693 128 läst · 2 883 svar
693k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Du anger nattläge för de detektorer du vill skall vara aktiva på nattenM minitoy skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Okej. Delayläget gör att man kan befinna sig inom det området inom ett visst antal sekunder utan att larmet går?Erik Hellgren skrev:
Tjaaa, tänkte mest på om man med denna typ av sensor kanske tänker annorlunda i framtiden, där man istället bygger larmsystem med "yttre skalskydd" som kanske är mer ”preventiva” en de som traditionellt har använts. Och då kanske man också struntar i det traditionella skalskydden som sitter innanför fasaden och framförallt volymskyddet i rummet. Den här typen av sensor stoppar/stör ju tjuven redan innan han har gett sig på t.ex. ditt fönster.E etompau skrev:
Detta i jämförelse med de tidigare sensorerna från Ajax som ändå ger lite frihetsgrader runt larmsystemsdesign än vad traditionella magnetkontakter och PIRar ger tack vare tilt och stöt:
Ajax-sensorn med tilt/stöt stoppar/stör tjuven när han ger sig på fönstret, dvs knackar in en kofot, öppnar ett fönster redan på lite på glänt eller slår sönder fönstret; men tjuven har då fortfarande inte tagit sig in hos dig. Så när utomhus-siréner och annat dundrar igång så har ju tjuven fortfarande inte satt sin fot inne hos dig. Så lite preventivt är det kanske med denna typ av skalskydd med tilt/stöt-sensorer. Tjuven kanske tvekar mer vid en sådan situation?
Detta till skillnad mot volymsensorn som bara säger att nu är tjuven redan inne hos dig och länsar dig på smycken etc. Och då har ju tjuven redan slagit sönder fönstret, brutit upp dörren eller var den nu kan vara för sätt som inbrottet sett på. Och ska tjuven då avbryta inbrottet, när han redan är inne, så krävs det nog att ha ett gäng Inferno-siréner, en hungrig bulldog eller elaka grannar på inmarsch
Har precis satt upp mitt AJAX men har två frågor:
1. Finns det möjlighet att starta branddetektorerna vid larm? min trotjänare visonic gjorde detta, bra funktion
2. Får upp alla mina kameror över RTSP då jag kör på WIFI på min android. Men får inte upp det om jag lämnar mitt WIFI. Antar att det är någon form av port som ska öppnas. Testade en portforward gällande 554 till en av kamerorna utan framgång. Tips?
1. Finns det möjlighet att starta branddetektorerna vid larm? min trotjänare visonic gjorde detta, bra funktion
2. Får upp alla mina kameror över RTSP då jag kör på WIFI på min android. Men får inte upp det om jag lämnar mitt WIFI. Antar att det är någon form av port som ska öppnas. Testade en portforward gällande 554 till en av kamerorna utan framgång. Tips?
Går tyvärr inte att starta brandvarnarna vid larm. Många som vill ha den funktionen, mig inkluderad. De låter betydligt högre än inomhussirenen.Hybenos skrev:Har precis satt upp mitt AJAX men har två frågor:
Tack! då vet jag, synd!F fireon skrev:
Det blir lite tvingande att köpa inomhussirén då. Lite tråkigt då det förmodligen är enkelt att programmera för ajax men säkert en sätt att tjäna lite till. Min visonic hade denna funktion.
Köp utomhussirenen och sätt inne. Inomhussirenen låter för lågt. Men bäst är väl en av varje.Hybenos skrev: