Farzan skrev:
Talar man med yrkesarbetande föräldrar från andra i-länder så är det, enligt min och min frus ringa erfarenhet, sällan som de tycker att det svenska systemet låter dåligt, än mindre känslokallt.
Nä, det är nog mera ett nationellt hjärnspöke hos vissa grupper. Om det vore som så att det var dåligt och känslokallt så skulle väl dels ingen inom barnomsorgen skaffa barn eller ens få för sig att arbeta inom barnomsorgen.....hela argumentet talar mot sig själv i det fallet.
Är det något vi är bra på här så är det barnomsorgen (där det väl finns plats för barnen), både rent pedagogiskt (som är relativt nytt för på 70-talet handlade det om dagis, nu är det förskola + 6-års verksamhet) och för barnens skull att kunna utvecklas tillsamman med andra barn och inte med en förälder hela tiden.
......men vad vet jag, jag bara bor ihop med en förskolelärare som tillfälligt är föräldraledig (som inte kräver 10.000 kr till i månaden :) ) och har ett barn till som går i förskolan samt längtar dit så gott som varje dag.
 
Glufsglufs skrev:
Nä, det är nog mera ett nationellt hjärnspöke hos vissa grupper. Om det vore som så att det var dåligt och känslokallt så skulle väl dels ingen inom barnomsorgen skaffa barn eller ens få för sig att arbeta inom barnomsorgen.....hela argumentet talar mot sig själv i det fallet.
Är det något vi är bra på här så är det barnomsorgen (där det väl finns plats för barnen), både rent pedagogiskt (som är relativt nytt för på 70-talet handlade det om dagis, nu är det förskola + 6-års verksamhet) och för barnens skull att kunna utvecklas tillsamman med andra barn och inte med en förälder hela tiden.
......men vad vet jag, jag bara bor ihop med en förskolelärare som tillfälligt är föräldraledig (som inte kräver 10.000 kr till i månaden :) ) och har ett barn till som går i förskolan samt längtar dit så gott som varje dag.
Grattis till tillökningen!
Som jag skrev tidigare så finns inget rätt eller fel här, för vissa passar den svenska kollektivmodellen, för andra så passar den mer naturliga familjemodellen. Grejen är att skapa förutsättningar för båda så att det passar alla.
Men jag har aldrig hört någon säga när han/hon ser tillbaka på sitt föräldraskap att det finns ånger för att man spenderat för mycket tid med sina barn.
 
Nimajneb skrev:
Men jag har aldrig hört någon säga när han/hon ser tillbaka på sitt föräldraskap att det finns ånger för att man spenderat för mycket tid med sina barn.
Förvisso sant!
 
Nimajneb skrev:
Grattis till tillökningen!
Som jag skrev tidigare så finns inget rätt eller fel här, för vissa passar den svenska kollektivmodellen, för andra så passar den mer naturliga familjemodellen. Grejen är att skapa förutsättningar för båda så att det passar alla.
Men jag har aldrig hört någon säga när han/hon ser tillbaka på sitt föräldraskap att det finns ånger för att man spenderat för mycket tid med sina barn.
Tack.

Jo, självklart passar olika system olika personer. Det finns exempelvis dom som sänker sina omkostnader så dom inte behöver jobba mer än 50-75% så båda kan ägna tid åt annat som exempelvis barnen, allt handlar om vad man tycker saker är värda.
Det finns nog inte många som ångrar att dom spenderat tid med barnen men det finns destå fler som ångrar att dom inte passade på att jobba lite mer och öka upp sin lön och grund för pensionen när dom hade chansen, detta betyder inte då att man ska försumma barnen för man kan alltid hita tid för dem även om man jobbar.
 
När jag nyttjat sjukvårdsförsäkringen då tycker jag vården fungerar som jag vill.
Ringer kl 9 och förklarar mitt problem för då är det verkligen ett problem och akut för mig.
Kl 12 sitter jag hos läkaren inte något strul med var jag ska åka eller liknande. Närmaste ställe där jag är för tillfället. 12.10 är det löst.
30min behövde jag vara borta från arbetet.

Hade jag tagit den vanliga vägen hade jag först varit i telefonkö i timmar, fått en tid någon vecka eller två fram i tiden, fått ta ledigt en dag från jobbet då jag bor i en stad och jobbar i en annan.
Troligtvis fått haft ont i denna vecka medan jag väntar på min bokade tid.
 
Suhagg skrev:
Hade jag tagit den vanliga vägen hade jag först varit i telefonkö i timmar, fått en tid någon vecka eller två fram i tiden...
Jag hade varit glad för en tid så snabbt. För en misstänkt hudcancer erbjöds jag av min vårdcentral besök hos hudläkare först efter sommaren! Dessbättre finns privata läkarmottagningar med betydligt kortare väntetider.
 
Enligt mina personliga åsikter har Sverige varit ett land med mycket god välfärd, vilket man tar för givet när man har en av världens högsta skatter.
Skatterna har sen legat kvar på samma nivå, men pengarna hamnar ist. någon annanstans.
Sjukvården är ett skämt, var in till barnakuten med min son, fick börja med att träffa sköterskor där jag fick förklara vad som var fel 4ggr, då språketförståelsen var en bristande faktor i vår konversation.
Senare i journalen stog det ändå fel sympton.
Efter mötet med sköterskan fick vi vänta på en läkare, EN läkare som hade hand om 3avdelningar+barnakuten.
4h senare fick vi dock träffa läkaren som var så stressad att man såg att den enda denna ville var att få det avklarad så fort som möjligt så han kunde ta nästa.

