Och det är då genast samma utslag på alla andra övriga projekt i landet då menar du :)

Branchorganisationer är väl mest intresserade att ge relevant info till de företag som arbetar med grejerna kanske....som jag sa, din syn på det hela....det gäller ju då inte allt som händer på alla byggen och mindre projekt över hela landet, det måste du väl hålla med om ändå. Samma sak gällande vården, bara för att det går åt helvete med X antal fall där det är fel från vårdgivarens sida som i sig är bedrövligt bara det men hur många gånger funkar det inte bra och över förväntan och när tar media upp dom hundratals fallen? Skolan då? Jo, sverige har tappat placeringar när landet i genomsnitt jämförs med andra länder men det finns fortfarande skolor där saker funkar som det borde och över förväntan, hur ofta skrivs det om dom i jämförelse med alla fel? Sist då kollektivtrafiken, jag har aldrig åkt vare sig buss i stan eller tåg till/från stan som har stannat eller varit försenat men jag är medveten om att det händer för när det händer så är det typ det enda folk pratar om och tidningar skriver om.
 
saken är ju den att 220V är bättre än 110V
Inte ur säkerhetssynpunkt.
Jo. Det är strömmen som dödar, och högre spänning kräver lägre strömmar.

Säg det till Jan Svanbergs efterlevande, och han är (var) inte ensam om sina upplevelser, det vet jag både av egna och närståendes erfarenheter.
Misstag görs i alla system, men det beror inte på systemet, det beror på att det finns människor i systemet.
 
Troberg skrev:
Jo. Det är strömmen som dödar, och högre spänning kräver lägre strömmar.
Oj, om det vore sant skulle skulle tågledningar vara rena lekplatserna och bilbatterier vara livsfarliga, för att inte tala om vanliga 1,5 volts stavbatterier.

Många förstår inte förhållandet mellan ström, spänning och resistans, och det är inte så konstigt eftersom de flesta inte fått adekvat utbildning, ohms lag ger en del svar. Det räcker med förhållandevis mycket små strömmar för att döda en människa, fundera en stund på vad det är som ger upphov till strömmen och dess styrka.
 
thomasx skrev:
Oj, om det vore sant skulle skulle tågledningar vara rena lekplatserna och bilbatterier vara livsfarliga, för att inte tala om vanliga 1,5 volts stavbatterier.

Många förstår inte förhållandet mellan ström, spänning och resistans, och det är inte så konstigt eftersom de flesta inte fått adekvat utbildning, ohms lag ger en del svar. Det räcker med förhållandevis mycket små strömmar för att döda en människa, fundera en stund på vad det är som ger upphov till strömmen och dess styrka.
Ibland måste man småle lite åt vissa kommentarer.....vet du skillanden mellan växelström och likström? Likström har vi ju i batterier och i tågledningar samt elstängsel....växelström i hemmet. Om en lampa på tex 40 watt drivs av 230 volt krävs det mindre ampere än om den ska drivas av 110 volt.....eller för att förenkla och se skillanden i större perspektiv så.....230v 1A blir 230watt, har du däremot 12volt så måste du ha drygt 19A för att få ut 230watt.
 
Glufsglufs skrev:
Och det är då genast samma utslag på alla andra övriga projekt i landet då menar du :)

Branchorganisationer är väl mest intresserade att ge relevant info till de företag som arbetar med grejerna kanske....som jag sa, din syn på det hela....det gäller ju då inte allt som händer på alla byggen och mindre projekt över hela landet, det måste du väl hålla med om ändå. Samma sak gällande vården, bara för att det går åt helvete med X antal fall där det är fel från vårdgivarens sida som i sig är bedrövligt bara det men hur många gånger funkar det inte bra och över förväntan och när tar media upp dom hundratals fallen? Skolan då? Jo, sverige har tappat placeringar när landet i genomsnitt jämförs med andra länder men det finns fortfarande skolor där saker funkar som det borde och över förväntan, hur ofta skrivs det om dom i jämförelse med alla fel? Sist då kollektivtrafiken, jag har aldrig åkt vare sig buss i stan eller tåg till/från stan som har stannat eller varit försenat men jag är medveten om att det händer för när det händer så är det typ det enda folk pratar om och tidningar skriver om.

Visst är det så och många hänger på i allt media skriver, vilket inte alltid är helt nyanserat. SJ är väl värsta fallet, givetvis är allt långt ifrån perfekt där och det har hänt en hel del saker som inte går att försvara. Men det eviga tjatet som höll på i flera månader var bara för mycket. Tror folk verkligen tåget ska hålla sig på minuten då det öser ner snö eller då det har snöat hela natten. Vad gör man på vintern när man kör bil? Jo, man kör tidigare för att det tar länge tid. Men nu ska jag inte sitta och försvara SJ här för mycket är fel också....Det går väl att sammanfatta det med att Sverige i alla fall inte är bäst på tågtrafik i världen:).
 
Locos skrev:
Det går väl att sammanfatta det med att Sverige i alla fall inte är bäst på tågtrafik i världen:).
Så sant som det är sagt ;)
 
Glufsglufs skrev:
Så sant som det är sagt ;)
Sämst i Europa. I nivå med Albanien. :(
 
Glufsglufs skrev:
Ibland måste man småle lite åt vissa kommentarer.....vet du skillanden mellan växelström och likström? Likström har vi ju i batterier och i tågledningar samt elstängsel....växelström i hemmet. Om en lampa på tex 40 watt drivs av 230 volt krävs det mindre ampere än om den ska drivas av 110 volt.....eller för att förenkla och se skillanden i större perspektiv så.....230v 1A blir 230watt, har du däremot 12volt så måste du ha drygt 19A för att få ut 230watt.
Om du små-ler åt min, så får väl jag gap-skratta åt din då :D

Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att om du tar en ~220volts-lampa på 60w och kopplar på 12volt så lyser den med 60w? Det handlar inte bara om ström och spänning. Som jag skrev, läs på lite om ohms lag, den enklaste och mest grundläggande formeln inom el-läran, sen kan du fylla på med induktans och kapacitans, som är viktiga för växelströmsläran. Sen inser du förhoppningsvis att högre spänning är farligare, och DC är farligare än AC, så ett 12V DC batteri skulle dessutom vara farligare än 12V AC. Rimmar ganska illa med praktisk erfarenhet, tycker du inte?
 
thomasx skrev:
Om du små-ler åt min, så får väl jag gap-skratta åt din då :D

Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att om du tar en ~220volts-lampa på 60w och kopplar på 12volt så lyser den med 60w? Det handlar inte bara om ström och spänning. Som jag skrev, läs på lite om ohms lag, den enklaste och mest grundläggande formeln inom el-läran, sen kan du fylla på med induktans och kapacitans, som är viktiga för växelströmsläran. Sen inser du förhoppningsvis att högre spänning är farligare, och DC är farligare än AC, så ett 12V DC batteri skulle dessutom vara farligare än 12V AC. Rimmar ganska illa med praktisk erfarenhet, tycker du inte?
Eh....så skrev jag inte....jösses....
 
Vi snackar visst olika farligheter/säkerhet här såg jag. Jag pratar om anläggningar och dess delar medans andra pratar om direkt personlig kontakt med el...hmmm.

Men för att förtydliga mitt "motstånd" som talar emot 110V (nu sanckar vi AC här, inte blanda ihop AC med DC). Frekvensen (Hz) lär väl upp på 60 (har aldrig hört talas om 110V 50Hz fast Tesla ville väl ha 240V 60Hz från början har jag för mig) om man nu ska jämföra med 110V länder. Sen har vi ju då kablarnas dimension i det svenska elnätet, inte anpassat för 110V, lär ju kosta en slant att byta ut för ska vi nyttja elnätet på samma sätt som vi har det nu så krävs grövre kablar då vi måste öka upp amperen på säkringarna om vi ska ha det fungerande. Ökar vi upp amperen på säkringarna samt ändrar frekvensen så har vi ju en farligare anläggning eller? Under förutsättningen vad våra hushållsprodukter kräver alltså.

För övrigt så har USA varit inne på att öka till 230V också men pga kostnaden för tex befolkningens alla kylar, frysar, tvättmaskiner osv som till antal var betydligt mer utbrett än i europa så bestämde dom sig för att inte göra det pga just kostnadskälet, det är inte så att USA har 110V ur säkerhetssynpunkt utan pga hur det såg ut i hushållen under 50-60 talen. Moderna byggnader i USA tar in 240V som sen splittas till två 120V fas och nolla så maskiner som ugnar och torktummlare tex går å 240V. (Ska vi då "gå tillbaka" till ett 120V system när ett stort 120V land som USA anpassar sig till 240V???? urdumt).

Att USA till en början hade 110V och europa gick över till 220V beror på att Edison "tvingade" USA till det pga hand DC generator i N.Y. gick på det och att Tesla i europa kom fram till att en motor gick bäst på 240V och det var ju viktigt för europas industri.

110V länder har ju således problem med tex glödlampor beroende på hur nära/långtifrån man är en transformatorstation också, inget vi är intreserade av att ha här kanske.

Nog för att det är större risk att få muskelkramp av 230V än 120V är ju ganska klarlagt men säkerheten runt vårat 230V system är i mitt tycke så bra det kan bli, saken är ju den att amatörer ska helt enklet inte pilla med farliga saker om dom inte vet vad dom pysslar med.
 
