SOCKEPLAST skrev:
Förmodligen landet med mest säkerhetsfobi i hela världen. Så rädda för osäkerhet att vi knappt vågar leva.
Har precis börjat hänga på ett föräldraforum och oj. Där är det föräldrar som får gungställningar att tas bort från skolgårdar för att barnen kan skada sig, som tycker det är helt rätt att alla förskolebarn får ta på sig hjälm när de är ute och leker och det är halt, som aldrig skulle drömma om att låta barnet hälsa på mormor en endaste gång för att mormor röker inomhus (även om mormor vädrar och inte röker samma dag så är det inte ok), som tycker det är fullständigt normalt att be alla besökare använda handsprit innan de råkar nudda deras nyfödda friska barn osv osv

Thomasx o Mattias,

Som jag skrev så finns det en logik, både medicinsk och beteendemässigt som stöder dom tyska slutsatserna, på samma sätt som den Folksam undersökning som du hänvisar till.... Att det är upp till 5ggr farligare att färdas i en framåtvänd barnstol jämfört med en bakvänd vid en olycka. Vad total resultatet blir om man tar hänsyn till dom riskmoment som tyskarna beskriver är som sagt inget som vi har fakta på, men uppenbarligen så är den svenska modellen inte självklar.

Vi har ju en liknande i stort sätt unik regel i Sverige när det gäller att ringa med mobilen utan handsfree. Det är väl bara i princip i Sverige som detta är tillåtet bland mer civiliserade länder.
Kan man då säga att svenskar är bäst på att ringa med mobilen från bilen? :)

Nimajneb skrev:
Vi har ju en liknande i stort sätt unik regel i Sverige när det gäller att ringa med mobilen utan handsfree. Det är väl bara i princip i Sverige som detta är tillåtet bland mer civiliserade länder.
Kan man då säga att svenskar är bäst på att ringa med mobilen från bilen? :)
Nej, man ska säga att vi är dumma i huvudet som fortfarande tillåter att man smsar och mailar medan man kör. Synnerligen märkligt. q(;^;)p

I detta fall är det väl dock en politisk oförmåga att lagstifta snarare än att faktaunderlaget saknas.

MathiasS skrev:
Nej, man ska säga att vi är dumma i huvudet som fortfarande tillåter att man smsar och mailar medan man kör. Synnerligen märkligt. q(;^;)p

I detta fall är det väl dock en politisk oförmåga att lagstifta snarare än att faktaunderlaget saknas.
Nja, som jag har förstått det har inte Folksam, TSV och Aftonbladet statistiskt sett kunna bevisa att man kör sämre med nallen i handen. Alla andra länder har ju kunnat påvisa detta........

Det är anledningen till att inte lagen finns i Sverige.

Nimajneb skrev:
Thomasx o Mattias,

Som jag skrev så finns det en logik, både medicinsk och beteendemässigt som stöder dom tyska slutsatserna,

Nja, man kan inte säga att det är beteendemässigt bättre att sätta stolen framåt för att mamma/pappa kör i diket när barn kräks i bakåtvända stolar, om mamma/pappa kör i diket i samma utsträckning när barn kräks i framåtvända stolar.

När det gäller krockkuddar så visst kan man använda argumentet som sådant, men jag tror inte att det är relevant. Har tyskarna gjort någon riktig utvärdering, eller använder dom det bara som ett argument utan några riktiga belägg?

Men jag kanske har missat något, vilken är logiken du nämner?

När det gäller mobiler som du drar en parallel till så funkar parallellen inge vidare eftersom sverige så vitt jag vet aldrig hävdat att det skulle vara bättre att inte använda handsfree, än tvärtom.

Thomasx, kan du bara inte acceptera att nästan alla andra länder har kommit till andra slutsatser än vad Folksam gjort. Kanske mest beroende på att Folksam enbart tittat på vad händer efter en olycka och inte vad som orsakat olyckan och risken med att hamna i en olycka.

Att många barn över 2år är obekväma med att åka baklänges beroende på att balanssinnet har utvecklats så pass mycket att många mår dåligt av att åka baklänges plus att dom blir längre och hindras att sträcka på benen.

Därför så menar jag fortfarande att man som förälder måste hantera sitt eget barn på bästa sätt och göra ett medvetet val hur barnet skall sitta i bilen där man väger in den totala riskbilden.

När det gäller skillnaden mellan handsfree eller inte så har du rätt i att just i Sverige så har dom inte kunnat påvisa skillnaden mellan handsfree och handhållet vilket dom uppenbarligen lyckats med i övriga världen.

