122 023 läst · 660 svar
122k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 846 inlägg
Nu presenterar man inte hur man gör någon arvlös öppet på några forum eller, närmaste jag kan hitta är en från lawline.Nötegårdsgubben skrev:
Nu finns även skulder, dom kan man ta ända in i sin död, och dom ska regleras om det är bortgångna personens privata skuld, även om dom är gifta.
https://lawline.se/answers/minimera-laglotten-till-sarkullbarn
Tills de kräver sin rätt, då blir det en dyr rättstvist som slutar med att särkullebarnet får rätt till sin laglott. Lika många sätt det går att förminska arvslotten för dessa barn så finns det nackdelar och möjligheter till dyrlösta tvister om man ger bort arv i förskott som form av gåvor m.m. Som någon skrev i tråden att de som gapade mest i arvstvisten fick en dyr faktura att dela på i dödsboet. Arvstvister i Sverige har nog bara förlorare. Enklaste och bästa är att helt enkelt göra exakt så lagen är utformad att fungera.T Takläggare skrev:
Jag kan inte se att TS är mycket bättre än sin far som sitter och försöker beröva sitt syskon arvet efter den far som blev berövat syskonet.Nötegårdsgubben skrev:
Skulle jag hamna i samma situation skulle jag helt klart dela arvet lika och så absolut uppriktigt jag kunde be detta mitt halvsyskon om ursäkt för min fars dåliga val och hoppas att vi i framtiden kunde vara en familj till på släktträffen.
Ni syskon är inte nyfikna på vem ert halvsyskon är? Jag är själv adopterad, de föräldrar jag vuxit upp med ser jag som mina riktiga, men som ung träffade jag mina biologiska. Det biologiska övertrumfar inte det andra men hade jag haft biologiska hel- eller halvsyskon, nog hade jag velat träffa dem.
Såklart du har rätt i sak. Sätt upp utländska stiftelser, gåvor, skalbolag m.m. Så kan de flesta skatte- och arvslagar kringgås. Det här det varken rätt eller praktiskt för de flesta.T Takläggare skrev:
Syskon > 1/12 arv. Helt klart!Tomtom79 skrev:Jag kan inte se att TS är mycket bättre än sin far som sitter och försöker beröva sitt syskon arvet efter den far som blev berövat syskonet.
Skulle jag hamna i samma situation skulle jag helt klart dela arvet lika och så absolut uppriktigt jag kunde be detta mitt halvsyskon om ursäkt för min fars dåliga val och hoppas att vi i framtiden kunde vara en familj till på släktträffen.
Behöver inte ens vara så svårt, om jag nu har 2 barn, en särkullbarn , om jag vill ge barnet ett bidrag till ett av barnen ,första bostad, utan att det registreras som förtidigt arv, då kan jag betala till min mor som sedan betalar till valt barn som ska få pengarna , barnen har ingen arvsrätt gentemot mina föräldrar, (eller liknande)man har förtroende för.Okarlsson skrev:
Mellan mig o föräldern så har vi bara reglerat en gammal skuld. nu tog jag bara ett mycket lätt exempel hur lätt det är att trolla bort pengar till den man vill, utan att det blir ett förtidigt arv.
Och varför tror du att det blev het och hatat ? Jag kan bilar men jag skulle aldrig på ett forum skriva tips om hur man kan sno en bil för det är moraliskt fel att sno bilar. Och bilar är inget viktigt, men det är människor. Sen att frågan ens blir ställd från början på ett husforum är för mig en gåta och gör mig bedrövadT Takläggare skrev:Har skrivit tidigare på en annan sida hur man begränsar arv till särkullbarn, samtals ämnet blev het och hatad , fast jag bara bevisa hur man begränsar arvet , så ts frågar om det går, jag svarar att det går, men dom måste lista ut själva vilka vägar man ska gå, som om pappan lånar pengar av sina syskon, om pappan har syskon vid livet så säja, ska denna kvitteras vid hans bortgång? då skulden inte gäller hans fru. bara för ännu ett exempel.
Nu är det lättare om hennes föräldrar bott i hus, då hade dom kunnat skriva att mamman ärver med fulläganderätt , nu medans han är vid livet registreras huset som enskild egendom på mamman, osv... men en annan väg hur man begränsar arv.
