F
wildeside wildeside skrev:
Är du dum på riktigt?
Tänker inte gå med förlust och undviker att gå back på ett jobb med anledning av det har jag ett materialpåslag för att täcka alla kostnader vad det gäller material och jag vet att inte skattemyndigheten drar tillbaks moms och f skatt för att man gör enstaka förluster, men min lön blir lidande av det.
Hur skulle du lyckas gå back på materialet? Du vet vad du betalar, fakturerar du din kund exakt för materialet går du inte back.

En hantverkare förädlar materialet och ger det ett högre värde genom att bygga/montera det på ett korrekt sätt. Det är där dom skall tjäna sina pengar.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
JanneJanne123
wildeside wildeside skrev:
Har inget att bevisa för dej, så sk** ner dej!
Moderator får gärna radera inlägget när ni orkar:crysmile:
Blir samma i varje tråd om materialpåslag. Först 100 inlägg om mjölken på ICA sedan tar argumenten slut och hantverkarna tar till svordomar och personangrepp.

Om du inte gillar att argumentera för din sak är nog ett forum på internet rätt ställe för dig.
 
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
wildeside wildeside skrev:
Är du dum på riktigt?
Tänker inte gå med förlust och undviker att gå back på ett jobb med anledning av det har jag ett materialpåslag för att täcka alla kostnader vad det gälle material och jag vet att inte skattemyndigheten drar tillbaks moms och f skatt för att man gör enstaka förluster, men min lön blir lidande av det.
Nej det är han inte, han tänker logiskt och inser att en höjning av timpriset innebär att man inte behöver bluffa med materialpåslaget. Går du back för att du har för dåligt materialpåslag tar du för lite i timpris. Att ha ett materialpåslag är dock ingen som ifrågasätter, här ifrågasätts att det säljs in som att man har en rabatt på en påhittad prislista.
 
  • Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Är det svårare att göra en inköpslista till kunden än att göra en inköpslista till dig själv?
Naturligtvis är det mycket svårare att göra en inköpslista till en annan som dessutom antagligen inte är kunnig inom området.

I listan till sig själv skriver man "köp klammer". Man vet vilken dimension av kabel man tänker använda, man vet ungefär hur långt man tänker klamra och men vet vilka klammer man gillar. Dessutom vet man vad man ska ta istället när man står i butiken och förstahandsvalet inte finns tillgängligt.

Skriver man listan till kunden måste man leta rätt på exakt benämning, artikelnummer och så vidare. Jag gissar att det tar minst tio gånger så lång tid att skriva en lista till någon annan än vad det tar att skriva listan till sig själv.
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
folk betalar en hantverkare för att göra ett hantverk,. Att åka och köpa material är inget hantverk. Att ha material liggande på lager eller i bilen är inget hantverk.
Jag antar du dyker upp på restaurangen med receptet och råvarorna också?

Det ni betalar för är servicen att snabbt kunna byta det där motorskyddet eller när kunden ändrat sig och vill ha en kron istället för trapp utan att behöva åka till grossen/vänta på leverans och ett besök till.

Det är trots allt ett hantverk att dyka upp på rätt plats med rätt utrustning. (vet kunden inte vad den vill ha hur ska vi veta?)[/QUOTE]
 
K kanonkula skrev:
Det är trots allt ett hantverk att dyka upp på rätt plats med rätt utrustning.
Väldigt få av dom hantverkare jag har anlitat har bemästrat det hantverket...
Dock är det dom som har varit punktliga som också har varit ärligast med prissättningen.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
K kanonkula skrev:
Det ni betalar för är servicen att snabbt kunna byta det där motorskyddet eller när kunden ändrat sig och vill ha en kron istället för trapp utan att behöva åka till grossen/vänta på leverans och ett besök till.
Är du hantverkare eller pratar du hypotetiskt? Har nämligen aldrig haft turen att anlita en hantverkare, speciellt inte elektriker, som faktiskt har med sig något annat material i bilen än klammer och FK. Så fort något annat har behövts är det grossen som gäller. Förstår dock helt och fullt utmaningen att ha kronbrytare i vanligast förekommande serier liggande i bilen men om du har lyckats vore det intressant att veta hur.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Jag antar du dyker upp på restaurangen med receptet och råvarorna också?

Det ni betalar för är servicen att snabbt kunna byta det där motorskyddet eller när kunden ändrat sig och vill ha en kron istället för trapp utan att behöva åka till grossen/vänta på leverans och ett besök till.

Det är trots allt ett hantverk att dyka upp på rätt plats med rätt utrustning. (vet kunden inte vad den vill ha hur ska vi veta?)
På en restaurang så köper man en helt färdig produkt, där säljs produkten till fast pris, ingen timdebitering, du får sitta ”hur länge du vill” och äta din rätt, det kostar inget extra om du sitter i två timmar istället för 20 minuter.