En annan situation när man ringer 112, ambulansen, dom kommer, ordnar situationen.
Dem erbjuder att vi kan åka in för ytterligare provtagningar för att vi föräldrar ska känna oss säkra på att allt nu e bra.
Dom ringer sina direktnr. men får då tillsvar att det inte finns någon tid förrän mitt i natten 12h senare, inte ens på jourcentralen.

Det var den svenska välfärden.


Sveriges ledare lever kvar i den gångna tiden när man låg i framkant, då allt var bra.
Istället för att investera i nya maskiner och löpande underhåll, kör man dem gamla maskinerna och tittar upp på dimplomet på väggen där det står att man är bäst, att dateringen på den är 20år gammal, det missar man att se.
 
"Istället för att investera i nya maskiner och löpande underhåll, kör man de gamla maskinerna och tittar upp på diplomet på väggen där det står att man är bäst, att dateringen på den är 20 år gammal, det missar man att se."

Mycket målande beskrivning! Instämmer.Sen kan man ju tillägga att anledningen till att man sitter och glor håglöst på väggen är att man inte vill se röran på skrivbordet!
 
Locke skrev:
"Istället för att investera i nya maskiner och löpande underhåll, kör man de gamla maskinerna och tittar upp på diplomet på väggen där det står att man är bäst, att dateringen på den är 20 år gammal, det missar man att se."

Mycket målande beskrivning! Instämmer.Sen kan man ju tillägga att anledningen till att man sitter och glor håglöst på väggen är att man inte vill se röran på skrivbordet!
Precis min uppfattning om Sverige.

Många har skygglapparna på och lever i en illusion om att Sverige är så fantastiskt, fast än man blivit omsprungen med hästländer av de flesta OECD länder.

Får be lite om ursäkt för uppkomsten av denna tråd. Högst orelevant i byggsyfte, men måste ändå tycka att den varit underhållande för min del och hoppas att fler delar min åsikt i det, även om de inte delar min åsikt om Sverige, eller nåt annat.
 
Sedärja, nu när sverige för en gång skull faktiskt är bäst på nåt, och har fått sin finansminister utsedd till europas bästa, ja då ska alla klanka ner på honom istället. :x

Sossarnas Waidelich säger att det är Göran Perssons förtjänst och att han minsann själv skulle fått priset om han varit finansminister :rolleyes: På radion fick vi höra att det minsann var Papandreo som Borg hade att tacka för utnämningen, eller i alla fall de grekiska politikerna. q(;^;)p

Denna gång använder man de som är sämst i klassen inte för att försöka visa att sverige är bäst i klassen, utan för att visa att vi egentligen inte är det, utan att det bara är dom andra som är så dåliga. Men, vet ni vad, det finns massa länder i europa, och alla är inte lika dåliga som grekland, men sverige är utsett till att vara bäst, eller i alla fall finansminister Borg. Vad än alla avundsjuka sossar m.fl. tycker.

För en gång skull är Sverige bäst på nåt! :wow:
Punkt Slut. :p
 
Visst är Sverige bra, kanske bäst, på vissa saker, vi måste ju betrakta att antalet Svenskar som inte är så stort.
Måste väl säga att Svenska Personnummersystemet är överlägset all typ av Gas-bill-hantering.

Har dessutom en känsla av att det är svårt att hitta godare Kalix-rom (eller liknande produkter) i Rehn, Ganges, Nilen eller för den delen Svarta Havet, där man inte riktigt än riskerar utrotning av någon art.

Vi kanske dessutom får ses som det land i världen som är bäst på att hålla fred med omgivande länder.

Våra Malmfyndigheter torde leverera stål i världsklass. Om man sedan kan processa sig till ett bättre stål vet jag inte.

Svenskarnas vilja att donera organ vid livets slut är världsbäst, det konstiga är att andra länder når bättre i faktiskt donerat resultat (Sveriges Radio). Och för att vidare ta Sjukvårdsrelaterade "bästa-poster" är vi bäst på att vaccinera våra medborgare (Fokus).


Sverige bäst i världen på trafiksäkerhetNils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF).

Sverige är bäst i världen på att återvinna PET-flaskor (Returpack, opartiskt?))

Sverige har världens starkaste djurskyddslag (LRF, opartiskt?)

Sverige hamnar i år överst på topplistan över vilka länder som är bäst på integration (British Council).


Vi är bäst i världen på att försäkra våra hundar (Dogs news).

Sverige bäst på Internet i hela världen enligt the Economic/World Economic Forums (WEF)s.

Vi är nog även bra, kanske världsbäst på att trycka ned oss själva...
 
Det finns bara en sak vi kan säga att Sverige är bäst på.

Svenskar är överlägset bäst i hela världen på att prata svenska.
 
Sverige är lagom bra till skillnad från alla andra länder.
 
Nimajneb skrev:
Det finns bara en sak vi kan säga att Sverige är bäst på.

Svenskar är överlägset bäst i hela världen på att prata svenska.
Nej, det är de svenskspråkiga i Finland! De talar med klanderfri grammatik, och deras tidningar undviker allt annat än kompletta meningar, till och med i sina rubriker!
 
billy_baver skrev:
Nej, det är de svenskspråkiga i Finland! De talar med klanderfri grammatik, och deras tidningar undviker allt annat än kompletta meningar, till och med i sina rubriker!
Jag uppfattar det som att dom pratar en korrekt men gammalmodig svenska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.