Excel
Man kanske ska starta upp en konkurrerande verksamhet till Ahlsell. Det vinnande konceptet torde vara att skapa ännu dyrare bruttoprislista än Ahlsell, eller rent av låta byggföretaget själv välja vilket bruttopris prylen ska ha. Då kan ju vi konsumenter få ännu större ”rabatter” på fakturan än de 10% som ibland ges. Alla nöjda och glada!
:crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Ska konsumenten bestämma var bonden ska köpa foder också så att inte mjölken blir för dyr?
Få eftersträvar en annan prismodell för mjölk än att man betalar vad det står att det kostar i affären. Många är dock missnöjda med att inte veta vad materialpriser kan bli när de köper hantverkstjänster. Därav viljan att påverka det ena men inte det andra.

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Eller så tar man betalt efter den modellen som passar en bäst och handlar där man själv anser lämpligast och så är det upp till kunden att gilla det eller ej.
Du verkar ha missat att hela den här tråden handlar om vad kunderna inte gillar,.
Ska konsumenten bestämma var bonden ska köpa foder också så att inte mjölken blir för dyr?
Konsumenten köper inte direkt av bonden. Ska du dra en liknelse med mjölk så är det väl då att konsumenten ska diktera att ICA ska köpa in mjölken så billigt som möjligt. Och det är ju just det konsumenterna gör, höjer ICA priset på mjölken så handlar de nån annanstans.

Eller skulle du fortsätta handla mjölk på ICA om de köpte sin mjölk på Circle K och sen la på 20% på priset? För det är ju bekvämast för ICA att göra så.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du verkar ha missat att hela den här tråden handlar om vad kunderna inte gillar,.

Konsumenten köper inte direkt av bonden. Ska du dra en liknelse med mjölk så är det väl då att konsumenten ska diktera att ICA ska köpa in mjölken så billigt som möjligt. Och det är ju just det konsumenterna gör, höjer ICA priset på mjölken så handlar de nån annanstans.

Eller skulle du fortsätta handla mjölk på ICA om de köpte sin mjölk på Circle K och sen la på 20% på priset? För det är ju bekvämast för ICA att göra så.
Nä det skulle jag inte men jag fattar också att det spelar ingen roll vad jag tycker för det enda sättet att få dom att ändra sig är att tillräckligt många sluta handla hos dom.
Och det är väl självklart att ICAs inköpspris är direkt beroende av producentens kostnader, förstår man inte det ska man nog låta bli att diskutera företagande överhuvudtaget.

Precis. Och det är ju det kunderna gör. De återkommer inte till en hantverkare som de känt sig lurad av. Så länge det inte är slut på "nya kunder" klarar sig hantverkarna med ful prissättning, men förr eller senare kommer verkligheten ikapp dem.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis. Och det är ju det kunderna gör. De återkommer inte till en hantverkare som de känt sig lurad av. Så länge det inte är slut på "nya kunder" klarar sig hantverkarna med ful prissättning, men förr eller senare kommer verkligheten ikapp dem.
Ja men då är ju problemet löst!

Nja, det blir ju fortfarande en massa kunder som känner sig lurade. Och uppenbarligen en massa hantverkare som inte verkar förstå varför kunder inte vill betala överpris för materialet.

Jisses vilket tragglande
Elektriker på mindre företag(8anställda),
vi fakturerar ca 90% av jobben löpande och istort sett alla jobb blir billigare för kunden löpande då vi har lång väntetid brukar vi lägga oss aningen högre (ca 10-15%)om vi ska lämna fastpris för att vi ska ha marginal OM något oväntat händer men brukar vilja ha löpande för kundens skull.
Det är en onödig risk för företaget att lämna en tajt offert om man inte måste ha jobbet. Det kan vi väl alla hålla med om?

Gällande prissättningen av material så ligger inköpspris+moms ca elbutikse, något under.
Vi handlar av ahlsell, solar och moel men
Vi använder oss av moels listpris(ger 15,20 eller 25%rabatt beroende på storlek på kunden) oavsett var vi köpt materialet.
Då ca 50% av jobben är service inom industrier och lantbruk krävs det att vi har prylar på hyllorna hemma. Pga detta kan vi handla när det är billigt/stora mängder som sedan läggs på hyllan i väntan av att monteras. Skulle vi hålla på och skriva in exakt inköpspris på varje pryl vid exakt xdatum hade vi varit tvungna att anställa 1-2pers till.
Slutpriset brukar bli runt 5-15% dyrare än elbutik dock betalas inte tiden för beställningar av kunden.
Att tycka illa om ahlsell när det är hantverkaren som luras, denne hade troligtvis lurats ändå.

Kunder får gärna beställa material själva men det brukar bli kinaskit eller saknas saker vilket oftast blir dyrare än de 5-15%.

Generellt sett på bh så är det väldigt tråkig attityd i trådar där hantverkare diskuteras.

