Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen relevant om pappan är ett svin eller inte och är det förenat med god ton att ens diskutera detta? TS har ställt en juridisk fråga i juridikforumet och det är väl ändå de juridiska aspekterna som ska avhandlas.

Att överhuvudtaget diskutera faderns moraliska vandel är väl helt off topic!
Jag ser det ju snarare som en möjlighet för TS att omvärdera sitt tankesätt, dvs en gåva från oss alla. Om jag någonsin startar en tråd där jag är så uppenbart ute och cyklar hoppas jag att ni trycker till mig rejält.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
videopac och 12 till
  • Laddar…
L Lolle333 skrev:
Han är fortfarande gift med vår mamma och hon lever fortfarande. Han har därför alltid sett till att hans tillgångar står på vår mamma.
Förutom testamente för att minimera arvet till laglotten som redan diskuterats så är frågan om dina föräldrar har ett äktenskapsförord?

Annars är alla deras tillgångar giftorättsgods och oavsett vem som står på dom så tillhör dom även er pappa och ert halvsyskon har rätt till antingen fullt arv eller laglott på alla tillgångar.

En sak man kan göra med värdepapper är att man kan skaffa ett kapitalförsäkringskonto och köpa aktier eller fonder i, ett sådant konto kan man lägga in en förmånstagare typ barnen som han vill ska ärva.

https://juridiktillalla.se/fraga/20...talforsakring-i-arvet-efter-en-avliden-person

En lösning kan då vara att låna upp alla tillgångar så mycket som går och lägga in dom på ett sådant konto hos Nordnet eller Avanza med en förmånstagare som inte bör vara er mamma.

Tänk dock på att det är schablonbeskattning på dessa konton (inte hög men ändå) och de är till för investeringar inte att långsiktigt hålla pengar på

B Byggdjuret skrev:
Okej fortsätt bete dig som ett svin. Och hjälp till att göra den här tråden till stället med den dåliga stämningen.
Censur nej jag bara inte tycker det är ett vuxet beteende.
Men eftersom du kunde skälla ut både ts och ts pappa så antar jag att du känner dessa.
Eller är det så du tror att man beter sig?
Censur? Jag hade gärna censurerat dig. Men bara den biten där du beter dig som en idiot. Där du kallar ts och ts pappa för svin. Du hade kunnat säga det så mycket bättre om det nu var tvunget. Ts visste redan om att folk tyckte han var ett svin.
Så du vill censurera mig när jag kallar TS beteende för svinaktigt medans du själv samtidigt säger att jag beter mig som ett svin.
Ok, det var ju logiskt.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Tänk om det är du som är halvsyskon?
Hur skulle du då känner dig?
Först en pappa som vägrar all kontakt och sedan också bli snuvad på sitt arv av dina halvsyskon.
Barn är barn. Klarade inte han att ta sitt ansvar borde ni göra det och fördelar rättvist.
Kanske ni också få lära känna er halvsyskon och det är en trevlig person?
Hemskt att människor bara tänka på att få så mycket pengar som möjligt.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
L Lolle333 skrev:
Man kan tycka vad man vill om det beslut han tog under 60- och 70-talet att inte vilja ha kontakt med det barnet, men jag tycker fortfarande det var osmakligt att kalla min döende pappa för ett svin. Nog om det moraliska!

Min pappas tillgångar består nog bara av bostadsrätten och vad jag förstår så får vårat halvsyskon 1/12 av värdet efter att bolånet dras bort förutsatt att han skriver ett testamente om detta? Skrivs inget testamente så får hen en sjättedel av bostadens värde efter att bolånet dragits av?
Vadå tog beslut på 60-talet? Varje dag sen dess har han tagit beslutet att inte ha någon kontakt med sitt barn.

• Gilla
videopac och 10 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ser det ju snarare som en möjlighet för TS att omvärdera sitt tankesätt,
Då har vi olika synsätt om vad som bör avhandlas i juridikforumet. Att kalla någon ett svin tycker jag för övrigt inte hör hemma alls här på Byggahus.

• Gilla
fnord
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
För dig kanske, men inte för ditt halvsyskon. Där var han en frånvarande far.
Det skulle klä er att inte ta bort den sista biten upprättelse ditt halvsyskon kan få.
Lägg dig inte i! Ta ut ditt hat över dig själv och döm inte andra med enfaldiga kommentarer.