Oj, om det vore sant skulle skulle tågledningar vara rena lekplatserna och bilbatterier vara livsfarliga, för att inte tala om vanliga 1,5 volts stavbatterier.
Det har ju också att göra med hur mycket ström man tar ut och hur mycket man kan ta ut. En pryl som drar, säg, 2A i 220V drar 4A i 110V. Ett ficklampsbatteri orkar inte lämna mer än cirka 50mA. När man kommer upp i extrema spänningar, tex järnvägens ledningar, så får man också helt andra effekter att ta hänsyn till, tex att det uppstår en ljusbåge som kan smälta köttet av benen.

Jag är elare i grunden, jag kan Ohms lag, men jag vet också att det inte är den enda lagen som gäller.

Du tror väl ändå inte på fullaste allvar att om du tar en ~220volts-lampa på 60w och kopplar på 12volt så lyser den med 60w?
Nej, men om man har ett 110V-system så lär man inte kopplan in en 220V-lampa. Då kopplar man in en 110V 60W lampa som drar dubbelt så mycket ström som en 220V 60W lampa. Man har ett visst behov av effekt, och man ansluter rätt grejor för att ge den effekten.

Sen har vi ju då kablarnas dimension i det svenska elnätet, inte anpassat för 110V, lär ju kosta en slant att byta ut för ska vi nyttja elnätet på samma sätt som vi har det nu så krävs grövre kablar då vi måste öka upp amperen på säkringarna om vi ska ha det fungerande.
Good point.

amatörer ska helt enklet inte pilla med farliga saker om dom inte vet vad dom pysslar med.
Amen to that!

Edit: Jag stavar som en slarvigt lobotomerad trädgårdssnigel. Tillrättat nu.
 
Troberg skrev:
Det har ju också att göra med hur mycket ström man tar ut och hur mycket man kan ta ut. En pryl som drar, säg, 2A i 220V drar 4A i 110V.

Ett ficklampsbatteri orkar inte lämna mer än cirka 50mA.

Jag är elare i grunden, jag kan Ohms lag, men jag vet också att det inte är den enda lagen som gäller.
Om du applicerar ohms lag på den där prylen du nämner i stycke ett, så inser du nog ditt misstag. Om prylen är en människa som tar i en strömförande 220v ledning resp. 110v så går inte dubbelt så mycket ström i det senare fallet, tvärtom. Därav är 220v farligare än 110v och orsakar fler dödsfall.

Dina kommentarer är i ljuset av dig som "elare" smått skrämmande. Vanliga ficklampsbatterier kan lämna många ampere, som till exempel dom vanliga batterierna i min dyklampa gör. Prova att kortsluta ett färskt så får du se, fundera en stund på hur många mA som gick åt där.
 
thomasx skrev:
Om du applicerar ohms lag på den där prylen du nämner i stycke ett, så inser du nog ditt misstag. Om prylen är en människa som tar i en strömförande 220v ledning resp. 110v så går inte dubbelt så mycket ström i det senare fallet, tvärtom. Därav är 220v farligare än 110v och orsakar fler dödsfall.

Dina kommentarer är i ljuset av dig som "elare" smått skrämmande. Vanliga ficklampsbatterier kan lämna många ampere, som till exempel dom vanliga batterierna i min dyklampa gör. Prova att kortsluta ett färskt så får du se, fundera en stund på hur många mA som gick åt där.
Både ja och nej, det hela beror ju på vad du som människa har för resistans mot jord, båda är lika dödliga vid vissa sammanhang som att man klarar sig från skador i andra sammanhang, vissa gånger så funkar inte ohms lag som den enda formeln för att utröna vad som händer, det finns mängder med omständigheter. Att lägre volt är mindre farligt än högre volt är sant men att en 110V elanläggning skulle vara mindre farlig än en 230V elanläggning kan jag inte riktigt gå med på. Alltså, med tanke på att man måste dimensionera upp en anläggning om man övergår till 110V så betyder det att vid kontakt med ledande ytor så är avsäkringen dubbelt så hög på 110V än på 230V, det enda som räddar i det fallet om man kortsluter är om man har en JFB.
Det beror alltså inte på att det just är 110V i vissa länder som har lägre dödlighet än i 230V länder utan att just pga 110V och höga avsäkringar tvingats fram ett annat system i ett tidigare skede för säkerheten.

Gällande batterierna så är det ju DC och funkar på ett annat sätt än AC.

Sen att 110V är mindre farligt än 230V i sig är fortfarande ingen ursäkt för lekman att pilla med grejerna och säger inget om att det skulle vaar ett säkrare system.
 
Att ni orkar... :(

Jag vet vad Sverige är bäst på! Att alla vill bråka med alla!
:wow:
 
Att inte har brunnar på eluttagen gör väl dom rätt jäkla farliga oavsett spänning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.