Banken är inte bokföringsskyldig för sina kunder, så bokföringslagen är nog svår att hävda som grund till data som kunderna har rätt till. Tror mer på lagen om bank- och finansieringsrörelse eller något kringregelverk där om man ska hitta lagstöd för rätt till att få ut transaktionsdata.

Men nu är det väl för flertalet så svårt att hantera likvider så att det finns andra spår om det är summor stora nog att bråka om.

T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Banken är inte bokföringsskyldig för sina kunder, så bokföringslagen är nog svår att hävda som grund till data som kunderna har rätt till. Tror mer på lagen om bank- och finansieringsrörelse eller något kringregelverk där om man ska hitta lagstöd för rätt till att få ut transaktionsdata.

Men nu är det väl för flertalet så svårt att hantera likvider så att det finns andra spår om det är summor stora nog att bråka om.
Så här avslutas en konto på många banker, samt se vart pengarna och uppgifter ta vägen, samt vart det gamla kontot tar vägen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...parkontot-pa-tio-ar-da-kan-banken-avsluta-det

Här ska man förstå att det är banken som avslutar kontot, inte kunden själv.

Redigerat:
Banken är inte bokföringsskyldig för sina kunder, så bokföringslagen är nog svår att hävda som grund till data som kunderna har rätt till.
Bara för att förtydliga så har jag inte kommenterat kundernas rätt till något i de senaste inläggen, utan enbart bemött påståendet att en bank kan radera information om en internetbetalning efter 36 månader, då jag menar att detta påstående är felaktigt.

Tror mer på lagen om bank- och finansieringsrörelse eller något kringregelverk där om man ska hitta lagstöd för rätt till att få ut transaktionsdata.
Räcker det inte med att hänvisa till GDPR, såvida vi nu pratar om uppgifter om sina egna transaktioner. Om GDPR på något sätt är relevant mot ett dödsbo har jag dock ingen susning om.

T
Nu vore dom flesta ha lärt sig att man behöver inte skriva gåvobrev, klart om skatteverket undrar om det är en inkomst så får man lösa det med ett så kallat privat lån, sedan kan man skriva att den även är återbetald.
Hitta igen avslutade konton som belopp betalats ut via kräver ett omfattande jobb, som ungefär tidpunkt samt veta vilket konto och till vem. detta gör att det i praktiken är nästan omöjligt att fastställa, samt förenat med stora kostnader, finns inga pengar i dödsboet får alla dela på detta belopp som uppstår.(oftast går man bara igenom existerande konton)
Lyckas någon finna igen ca 500 tusen utbetalt, men du har ett skrivet papper på att detta är återbetalt/reglerat under en tid så kan ingen annan bara kräva dig på pengarna. man har kvitto på att det är återbetalt.

Sätten är många och lätta, bara man jobbar tillsammans kan man lösa det mesta, en hög med pengar till ett särkullbarn familjen aldrig träffat behöver inte ske, bästa är kanske för särkullen att försöka skapa en kontakt medans föräldern ännu lever. på så sätt kunna vinna ett förtroende.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Nu vore dom flesta ha lärt sig att man behöver inte skriva gåvobrev, klart om skatteverket undrar om det är en inkomst så får man lösa det med ett så kallat privat lån, sedan kan man skriva att den även är återbetald.
Hitta igen avslutade konton som belopp betalats ut via kräver ett omfattande jobb, som ungefär tidpunkt samt veta vilket konto och till vem. detta gör att det i praktiken är nästan omöjligt att fastställa, samt förenat med stora kostnader, finns inga pengar i dödsboet får alla dela på detta belopp som uppstår.(oftast går man bara igenom existerande konton)
Lyckas någon finna igen ca 500 tusen utbetalt, men du har ett skrivet papper på att detta är återbetalt/reglerat under en tid så kan ingen annan bara kräva dig på pengarna. man har kvitto på att det är återbetalt.

Sätten är många och lätta, bara man jobbar tillsammans kan man lösa det mesta, en hög med pengar till ett särkullbarn familjen aldrig träffat behöver inte ske, bästa är kanske för särkullen att försöka skapa en kontakt medans föräldern ännu lever. på så sätt kunna vinna ett förtroende.
Nu är det väl svårt för särkullesonen att förbättra relationen eftersom pappan inte vill. Igen påpekar jag att dina förslag är genomgående olagliga oavsett om risken för upptäkt är låg. I det här förslaget är det kvitton som skall förfalskas. Det är inte helt oskyldigt att förfalska kvitton på 500 000’. Intressant är vad det finns för lagliga åtgärder som finns, inte en massa olagliga förslag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
tyvärr måste jag meddela att banken har inte uppgifter sparade hur länge som helst , vissa bara 36 månader via betalning internet bank.
Alfredo Alfredo skrev:
Stämmer detta verkligen? Enligt bokföringslagen ska räkenskapsinformation sparas i "minst" sju år och en betalning via internetbank måste rimligen ses som räkenskapsinformation.
Jaså, sju år?
Har idag varit i kontakt med skatteverket (väntetid i telefonkö 56 minuter), för att fråga om reavinst- eller kapitalskatte-beräkningen från en husförsäljning vi gjorde år 2010.
Svar: Vi sparar inga uppgifter från tidigare än år 2016 :surprised:

Så vi andra vanliga svenssons, som måste spara kvitton m.m. i tio år,
är bara lurade av storebror staten :thinking:

Man kan bli beskattad för felaktiga uppgifter i upp till 5 år tillbaka i tiden. Därav bör man spara sina deklarationsuppgifter i 5 år.

