Min utomhussiren la av i helgen. Jag har inte kollat den än men hur länge brukar batterierna hålla? Den har suttit uppe ca 3-4 månader bara. Är det batteriet får jag fixa extern strömförsörjning till den.

L Lund skrev:
Jag vill att mina kameror ska slås på (få ström) när jag larmar, är denna lösningen på det? Några prisindikationer?

[länk]
Ajax Wallswitch ju ett alternativ. Tänker själv använda dessa för att tända belysning när larmet är på.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ajax Wallswitch ju ett alternativ. Tänker själv använda dessa för att tända belysning när larmet är på.
Ja, den har jag tittat på men skönt att slippa mecka med eluttaget. Tolkar det som att Socket klarar samma saker som Wallswitch?

L Lund skrev:
Ja, den har jag tittat på men skönt att slippa mecka med eluttaget. Tolkar det som att Socket klarar samma saker som Wallswitch?
Jo, men det blir ju en snyggare installation. En extrafunktion som Socket har är ju att via färgat ljus visa effektuttag, men den funktionen utnyttjas ju knappt av en kamera eller två. Speciellt eftersom man troligen ändå vill dölja var strömmen kommer från...

Ang. Keypaden har jag nyligen upptäckt en liten nackdel. Vi har i vårt larm två zoner, huvudbyggnad & garage. Garaget (separat byggnad) är nästan alltid larmat och larmas av i princip bara när man ska dit. När enbart garaget är larmat ser man på statusen på Keypaden att systemet är larmat (O) viljket ju inte är sant, bara en del av det. Sen kan man ju i o f s anta om man är inne och larmet inte gått att det bara är den zonen som är larmad men... vi använder annars keypaden till att se om dörren är larmad eller ej, så inte larmet går i onödan när man går. Men man kan alltså bli lite osäker om man har fler zoner och alltså inte får full info om statusen. Det är inte alltid man har mobilen på sig hemma. En liten notering till er övriga alltså!

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ang. Keypaden har jag nyligen upptäckt en liten nackdel. Vi har i vårt larm två zoner, huvudbyggnad & garage. Garaget (separat byggnad) är nästan alltid larmat och larmas av i princip bara när man ska dit. När enbart garaget är larmat ser man på statusen på Keypaden att systemet är larmat (O) viljket ju inte är sant, bara en del av det. Sen kan man ju i o f s anta om man är inne och larmet inte gått att det bara är den zonen som är larmad men... vi använder annars keypaden till att se om dörren är larmad eller ej, så inte larmet går i onödan när man går. Men man kan alltså bli lite osäker om man har fler zoner och alltså inte får full info om statusen. Det är inte alltid man har mobilen på sig hemma. En liten notering till er övriga alltså!
Precis, delvis tillkopplat visas som tillkopplat på knappsatsen.

Jag löste det så här,
Knappsatsen är enbart knuten till huset. Uteförrådet larmas på/av via app eller egen fjärrkontroll och är i regel alltid tillkopplat.
Sen har jag dragit ut en LED från inomhussirénen som blinkar när huset är tillkopplat/nattläge.

Finns det någon som lyckats få statusen på larmet (av/på/rörelse upptäckt) till en Athom Homey?

Jag vet att det inte finns något API eller direkt koppling men kan man med något fulhack (tex Wallswitch eller Socket) lösa det?

Får man bara statusen på larmet till Homey kan man tex tända husets alla lampor vid larm, aktivera en saftblandare, släcka lampor vid pålarmning mm.

L Lund skrev:
Finns det någon som lyckats få statusen på larmet (av/på/rörelse upptäckt) till en Athom Homey?

Jag vet att det inte finns något API eller direkt koppling men kan man med något fulhack (tex Wallswitch eller Socket) lösa det?

Får man bara statusen på larmet till Homey kan man tex tända husets alla lampor vid larm, aktivera en saftblandare, släcka lampor vid pålarmning mm.
Ännu kan Wallswitch bara rapportera till/från alt natt/från

Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Ännu kan Wallswitch bara rapportera till/från alt natt/från
Ja precis, tänkte mer om det gick att vara kreativ på något sätt. Mäta spänningen på hubben med en plugg som rapporterar till Homey, sensor som läser läser ljuset på Socket och rapporterar larmets status till Homey osv.

Hoppas på att stöd för IFTTT faktiskt kommer, bör öppna upp för scenarior där man kan larma baserat på tidpunkt/scenario, trigga kameror beroende på status p Ajax osv.

Borde man inte kunna detektera en signal på HomeSirens utgång för extern LED mha tex en Arduino?

• Gilla
Unander och 1 till
  • Laddar…
Hybenos skrev:
Tack! då vet jag, synd!

Det blir lite tvingande att köpa inomhussirén då. Lite tråkigt då det förmodligen är enkelt att programmera för ajax men säkert en sätt att tjäna lite till. Min visonic hade denna funktion.
Jag frågade Ajax om de hade nån plan på att trigga brandlarmet vid inbrott via facebook och fick svaret att förslaget inte ingår i deras roadmap.

L Luugen skrev:
Jag frågade Ajax om de hade nån plan på att trigga brandlarmet vid inbrott via facebook och fick svaret att förslaget inte ingår i deras roadmap.
Jag tycker egentligen att det är ganska bra att ha brand separerat från inbrott dvs olika signaler

Vaknar man upp mitt i natten av att larmet går kan det vara bra att direkt höra skillnad på om det är brand eller inbrott. Då dessa kräver olika agerande och mental förberedelse.
Tråkigt att springa ner för trappan med ett baseballträ i näven o mötas av en brand.

• Gilla
DYEUffe och 2 till
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Jag tycker egentligen att det är ganska bra att ha brand separerat från inbrott dvs olika signaler
Det är väl inget problem att ha olika ljudmönster på de olika larmen?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl inget problem att ha olika ljudmönster på de olika larmen?
Det skulle vara det optimala (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.