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Excel Excel skrev:
Man kanske ska starta upp en konkurrerande verksamhet till Ahlsell. Det vinnande konceptet torde vara att skapa ännu dyrare bruttoprislista än Ahlsell, eller rent av låta byggföretaget själv välja vilket bruttopris prylen ska ha. Då kan ju vi konsumenter få ännu större ”rabatter” på fakturan än de 10% som ibland ges. Alla nöjda och glada!
:crysmile::crysmile::crysmile:
Främst skulle jag önska att elbutik.se startade upp en lokal butik här i Uppsala, där jag kunde köpa rubbet, helst med 5% rabatt åt mig på deras ord priser så jag kan säga till kunderna att de får exakt elbutiks pris, bara att kolla på webben.

Ärligt talat skulle jag väldigt gärna ta att alla kunder stod själv för allt material, till 100%.
Tänk vad skönt att bara ha lite verktyg i bilen och lite kunskap i hjärnan och händighet i handen som det enda man måste ha med sig.
Och lätt att städa bilen, och inget sorterande och kompletterande med material, inga bilturer till grossen och ingen tid behöver läggas på att ha koll på använt material och fakturera det.
Jag skulle nog t.o.m kunna tänka mig att gå ner något i timpenning ifall jag helt och hållet slapp hålla på med materialbiten.

Problemet med den modellen är att de flesta kunder vill nog inte stå med 40 meter kabel, 80 st klammer, 98 st plugg och skruv och ett nästan fullt paket wago över efter att jag varit och klämt upp ett vägguttag.
Och det andra problemet är att många inte vet vad som behöver anskaffas.

• Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
Det är ju inte bara på Byggahus man har dåligt förtroende för hantverkare, de ligger liksom inte direkt i topp i de undersökningar som finns.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det andra problemet är att många inte vet vad som behöver anskaffas.
Är det svårare att göra en inköpslista till kunden än att göra en inköpslista till dig själv?

Jag försvarar inte på något sätt dom hantverkare som lägger på flera hundra procent och tycker att Ahlsells prissättning är rena tramset egentligen. Men jag kan inte låta bli att reagera när man sitter här och kräver att hantverkarna får minsann inte ta mer betalt än vad man själv kan köpa det för.
Jag kan bara tänka mig snacket här när rörläggaren varit på både jula och Clas Ohlsson och sen fick han ändå köra till Ahlsells för att dom hade inte allt som behövdes!
Inte nog med det sen stannade han på Statoil på väg tillbaka för att äta!!
Jag tror att man ska fundera lite på hur man agerar på sitt eget jobb istället, måste man ha en sån dyr dator och det räcker kanske med en kopp kaffe om dagen?
Hur det är så är där faktiskt någon som får betala det också i slutändan...

• Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Jisses vilket tragglande/.../Att tycka illa om ahlsell när det är hantverkaren som luras, denne hade troligtvis lurats ändå.
Ja, men inte på det sättet i alla fall. Just det evigt kritiserade Ahlsell-upplägget går ju ut på att med hjälp av grossisten invagga kunden i vanföreställningen att hen får ett bra pris på material när saken är den motsatta. Det är alltså inte att jämföra med det upplägg du själv har.

K kanonkula skrev:
Generellt sett på bh så är det väldigt tråkig attityd i trådar där hantverkare diskuteras.
Jag skulle tro att det faktiskt ofta bottnar i genuint dåliga upplevelser. Då många inte alls vet vad de köper hamnar de i knät på leverantören och de fall där denne utnyttjar detta sätter sig djupt. Få tror att alla hantverkare är dåliga för det, men misstron består.

Lite samma sak som med bilreparatörer, som ju även det är en bransch folk misstror.

Det är ingen som säger att hantverkaren inte får ta lite mer betalt än vad man kan köpa det själv för, nästan alla här säger att 10-20% dyrare än vad man kan köpa det själv för känns som ett acceptabelt påslag. Detta oavsett vad hantverkaren köper in det för.

Det är att ta MYCKET mer betalt än vad man kan köpa det själv för som är problemet. När man får betala dubbelt så mycket (eller mer) som det kostar på byggvaruhuset.

Och som vi skrivit flera gånger, folk betalar en hantverkare för att göra ett hantverk,. Att åka och köpa material är inget hantverk. Att ha material liggande på lager eller i bilen är inget hantverk. (Det var ju nån elektriker som tyckte att om ett uttag legat i bilen och åkt flera hundra mil så var det en anledning till att ta mer betalt för det. Tänk om ICA skulle göra så, tar mer betalt för mjölken ju längre den stått i deras kyl... Det har ju kostat dem mer i lagerhållningskostnad.)

På mitt jobb har vi olika personer med olika kvalificering, folk som har hög kompetens och är "dyra" slipper göra simpla uppgifter, de överlåter vi till folk som har lägre kompetens. Det är liksom inte så bra nyttjande av resurser att låta nån som har en lön på 40 000+ i månaden sitta och skriva ut papper, stoppa i kuvert och posta.

G Grävkalle skrev:
det enda sättet att få dom att ändra sig är att tillräckligt många sluta handla hos dom.
Nja. För det krävs ju en lågkonjunktur i byggbranschen utan att rotavdraget höjs och det kan vi nog se oss i stjärnorna efter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.