Men det finns ju andra länder som har knepig lagstiftning kring alkoholpåverkan vid bilkörning. Att vissa länder har en gräns på 0,8 är för mig obegripligt samtidigt som det finns massor med länder med noll tolerans.

Nimajneb skrev:
Thomasx, kan du bara inte acceptera att nästan alla andra länder har kommit till andra slutsatser än vad Folksam gjort. Kanske mest beroende på att Folksam enbart tittat på vad händer efter en olycka och inte vad som orsakat olyckan och risken med att hamna i en olycka.

Att många barn över 2år är obekväma med att åka baklänges beroende på att balanssinnet har utvecklats så pass mycket att många mår dåligt av att åka baklänges plus att dom blir längre och hindras att sträcka på benen.

Därför så menar jag fortfarande att man som förälder måste hantera sitt eget barn på bästa sätt och göra ett medvetet val hur barnet skall sitta i bilen där man väger in den totala riskbilden.

När det gäller skillnaden mellan handsfree eller inte så har du rätt i att just i Sverige så har dom inte kunnat påvisa skillnaden mellan handsfree och handhållet vilket dom uppenbarligen lyckats med i övriga världen.

Men det finns ju andra länder som har knepig lagstiftning kring alkoholpåverkan vid bilkörning. Att vissa länder har en gräns på 0,8 är för mig obegripligt samtidigt som det finns massor med länder med noll tolerans.
Nimajneb, om nu alla andra länder har kommit fram till detta, så måste det väl finnas massvis med referenser till de tre exempel du tog upp, kan du inte länka till något av dem. Det är nämligen inte ländernas slutsats jag ifrågasatt, utan relevansen av exemplen.

Om alla/många med utvecklat balanssinne mår dåligt av att åka baklänges så undrar jag varför det är så få som kräks på bussar och tåg med bakåtvända säten. Tror aldrig jag sett det hända, och jag har åkt en del i mina dar.

Jag kan inte ha rätt i det du säger att jag har rätt i, eftersom jag aldrig hävdat just det. Vad jag vet har sverige inte ens påvisat det du säger, men det kanske dom har, länka gärna till någon referens om du har.

Självklart är det upp till var och en att välja hur man placerar sina barn, inom lagens ramar. Och ja visst, bakåtvända stolar är till för att säkra barnet när en olycka inträffar. Personligen har jag mycket svårt att se att de skulle utgöra en ökad risk för olycka, utom det fall jag redan nämnt. Det är min bedömning. Tyskland får gärna ha en annan uppfattning, men om den är baserad på de tre exempel som nämndes, så tvivlar jag starkt på relevansen i det generella fallet.

När det gäller alkohol kan man också hitta argument för att det ska vara tillåtet, eller till och med ett krav för att köra bil. Ragnar Skanåker t.ex. tog ju hem några medaljer efter att ha tagit några snapsar... Men även här liksom i ovan fall tycker jag att argumentet inte håller.

Eftersom du inte läser vad jag skriver ser jag ingen anledning att utöva googleservice åt dig.

SOCKEPLAST skrev:
Förmodligen landet med mest säkerhetsfobi i hela världen. Så rädda för osäkerhet att vi knappt vågar leva.
Jag skulle nog vilja på stå att USA slår alla andra med hästlängder.

Lite exempel från skolvärlden..

- Snöbollskastning är förbjuden på skolgårdar
- Drogförbud på skolor som inkluderar ALLT som går att köpa på apotek, dvs även halstabletter och vitaminer.
- Inställda skolbussar när det kommer 1 cm snö (konstigt ansågs det vara bättre om barnen gick till skolan)

Orsaken är givetvis risken för att bli stämd, då är det bättre att sätta förbud, och/eller inte ta personligt ansvar för någonting överhuvudtaget.

Jag tycker nog Sverige är ganska lagom, man behöver faktiskt inte bry sig om alla påbud och äta 8-10 smörgåsar om dagen.

Sedan kunde ju gärna ett förlorat människoliv värderas till mer än begravningskostnaden här hemma. Vi är antagligen världsbäst på det.

Att inte bry oss.

Nja, som jag har förstått det har inte Folksam, TSV och Aftonbladet statistiskt sett kunna bevisa att man kör sämre med nallen i handen. Alla andra länder har ju kunnat påvisa detta........

Det är anledningen till att inte lagen finns i Sverige.
TSV har inte funnits sedan 1993, då det blev en del av Vägverket, numera Trafikverket.