Synd att tråden handlar för mycket om etik och moral än om vilka möjligheter man kan ha i besvärliga situationer. Blod är sällan tjockare än vatten, och när det kommer till pengar brukar jävulen alltid titta fram. Familj och släkt i all ära, men som sagt, när det kommer till pengar så brukar det kunna bli vilda västern. - SÅ, tack till er som ger förslag...

sunnis
Det kan även vara ekonomiskt fördelaktigt för alla parter att hålla bodelning "snövit" med det man kan göra med laglotten utan att krångla till det.

Alla dessa kreativa idéer om upplägg och strategier och börja röra sig i olika gråzoner lämnar ju ändå en hel spår efter sig och möjligheter för tvist. Ett syskon som helt plötsligt ska bli "arvslös" är både bitter och har absolut inget att förlora på att dra igång en tvist kan göra det dyrt för samtliga inblandade parter och om som oftast slutar med att de andra syskonen får lite mindre i arv eller snarare det de skulle få egentligen plus att dela på en rejäl faktura.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaså, sju år?
Har idag varit i kontakt med skatteverket (väntetid i telefonkö 56 minuter), för att fråga om reavinst- eller kapitalskatte-beräkningen från en husförsäljning vi gjorde år 2010.
Svar: Vi sparar inga uppgifter från tidigare än år 2016 :surprised:

Så vi andra vanliga svenssons, som måste spara kvitton m.m. i tio år,
är bara lurade av storebror staten :thinking:
Här hänger jag inte med riktigt, är inte gränsen 2014 o framåt nu?

Men lite tips kan du få, även privata kvitton gäller, som du ex köpt genom privat annonser ,blocket osv, sedan kan du säkert låna/kopiera av kontant kvitton av vänner,(då med rätt datum) skatteverket vill bara ha kopior på dessa samt se att det är byggmaterial till huset, som är värdehöjande.:surprised: även material du har haft sedan tidigare, samma kvitton gäller, samt hävda att du använt dessa där(skicka gärna med bild)

Redigerat:
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu är det väl svårt för särkullesonen att förbättra relationen eftersom pappan inte vill. Igen påpekar jag att dina förslag är genomgående olagliga oavsett om risken för upptäkt är låg. I det här förslaget är det kvitton som skall förfalskas. Det är inte helt oskyldigt att förfalska kvitton på 500 000’. Intressant är vad det finns för lagliga åtgärder som finns, inte en massa olagliga förslag.
Tror du ska släppa vår lagliga värld , man ska kämpa/göra det man kan, se bara Ebba o Esbjörn, så fungerar alla tvister, finns knappt någon som bara lägger sig ner och inte gör något i dagens läge .utan motsats ska bevisas i dom flesta lägen. har aldrig gått eller sett en laglig hederlig tvist. följer bara våra egna politiker, dom är förebilder på hur vi ska bete oss. vad man kan göra eller inte göra, Göran Persson 0-taxera året efter gjorde jag lika.

T Takläggare skrev:

Men lite tips kan du få, även privata kvitton gäller, som du ex köpt genom privat annonser ,blocket osv, sedan kan du säkert låna/kopiera av kontant kvitton av vänner,(då med rätt datum) skatteverket vill bara ha kopior på dessa samt se att det är byggmaterial till huset, som är värdehöjande.:surprised: även material du har haft sedan tidigare, samma kvitton gäller, samt hävda att du använt dessa där(skicka gärna med bild)
Olagligt och straffbart alltihop.

T Takläggare skrev:
Tja, jag vet inte, men det var det besked jag fick från skatteverkets kundservice.
Tydligen en femårsgräns där vi kan överklaga.
T Takläggare skrev:
Men lite tips kan du få, även privata kvitton gäller
Och avsikten med att kontakta SKV i detta var ju just att mina privata anteckningar och papper hade "försvunnit" under min horisont.
Men där var SKV till föga hjälp.

T
Tja, jag vet inte, men det var det besked jag fick från skatteverkets kundservice.
Tydligen en femårsgräns där vi kan överklaga.

Och avsikten med att kontakta SKV i detta var ju just att mina privata anteckningar och papper hade "försvunnit" under min horisont.
Men där var SKV till föga hjälp.
Men om du fått en förfrågan så har du även fått en handläggare? eller har du gjort ett uppskov med vinsten?

Har du inga kvitton eller fakturor kvar så kan du kryssa i utan kvitton, då med hjälp av bilder, ex parketten bytt , badrum ny kaklat o klart, osv , ger lite sämre avdrag.

T Takläggare skrev:
Har du inga kvitton eller fakturor kvar så kan du kryssa i utan kvitton, då med hjälp av bilder, ex parketten bytt , badrum ny kaklat o klart, osv , ger lite sämre avdrag.
Jo visst har jag det!
Men det hade ju varit mycket enklare att de bara plocka fram deklarationen, som skickades in till och registrerades hos SKV för 10 år sedan.

T
Jo visst har jag det!
Men det hade ju varit mycket enklare att de bara plocka fram deklarationen, som skickades in till och registrerades hos SKV för 10 år sedan.
Hmm, om det är frågan om skattebrott §21 så kan man gå längre tillbaka i tiden.
Men du kanske har kvar köpekontraktet, kanske minns skatten, räkna bakvägen.
Dom ställer en fråga om reavinsten? tror jag kommer ihåg dig, du har byggt nytt hus efter den försäljningen, (kopiera en planlösning)

Ska checka upp vad som hänt, uppenbart något jag missat här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.