Ja lite påslag på materialet är ok för bl.a. lagerhantering. Det är typ ingen som säger nej till påslag över huvud taget utan det är stora påslag vi säger nej till.

Det där med att dyka upp/ringa på avtalad tid är också en pilsner.
Ja hantverkaren kan få olika förhinder som gör att den inte kan komma på avsedd tid, men hör av er då i så god tid som möjligt.
Om ni missar en avtalad tid, ring så fort ni kommer på det och be om förlåt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och som vi skrivit flera gånger, folk betalar en hantverkare för att göra ett hantverk,.
Nej, vi betalar hantverkaren för att fullgöra det avtal vi har. Varken mer eller mindre.

Väldigt ofta innehåller det avtalet både delar som innefattar praktiskt arbete, vilket jag tolkar är det du kallar hantverk, och försäljning/leverans av material.
 
K kanonkula skrev:
Det ni betalar för är servicen att snabbt kunna byta det där motorskyddet ...
Om det är ett jobb som behöver åtgärdas akut så är antagligen kunden beredd att betala lite extra, så kallad jourersättning, bara det förmedlas INNAN jobbet beställs.
Jourersättningens nivå kan vara olika beroende på om det är vardag dagtid eller kväll eller helg.
 
hsd
F fsn skrev:
Hur skulle du lyckas gå back på materialet? Du vet vad du betalar, fakturerar du din kund exakt för materialet går du inte back.

En hantverkare förädlar materialet och ger det ett högre värde genom att bygga/montera det på ett korrekt sätt. Det är där dom skall tjäna sina pengar.
Påslag på material ska täcka lagerkostnader och verktygsslitage
Hur glad blir inte kunden när hantverkaren har med allt och gör jobbet utan onödiga resor för att skaffa material
 
F
hsd hsd skrev:
Påslag på material ska täcka lagerkostnader och verktygsslitage
Hur glad blir inte kunden när hantverkaren har med allt och gör jobbet utan onödiga resor för att skaffa material
Och varför skall just material bekosta verktygen? Det är väl mycket bättre att ta via timpriset. Finns ju hantverkare som tar extra betalt för verktyg utöver basverktyg eller åker och hyr allt på tid som kunden betalar och sen lägger på fett på den hyrfakturan med. Framkörningsavgift skall ju betala för bilen....

Sen har aldrig en hantverkare allt på lager ändå, det är en bråkdel av hans totala lageromsättning som är bundet i lager. Men visst lagerhållning kan jag köpa, såg nån inom industrin som la på 1,27% för lagerhållning och ytterligare 0,34% i overheadkostnader och administration. Lagerhållet värde där i förhållande till lagerialomsättning överstiger garanterat en hantverkares. Skulle en hantverkare av normalgraden hålla dom siffrorna x10 skulle inte den här debatten existera.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Excel
hsd hsd skrev:
Påslag på material ska täcka lagerkostnader och verktygsslitage
Hur glad blir inte kunden när hantverkaren har med allt och gör jobbet utan onödiga resor för att skaffa material
Med tanke vanligt förekommande materialpåslag på >100%. Har hantverkare verktyg av guld och ädelstenar?

Att hantverkaren genomför vad som är beställt utan extra resor borde vara normen tycker jag, och inget man som kund ska vara glad för. Jisses!!
 
hsd
Excel Excel skrev:
Med tanke vanligt förekommande materialpåslag på >100%. Har hantverkare verktyg av guld och ädelstenar?

Att hantverkaren genomför vad som är beställt utan extra resor borde vara normen tycker jag, och inget man som kund ska vara glad för. Jisses!!
Nu menar jag normala påslag, men kräver Du att hantverkaren ska ha allt i bilen utan påslag eller extra resor så blir det nog ingen hantverkare som ställer upp
 
hsd
F fsn skrev:
Och varför skall just material bekosta verktygen? Det är väl mycket bättre att ta via timpriset. Finns ju hantverkare som tar extra betalt för verktyg utöver basverktyg eller åker och hyr allt på tid som kunden betalar och sen lägger på fett på den hyrfakturan med. Framkörningsavgift skall ju betala för bilen....

Sen har aldrig en hantverkare allt på lager ändå, det är en bråkdel av hans totala lageromsättning som är bundet i lager. Men visst lagerhållning kan jag köpa, såg nån inom industrin som la på 1,27% för lagerhållning och ytterligare 0,34% i overheadkostnader och administration. Lagerhållet värde där i förhållande till lagerialomsättning överstiger garanterat en hantverkares. Skulle en hantverkare av normalgraden hålla dom siffrorna x10 skulle inte den här debatten existera.
Timpriset får inte vara annat än arbete, bilkostnad tex. får inte ingå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.