121 441 läst · 660 svar
121k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
TS, ditt halvsyskon är lika mycket släkt med din pappa som du är.
Riktigt osmakligt att familjen sitter och planerar hur "oäktningen" som ingen vill veta av inte ska få sin del av arvet. Som tur är har vi väldigt starka lagar i Sverige för sådana här hyss.
Enklast är att ge ert syskon det han har rätt till, ni behöver inte gilla det. Alternativet är att ni kommer åka på en rättsprocess som ni inte kan vinna, finns liksom inga kryphål om det blir en tvist. Syskonet som ni hyser agg mot har absolut inget att förlora på att dra igång en rättssak.
Riktigt osmakligt att familjen sitter och planerar hur "oäktningen" som ingen vill veta av inte ska få sin del av arvet. Som tur är har vi väldigt starka lagar i Sverige för sådana här hyss.
Enklast är att ge ert syskon det han har rätt till, ni behöver inte gilla det. Alternativet är att ni kommer åka på en rättsprocess som ni inte kan vinna, finns liksom inga kryphål om det blir en tvist. Syskonet som ni hyser agg mot har absolut inget att förlora på att dra igång en rättssak.
Anledning till att jag skrivit om begränsningar i särkullbarn , hur man går till väga, är av olika orsaker, jag har en vän som inte får träffa sina barn, då genom umgängessabotage, samt andra faktorer , som egna valet osv,, där då barnet tar avstånd på just sitt egna val, då kan man fråga sig varför ska då arvsrätten ändå bestå? pappan får inte träffa barnet/ barnet har valt bort pappan i tidig ålder, kanske vid 12 år redan. pappan kanske ville ha kontakt med barnet, men omöjligt.sunnis skrev:TS, ditt halvsyskon är lika mycket släkt med din pappa som du är.
Sedan har pappan fått en ny familj, där nya barn kommit, pappan fick ett nytt liv, en som håller fram tills hans bortgång, där han har älskade barn och en kär fru, Om särkulle barnet då kan göra detta val så måste även pappan kunna göra ett val i sitt arv?
Nu måste pappan vara aktiv för att lyckas, samt att man hamnar i en lite beroendeställning till sin nya fru, kan hända att dom skiljer sig först, då får pappan problem vad han äger.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Så vad du säger är att, i "ditt fall" så ska barnet inte få ärva för att dens mamma är en idiot?T Takläggare skrev:Anledning till att jag skrivit om begränsningar i särkullbarn , hur man går till väga, är av olika orsaker, jag har en vän som inte får träffa sina barn, då genom umgängessabotage, samt andra faktorer , som egna valet osv,, där då barnet tar avstånd på just sitt egna val, då kan man fråga sig varför ska då arvsrätten ändå bestå? pappan får inte träffa barnet/ barnet har valt bort pappan i tidig ålder, kanske vid 12 år redan. pappan kanske ville ha kontakt med barnet, men omöjligt.
Sedan har pappan fått en ny familj, där nya barn kommit, pappan fick ett nytt liv, en som håller fram tills hans bortgång, där han har älskade barn och en kär fru, Om särkulle barnet då kan göra detta val så måste även pappan kunna göra ett val i sitt arv?
Nu måste pappan vara aktiv för att lyckas, samt att man hamnar i en lite beroendeställning till sin nya fru, kan hända att dom skiljer sig först, då får pappan problem vad han äger.
Jag säger att mamman till särkullbarn kanske har gift om sig, samt att även pappan har gift om sig, kanske dom fick barn tidigt, där barnet inte träffat pappan under alla dessa år, där pappan får nya barn, kanske han dör i förtid, ska då dom nya barnen behöva flytta och förstöra sina liv för att särkullbarnet ska ha sitt arv direkt , varav det då finns kryphål ,,förutom via försäkringar . där man kan begränsa arvsrätten på så sätt får dom nya barnen/familjen ett tryggare liv.Dan_Johansson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Lägenheten i mitt fall som jag skriver om i tråden var bara skriven/köpt av den person jag inte skulle ärva. Det togs även fram bevis att den personen i alla år betalt avgiften (1963-2017)Talvan skrev:
Inte ens det hjälpte, då personen var gift med den person jag ärvde.
Lagen ser ju ut som den gör av en anledning. Till TS. Ditt bästa bet just nu är nog att ha en diskussion med ditt syskon och försöka få det till att er mamma inte behöver lösa ut det syskonet innan mammans död. Om nu barnet inte har agg så kanske det går att lösa? När er mamma sedan dör kan ni barn ärva 11/12 av förmögenheten. Det oälskade barnets lott kommer få inte märkas ens det minsta.
Jag kan också sätta mig in i hur jobbigt det kommer vara för dig att vara tvungen att se ditt syskon i ögonen, som inte fått ha en pappa, och säga att de inte heller ska ha sin lott.
