dom ska klara 2 km vid öppen terräng, mitt garage har plåtklädda väggar invändigt så frågan är hur det påverkar räckvidden? Vet att höga frekvenser blir känsligare för hinder då det kommer till räckvidden. Kommer att ha ca 25 m mellan huvudenheten och enheterna i garaget.

Hur är det med GSM sändaren går det att ha nån extärna antenn? Har väldigt dålig mobiltäckning där vi bor och jag dessutom bredbandet vida mobilnätet med riktantenn på husväggen, fiber ska vara på gång men jag tar inte ut nåt i förskott fören vi har fibern här.

Bor avlägset så det är att få larm till min, fruns och grannens mobil som är aktuellt, har ca 9 mil enkel väg till närmaste vaktbolag så det är ganska bortkastat med når sånt.

Var handlar man Ajax larmet idag? Hittade nåt ställe som heter Safeland, verkade väl hyfsade priser just nu. Här testat ringa dit för att få svar på frågorna men det är ju mellandagar så dom är väl inte igång fören efter helgerna.

Nåt annat att tänka på i mitt fall? Tänker mig två rörelsevakter, två magnetkontater och två branddäckare i villan och samma uppsättning i garaget då täcker jag in de delar av huset och garaget man måste passera för att få ut grejer vid ett eventuellt inbrott. Tänker sen ha en inomhus siren i villan, en utomhus siren på garaget, en knappsats i villan och en knappsats i garaget. Safelands största sats innehåller dessa grejer men man får komplettera med lite extra grejer.
Hej

Du kan dela upp zoner. Skalskydd finns också. Du kan välja "alltid på" på valfria sensorer.

Räckvidd 2 km. Glöm det. Det gäller bara under fri sikt och utan hinder. Räckvidden är långt mycket kortare men är väldigt bra. Om du får signalproblem har de en repeater man kan köpa som förbättrar räckvidden.

Extern antenn går inte att ha. Men det verkar vara bra antenner i hubben.

Angående larm så kan du ställa in att få push meddelande i telefon med larmsignal, sms och det går även att ställa in så att larmet ringer upp dig som ett vanligt telefonsamtal.
 
Lucky2015
J jh8001 skrev:
Det är valbart på varje siren.
[bild]
Vilken skruv använde du för att skruva fast utomhussirenen i sitt fäste efter monteringen på väggen? Det står att en skruv ska monteras så att ingen kan skruva bort stenen för enkelt. Men står inte vilken skruv man ska använda. Ser hålet men hittar som sagt ingen skruv.
 
J
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Vilken skruv använde du för att skruva fast utomhussirenen i sitt fäste efter monteringen på väggen? Det står att en skruv ska monteras så att ingen kan skruva bort stenen för enkelt. Men står inte vilken skruv man ska använda. Ser hålet men hittar som sagt ingen skruv.
Kommer inte ihåg men jag är 90% säker på att den följde med i förpackningen.
 
Lucky2015
J jh8001 skrev:
Kommer inte ihåg men jag är 90% säker på att den följde med i förpackningen.
Minns du om det var en lång eller kort skruv? De jag hade i påsen såg bara ut att vara väggskruvar för fästet som i övriga förpackningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.