L Lolle333 skrev:
Jag betackar mig för såna kommentarer av min döende far. Detta beslutet tog han när han var mycket ung i början på 60-talet. Du har ingen aning om varför han tagit det beslutet och jag bad inte om din åsikt om det beslutet.
Han är den bästa pappa man kan ha! Punkt!
Inte till alla sina barn!

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Indiana Jones Indiana Jones skrev:
Förutom testamente för att minimera arvet till laglotten som redan diskuterats så är frågan om dina föräldrar har ett äktenskapsförord?

Annars är alla deras tillgångar giftorättsgods och oavsett vem som står på dom så tillhör dom även er pappa och ert halvsyskon har rätt till antingen fullt arv eller laglott på alla tillgångar.

En sak man kan göra med värdepapper är att man kan skaffa ett kapitalförsäkringskonto och köpa aktier eller fonder i, ett sådant konto kan man lägga in en förmånstagare typ barnen som han vill ska ärva.

[länk]

En lösning kan då vara att låna upp alla tillgångar så mycket som går och lägga in dom på ett sådant konto hos Nordnet eller Avanza med en förmånstagare som inte bör vara er mamma.

Tänk dock på att det är schablonbeskattning på dessa konton (inte hög men ändå) och de är till för investeringar inte att långsiktigt hålla pengar på
Den lösningen gör ingen skillnad. Värdet av dessa räknas in i arvet särkullbarn får. Du får köra någon IKEA-lösning med stiftelse i Schweiz om du ska komma undan detta. Glöm allt med att skriva saker på frun eller andra barn. Glöm allt med värdepapper i Sverige eller via svenska banker. Blir det domstol ändrar det ingenting.

Han hade behövt ge bort tillgångarna mycket tidigare och inte till sina barn (ses som förskott på arv) eller till sin fru. Alla gåvor nu ses som försök att undvika arv till särkullbarnet.

Skumpe
B Bmwricke skrev:
Lägg dig inte i! Ta ut ditt hat över dig själv och döm inte andra med enfaldiga kommentarer.
Vill man inte umgås med sina barn ska man inte skaffa några. Vill man inte ha barn ska man inte ligga. Så länge TS far inte blev våldtagen har han fullt ansvar.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Det går just nu en serie på Sveriges Radio som heter "Familjehemligheter". Där kan man höra om all tragik som uppstår när "oäkta" barn i vuxen ålder som tex vid bouppteckning får reda på att denne har annan far etc och hur man som vuxen kan glädjas åt att få nya halvsyskon.

Lyssna på programmen. Finns också på SRPlay.

• Gilla
brfbo och 7 till
  • Laddar…
Dottern hatar säkert er far, hade jag gjort iaf. Hade inte velat ärva en krona av honom. Däremot om jag hade upptäckt att mina halvsyskon försökte göra mig arvlös, då hade jag satt igång en process enbart för att jävlas :) Kanske blir dyrt, men totally worth it

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
harry73
B Bmwricke skrev:
Hat? Varför skulle jag hata TS eller fadern? Jag har aldrig träffat dom och de påverkar inte mitt liv i övrigt.
TS kom med en fråga och lämnade en kort beskrivning av händelserna som föranleder frågan. Jag gjorde inget annat än att ge mina synpunkter på saken, och det är precis det man ska göra på ett forum som detta

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Osmakligt att ställa en sådan fråga här!

Tydligen har han uppfostrat er på ett skitsätt om ni ff tycker att hen ska uteslutas från arvet. Fan inte ungens fel att er pappa inte kunde hålla sig från att kn**** hens mamma!!

btw.. min pappa... som också är världens bästa pappa har gjort exakt som din. Dvs satt en unge till världen som han inte ville ha. (Tydligen vet de ej hur barn blir till). Men inte för en sekund skulle jag stötta hans beslut om att försöka göra allt i sin makt för att frånta vår halvbror (som jag aldrig träffat) sin del av arvet. Det är väl det minsta man kan begära!! Dessutom har iaf vår pappa mage nog att spara pengar åt honom precis som han gjort till oss andra barn varje månad. USCH SKÄMS!!!!

• Gilla
  • Älska
videopac och 13 till
  • Laddar…
Att pengar kan gör så stor skada på människan.

• Gilla
ehello och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.