Jag kan också sätta mig in i hur jobbigt det kommer vara för dig att vara tvungen att se ditt syskon i ögonen, som inte fått ha en pappa, och säga att de inte heller ska ha sin lott.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag har varit där och skrivit mitt testamente. Med en dotter jag inte haft kontakt med. Då ville jag försöka undvika att hon skulle ärva något. Det jag lärde mig var att det inte går att undvika dottern i arvet. Vad man göra är att skriva att särkullbarnet ärver värdet i pengar.
(idag har jag kontakt med min dotter igen. Och det är jag glad för. Hon han fylla 16år innan jag grävde upp mig.
Problemet är att jag var ung och ville inte ha barn. Så jag löste det så moget... Jag grävde ner huvudet i sanden. Enklaste lösningen. Sen blev det svårare för varje år. Men nu är det gjort.
Ni får kalla mig för saker och konstiga namn. Men det är jag redan medveten om allt det där. Jag har kontakt nu.
Men jag tänker inte ställa upp i tävlingen bästa pappa... Har man skippat människan i 16år....
(idag har jag kontakt med min dotter igen. Och det är jag glad för. Hon han fylla 16år innan jag grävde upp mig.
Problemet är att jag var ung och ville inte ha barn. Så jag löste det så moget... Jag grävde ner huvudet i sanden. Enklaste lösningen. Sen blev det svårare för varje år. Men nu är det gjort.
Ni får kalla mig för saker och konstiga namn. Men det är jag redan medveten om allt det där. Jag har kontakt nu.
Men jag tänker inte ställa upp i tävlingen bästa pappa... Har man skippat människan i 16år....
Jag tycker det är väldigt strongt av dig att inse ditt misstag och rätta till det så gott det nu gått att göra, även om det tog tid! Hatten av ändå!B Byggdjuret skrev:Jag har varit där och skrivit mitt testamente. Med en dotter jag inte haft kontakt med. Då ville jag försöka undvika att hon skulle ärva något. Det jag lärde mig var att det inte går att undvika dottern i arvet. Vad man göra är att skriva att särkullbarnet ärver värdet i pengar.
Vet inte varför folk har fått för sig att det är omöjligt, när det är fullt möjligt att göra särkullbarn arvslösa.Nötegårdsgubben skrev:
https://www.svd.se/pappa-sag-till-att-jag-ingenting-skulle-fa
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är inte TS fel att pappan inte ville ha någon kontakt med sitt barn. Att kalla ts pappa för svin och andra vackra ord är inget som för tråden framåt. Ts är troligtvis oskyldig till att pappan valde att inte ha kontakt. Dessutom är en jobbig situation där pappan tyvärr har börjat avrunda sin del av livet.
Att ts inte vill att särkullbarnet kan mycket väl bero på att de inte har någon kontakt. Ts har ingen skyldighet att ha någon kontakt med sitt syskon.
Troligtvis har ingen någon kontakt med
Särkullbarnet. Därför vill man fullt förståeligt motverka att denne får ärva något eller inget alls. Om det dyker upp en människa man aldrig dräffat efter döden. Så vill man inte att denne ska ärva. De har varit med sin pappa i hela sitt liv. I sol och regn. Dyker då upp nån så blir nog alla likadana. När människan är död.
De här som tyvärr förlorat sin far antingen via döden eller för han drog eller inte dök upp. Jag förstår att det måste vara jobbigt. Jag var ett svin.
Men det är enkelt därför fortsatte jag. Att skriva ett brev eller mail är mycket jobbigare för då måste man stå för det man gjort. Jag försvarar mig inte. Utan förklarar. Det är ett misstag jag gjort. Jag har inte tänk att det fann en människa i andra änden. Jag tycker synd om er. Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna. Det vill jag inte göra.
Och nej jag sitter inte här och tycker synd om mig.
Att ts inte vill att särkullbarnet kan mycket väl bero på att de inte har någon kontakt. Ts har ingen skyldighet att ha någon kontakt med sitt syskon.
Troligtvis har ingen någon kontakt med
Särkullbarnet. Därför vill man fullt förståeligt motverka att denne får ärva något eller inget alls. Om det dyker upp en människa man aldrig dräffat efter döden. Så vill man inte att denne ska ärva. De har varit med sin pappa i hela sitt liv. I sol och regn. Dyker då upp nån så blir nog alla likadana. När människan är död.
De här som tyvärr förlorat sin far antingen via döden eller för han drog eller inte dök upp. Jag förstår att det måste vara jobbigt. Jag var ett svin.
Men det är enkelt därför fortsatte jag. Att skriva ett brev eller mail är mycket jobbigare för då måste man stå för det man gjort. Jag försvarar mig inte. Utan förklarar. Det är ett misstag jag gjort. Jag har inte tänk att det fann en människa i andra änden. Jag tycker synd om er. Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna. Det vill jag inte göra.
Och nej jag sitter inte här och tycker synd om mig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
För att det inte är så lätt som du ger sken av. Det håller helt enkelt inte i domstol att på sin dödsbädd skriva ett äktenskapsförord och tillföra den ena maken all egendom.T Takläggare skrev:
Men visst, om inte särkullbarnet bestrider det i domstol kan det förstås bli som i artikeln du länkar till.