Om detta skulle ske med en ansenlig del av dina tillgångar strax innan din död kan det mycket väl ifrågasättas och om inte alla är beredda att ljuga så går det inte. Om alla är beredda att ljuga och bedra behöver man ju inte ens göra det så svårt för sig.T Takläggare skrev:Behöver inte ens vara så svårt, om jag nu har 2 barn, en särkullbarn , om jag vill ge barnet ett bidrag till ett av barnen ,första bostad, utan att det registreras som förtidigt arv, då kan jag betala till min mor som sedan betalar till valt barn som ska få pengarna , barnen har ingen arvsrätt gentemot mina föräldrar, (eller liknande)man har förtroende för.
Mellan mig o föräldern så har vi bara reglerat en gammal skuld. nu tog jag bara ett mycket lätt exempel hur lätt det är att trolla bort pengar till den man vill, utan att det blir ett förtidigt arv.
Nu kunde jag skriva om det när Lawline även hjälper en peson "öppet" hur dom ska göra, detta ämne börjar bli en allmänfråga, från Lawlines sida så var det nästan så personerna kunde ta kontakt för att få en riktig beskrivning hur dom ska gå tillväga.H Husgubbe skrev:Och varför tror du att det blev het och hatat ? Jag kan bilar men jag skulle aldrig på ett forum skriva tips om hur man kan sno en bil för det är moraliskt fel att sno bilar. Och bilar är inget viktigt, men det är människor. Sen att frågan ens blir ställd från början på ett husforum är för mig en gåta och gör mig bedrövad
Nu ska man inte planera sitt arv sista året man ska leva, då är det lite sent ute.Okarlsson skrev:
Utan som jag tagit upp, folk som har särkullbarn börja redan planera arvet när den nya familjen bildas, så upplysta har vi blivit i dagens Sverige. då är det inga problem att styra arvet.
Då ska särkullbarnet rota 30-40 år bak i tiden för att hitta något som inte stämmer, nästintill omöjligt.
Hmm, vad har samboregler med detta att göra? De är ju gifta...mathiash77 skrev:Vid en bodelning av ett samboförhållande så utgår man från att gemensam egendom ska värderas och därefter fördelas vid dödsfall eller separation.
Gemensam egendom är allt som köpts eller nyttjats gemensamt. Exempelvis en bostad som köpts av ena parten men med syfte att nyttjas av båda ägs av båda.
Dock kan man skriva samboavtal som tydliggör vad som är gemensam respektive enskild egendom.
Beklagar din fars situation
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vilken tur att ni är många. Då behöver ni inte vara ensamma.Nötegårdsgubben skrev:
Om jag presenterat en ursäkt så är det upp till var och en välja hur de vill tolka det. Jag har kommit med en förklaring som jag tycker är vettig. Jag säger inte att du eller någon annan ska ta det som någon ursäkt. Eller ett gott själ.
Det är en förklaring som du tydligen tycker var riktig hemsk.
Sen har jag en fråga, eftersom du verkar slåss för särkullbarns rättigheter. Vilket är viktigast? Att träffa din förälder? Eller få pengarna när föräldern dör? Jag har alltid trott att det var föräldern som var viktigtast. Men jag hade fel. Men det visar egentligen hur hemska vi människor är. När det kommer till döden. Då börjar man slåss. Syskon som var bästa vänner vägrar vara i samma stad. Alla vill ha mest. Sen dyker det upp ett särkullbarn man knappt hört talas om som ska ta alla pengarna. Då blir det fight. Fullständigt förståeligt från bådas håll. Nu slåss särkullbarnet om sin rätt. Varken mer eller mimdre.
Men de flesta förstår nog både helsyskonens reaktion och särkullbarnets rätt.
Det handlar om helsyskonens reaktion. I just den situationen jag nämnde.
Jag säger inte att den är rätt. Bara enkel att förstå. Särkullbarnets rättighet är inget jag ifrågasätter.
Har de rätt så ska de självklart ta den. Då är det inte kul och kanske bli påhoppad
Är TS säker på att det bara finns ett halvsyskon? Finns det kanske t.o.m. helsyskon, som TS inte vet om? Jag vet av erfarenhet att det är möjligt! Det är nästan, så att man önskar att det dyker upp ett flertal icke kända arvingar.