Det är dessutom inte bara trafiksäkerhetsaspekter som kommer in, även sådant som yttrandefrihet och mänskliga rättigheter är viktigt när man ska begränsa kommunikationsmöjligheter.

Exempel från FN's deklaration av mänskliga rättigheter (min fetstil):

"Article 19.
Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers."

Det är ord och inga visor, och det är mycket tveksamt om ett mobiltelefonsförbud skulle kunna passera den formuleringen.

Det kan ju också bero på att förutsättningarna är annorlunda i Sverige. Vi bygger våra vägar annorlunda, vi utbildar våra förare annorlunda, vi har en annan attityd i trafiken osv.

Redigerat:
Kasta snöboll var ju förbjudet att göra när jag gick i skolan för inte särskilt längesedan, här i sverige .

Allt är skit i Sverige, tom vädret! Allt elände började på 60-talet, när kärringarna skulle bort från spisen och ut på arbetsmarknaden i konstgjorde jobb.....Du passar mina ungar....så passar jag dina...och skolan skall vi ju inte tala om ...Gud vad dåligt. Och vem kan försvara fastighetstaxeringen... hur lång bänkskiva har du... har du rinnande vatten inne och så alla dessa miljöskatter och miljöskatter, pengar vi inte vet vad de användes till.
Problemet till allt detta trams, är att svensken inte kan (vågar,. vill) opponera sig, beroende på att de flesta har bidrag, av något slag. Ni som ännu inte förstått att ni är utsatta för politikernas skojerier, får räkna med att det blir sämre, t ex allt fler pensionärer får bostadsbidrag, för att nå upp till existensminimum.
Jo det är verkligen en stor skillnad mellan lilla svedala och övriga Världen

Men stora i truten är dom (svenskarna) för dom vet inte bättre, efter att ha kasat igenom den svenska skolan, där dom fördummar mäniskan.....

Redigerat:
Troberg... Sorry att du inte uppfattade ironin i mitt inlägg men då jag använder tapatalk så har jag inte tillgång till rätt smiley....

Intressant vinkling med yttrandefrihetskopplingen, men jag har svårt att se den applicerbar i detta fallet då intentionen med stadgarna inte är att tex folk ska ha rätt att prata i walkietalkie i ett flygplan.

Men on topic igen.... Finns det något folk som är mer avundsjuka än vad vi är?

mycke_nu skrev:
Jag skulle nog vilja på stå att USA slår alla andra med hästlängder.

Lite exempel från skolvärlden..

- Snöbollskastning är förbjuden på skolgårdar
- Drogförbud på skolor som inkluderar ALLT som går att köpa på apotek, dvs även halstabletter och vitaminer.
- Inställda skolbussar när det kommer 1 cm snö (konstigt ansågs det vara bättre om barnen gick till skolan)

Orsaken är givetvis risken för att bli stämd, då är det bättre att sätta förbud, och/eller inte ta personligt ansvar för någonting överhuvudtaget.

Jag tycker nog Sverige är ganska lagom, man behöver faktiskt inte bry sig om alla påbud och äta 8-10 smörgåsar om dagen.

Sedan kunde ju gärna ett förlorat människoliv värderas till mer än begravningskostnaden här hemma. Vi är antagligen världsbäst på det.

Att inte bry oss.
Säkerhetsföreskrifter lika dom du nämner i USA har inget att göra med fobi utan precis som du säger beror dom på deras allestädes närvarande stämningsrisk.

byggankan skrev:
Har precis börjat hänga på ett föräldraforum och oj. Där är det föräldrar som får gungställningar att tas bort från skolgårdar för att barnen kan skada sig, som tycker det är helt rätt att alla förskolebarn får ta på sig hjälm när de är ute och leker och det är halt, som aldrig skulle drömma om att låta barnet hälsa på mormor en endaste gång för att mormor röker inomhus (även om mormor vädrar och inte röker samma dag så är det inte ok), som tycker det är fullständigt normalt att be alla besökare använda handsprit innan de råkar nudda deras nyfödda friska barn osv osv
Typexempel på den trygghetsfobi jag pratar om. Man tror att man genom att vaddera in hela tillvaron skall kunna bygga bort allt otryggt i livet. Finns det NÅGON som NÅGONSTANS och NÅGON GÅNG har dött i en gungställning så ser man det genast som moraliskt förkastligt att ha kvar gungställningar, överhuvudtaget.

Just denna förväntan på att livet skall vara tryggt och helt säkerhetscertifierat menar jag är mycket typiskt svensk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.